AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #1 Skrevet 6. mai 2017 I forbindelse med skolemodenhetsrapport fra 1975, meg som 6åring, kom pedagogisk psykologisk skolekontor med en konklusjon: "Hun er potensielt begavet i den nedre delen av normalvariasjonen og vil muligens(valget "sannsynligvis" er strøket over) trenge hjelp. Det vil gagne henne best om hun får begynne på skolen til høsten. Visio/motorisk er hun litt svak,hun har et dårlig grep på blyanten.Hørselen bør undersøkes litt nærmere. Nedre del av skalaen,menes det dårlige evner? Anonymkode: b74d7...1fc 1
Biloba Skrevet 6. mai 2017 #2 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I forbindelse med skolemodenhetsrapport fra 1975, meg som 6åring, kom pedagogisk psykologisk skolekontor med en konklusjon: "Hun er potensielt begavet i den nedre delen av normalvariasjonen og vil muligens(valget "sannsynligvis" er strøket over) trenge hjelp. Det vil gagne henne best om hun får begynne på skolen til høsten. Visio/motorisk er hun litt svak,hun har et dårlig grep på blyanten.Hørselen bør undersøkes litt nærmere. Nedre del av skalaen,menes det dårlige evner? Anonymkode: b74d7...1fc Normale evner, men under gjennomsnittet. Og potensielt, dvs at det ikke er en sikker konklusjon, og at det knytter seg usikkerhet rundt vurderingen. Hvor gode evnetester de hadde dengang for så unge barn, vet jeg ikke. 5
Hedy Lamarr Skrevet 6. mai 2017 #3 Skrevet 6. mai 2017 ... og kanskje var du bare litt sen i utviklingen? Altså f.eks. på femårsstadiet selv om du var seks? Hadde ikke brydd meg om det, var jeg deg. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #4 Skrevet 6. mai 2017 Litt forvirrende å bruke ordet "begavet", hadde vært nok å skrive ta "hun ligger". Men ja, hun er innenfor normale evner, men i den nederste enden av normale evner. Anonymkode: e6fae...865 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #5 Skrevet 6. mai 2017 35 minutter siden, Amawhatsnot skrev: ... og kanskje var du bare litt sen i utviklingen? Altså f.eks. på femårsstadiet selv om du var seks? Hadde ikke brydd meg om det, var jeg deg. Burde jeg ikke fått spesiell hjelp/oppfølging? jeg fikk ikke det, og havnet dessverre utenfor :/ Ts Anonymkode: b74d7...1fc
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #6 Skrevet 6. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Burde jeg ikke fått spesiell hjelp/oppfølging? jeg fikk ikke det, og havnet dessverre utenfor :/ Ts Anonymkode: b74d7...1fc I alle klasser er det jo noen som ligger litt forran, andre litt bak og resten er midt på. Anonymkode: 0693e...b70 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #7 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I alle klasser er det jo noen som ligger litt forran, andre litt bak og resten er midt på. Anonymkode: 0693e...b70 Ja men når man etterhvert sliter så mye både faglig og sosialt at en kutter ut skolen burde systemet fange en opp. Ts Anonymkode: b74d7...1fc
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #8 Skrevet 6. mai 2017 Som 6 åring? Ble det søkt om du skulle begynne på skolen ett år før tiden? Eller ble du 7 sent på året? Anonymkode: eceea...4a4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #9 Skrevet 6. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som 6 åring? Ble det søkt om du skulle begynne på skolen ett år før tiden? Eller ble du 7 sent på året? Anonymkode: eceea...4a4 Ja ble 7 i November det første skoleåret Ts Anonymkode: b74d7...1fc
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #10 Skrevet 6. mai 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men når man etterhvert sliter så mye både faglig og sosialt at en kutter ut skolen burde systemet fange en opp. Ts Anonymkode: b74d7...1fc Det kan godt være du burde vært fanget opp ja, men ikke på bakgrunn av det du skriver i HI. Der beskrives du som et normalfungerende barn. Anonymkode: 9616c...0a5 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #11 Skrevet 6. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt være du burde vært fanget opp ja, men ikke på bakgrunn av det du skriver i HI. Der beskrives du som et normalfungerende barn. Anonymkode: 9616c...0a5 Å beklager, ser nå at jeg har utelatt/ glemt et ord som sto i rapporten. Det sto " Kan begynne, trenger muligens s p e s i e l l hjelp" Etter 6årsvurderingen var jeg ikke inne i Pptsystemet igjen før på videregående, der det beskrives omfattende og alvorlige problemer, med det resultat at jeg droppet ut av skolen. Ts Anonymkode: b74d7...1fc
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #12 Skrevet 6. mai 2017 Men hva er det du vil nå? Siden du tar opp dette 42 år senere. Har du tenkt å søke erstatning fra Staten? Anonymkode: b24c3...1ec
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #13 Skrevet 6. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å beklager, ser nå at jeg har utelatt/ glemt et ord som sto i rapporten. Det sto " Kan begynne, trenger muligens s p e s i e l l hjelp" Etter 6årsvurderingen var jeg ikke inne i Pptsystemet igjen før på videregående, der det beskrives omfattende og alvorlige problemer, med det resultat at jeg droppet ut av skolen. Ts Anonymkode: b74d7...1fc I så tilfelle er det skolen og ikke ppt som har driti på draget. PPT har da uttrykt et mulig behov og det er skolens oppgave å følge opp PPTs anbefalinger, og vurdere om det er behov for rehenvisning til PPT. Anonymkode: 9616c...0a5 3
