Gå til innhold

Forsinket fly


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

lurer på om noen kanskje har litt mer peiling på dette enn meg. 

Uansett: jeg skulle fly fra et land i sør-amerika og til Oslo, med mellomlanding i USA og i Amsterdam. Flyet fra sør-amerika var forsinket med to timer, noe som førte til at jeg mistet flyet fra USA til Amsterdam, og flyet videre til Norge. Hadde bestilt billett via KLM så de ordnet automatisk med ny billett til meg, men det førte til at jeg måtte vente i USA i over 8 timer. Etter mye om og men fikk jeg en kupong på 15 USD til mat. Sendte en klage til KLM på nett ettersom jeg leste at man kunne ha krav på opptil 600 Euro i kompensasjon dersom flyet var forsinket og man nådde den endelige destinasjonen mer enn 6 timer etter planlagt ankomst. Fikk følgende svar fra KLM:
 

"Thank you for making the time and effort to contact us regarding your recent experience of our service. I am sorry to learn of the disruption to your journey. Having checked our records, I see that your flight was delayed due to operational factors. I fully appreciate the inconvenience caused to you on this occasion and wish to offer you our renewed apologies.

In recognition of the inconveniences you were caused and as a token of our appreciation of your understandable disappointment, I am pleased to offer you a travel voucher for 500 NOK, valid to travel on Air France and KLM within the next twelve months. You can find all the relevant details below. "

Jeg reiser sjelden med KLM og kommer nok aldri til å få bruk for de 500 kr i kreditt de tilbyr... Har jeg noen sak her?

  

Anonymkode: 455c3...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stor forskjell på om du flyr fra /innen EU eller ei. 

Anonymkode: 9918d...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti dette selv og flyselskapene har for vane å forsøke å snakke seg ut av å utbetale kompensasjon ved å skylde på at det ikke er deres feil dersom fly blir forsinket eller kansellert pga. tekniske feil eller lignende. I henhold til regelverket har man ikke krav på erstatning kun dersom det er været eller lignende som er årsak til forsinkelsen (altså noe som faktisk er helt utenfor flyselskapet sitt kontroll) Å tilby rabattkuponger er også en kjent måte å forsøke å sno seg unna erstatningsansvar på. For min egen del kom jeg ingen vei med flyselskapet før jeg kontaktet en tjeneste som heter Flightright. De tar en viss prosentandel av erstatningen dersom de får den, og det koster ingen ting dersom de ikke lykkes. Tjenesten har jurister og advokater i bakhånd og truer flyselskapet med å gå til sak med mindre de utbetaler det passasjeren har krav på. 

Anonymkode: 8d7d8...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...