absinthia Skrevet 6. mai 2017 #14 Skrevet 6. mai 2017 Jo du skulle ha fått hjelp. Man skriver ikke slike rapporter bare for syns skyld - heller ikke på 70-tallet.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #15 Skrevet 6. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva er det du vil nå? Siden du tar opp dette 42 år senere. Har du tenkt å søke erstatning fra Staten? Anonymkode: b24c3...1ec Nei jeg har ikke tenkt på det. Men jeg fikk nettopp visshet om rapporten, og ble litt overrasket, ordlyden tatt i betrakning, at jeg ikke ble fanget opp av systemet. Det handler ,for meg om,å finne den røde tråden, forstå hvordan det kunne gå så langt at jeg har havnet der jeg har havnet. Ts Anonymkode: b74d7...1fc
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #16 Skrevet 6. mai 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg har ikke tenkt på det. Men jeg fikk nettopp visshet om rapporten, og ble litt overrasket, ordlyden tatt i betrakning, at jeg ikke ble fanget opp av systemet. Det handler ,for meg om,å finne den røde tråden, forstå hvordan det kunne gå så langt at jeg har havnet der jeg har havnet. Ts Anonymkode: b74d7...1fc Jeg tolker det som at du blir vurdert som "normal", men likevel i nedre sjikt, og trolig ville dra nytte av/ha behov for spesiell oppfølging. Jeg tenker også at du ble fanget opp av systemet (derav denne rapporten), men at oppfølging og gjennomføring ikke har vært god nok (for du har ikke fått noe spesiell oppfølging?). Det er veldig synd, og sånn skal det jo ikke være. Anonymkode: c9a64...824 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #17 Skrevet 6. mai 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: I så tilfelle er det skolen og ikke ppt som har driti på draget. PPT har da uttrykt et mulig behov og det er skolens oppgave å følge opp PPTs anbefalinger, og vurdere om det er behov for rehenvisning til PPT. Anonymkode: 9616c...0a5 Er det da skolens plikt å dokumentere hvorfor ikke dette er blitt gjort,og isåfall hvordan går jeg som tidligere elev frem? Saken er vel kanskje foreldet også,ledelsen og ansvarshavende lærere er døde forlengst og jeg ble ufør for flere år siden, så har kanskje ingen hensikt, men må spørre iallefall,før jeg legger ballen død.. Ts Anonymkode: b74d7...1fc
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #18 Skrevet 6. mai 2017 47 minutter siden, absinthia skrev: Jo du skulle ha fått hjelp. Man skriver ikke slike rapporter bare for syns skyld - heller ikke på 70-tallet. Det står ikke i rapporten at hun trenger hjelp. Det står "trenger muligens spesiell hjelp." Da har PPT vurdert det slik at skolen skal se an hjelpebehovet. Nå viste det seg i ettertid at hun mest sannsynlig hadde behov for hjelp, men det er en vurdering skolen skulle ta etterhvert, ikke noe som ble fastslått i denne rapporten. Anonymkode: 9616c...0a5 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #19 Skrevet 6. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det da skolens plikt å dokumentere hvorfor ikke dette er blitt gjort,og isåfall hvordan går jeg som tidligere elev frem? Saken er vel kanskje foreldet også,ledelsen og ansvarshavende lærere er døde forlengst og jeg ble ufør for flere år siden, så har kanskje ingen hensikt, men må spørre iallefall,før jeg legger ballen død.. Ts Anonymkode: b74d7...1fc Hvis formuleringen var litt spissere og du hadde fått tildelt et antall timer i spesielundervisning (nå vet jeg ikke hvordan reglene var på 70 tallet da) så skulle skolen ha dokumentert hvilken hjelp du har fått/evt. ikke har fått og hvorfor. Formuleringen i din rapport er imidlertid mye rundere. Det er i alle fall i dag vanlig å skrive en slik rund formulering i forbindelse med skolestart, ettersom man rett og slett ikke vet helt hvordan barn i grenseland vil greie seg på skolen. Feilen som i så tilfelle ble gjort i ditt tilfelle var at ingen vurderte situasjonen din etter denne rapporten. Du burde blitt rehenvist av skolen til ny vurdering hos PPT eller andre instanser hvis det etter en tid etter skolestart viste seg at du ikke hadde god nok utbytte av opplæringen. Anonymkode: 9616c...0a5 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #20 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det står ikke i rapporten at hun trenger hjelp. Det står "trenger muligens spesiell hjelp." Da har PPT vurdert det slik at skolen skal se an hjelpebehovet. Nå viste det seg i ettertid at hun mest sannsynlig hadde behov for hjelp, men det er en vurdering skolen skulle ta etterhvert, ikke noe som ble fastslått i denne rapporten. Anonymkode: 9616c...0a5 Så er spørsmålet. Hvor store problemer må en elev ha før skolen iverksetter hjelpetiltak? Alvorlig og omfattende? Hvordan skal jeg tolke det som står i rapporten fra ppt vg skole. Ts Anonymkode: b74d7...1fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå