AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #1 Skrevet 6. mai 2017 Har ei lita frøken som blir fire år om noen dager. Hun er en herlig jente men det er noen ting som frustrerer meg veldig. For det første sluttet hun med bleier for noen måneder siden. Allikevel velger hun å både tisse og bæsje i blei når hun har nattbleia på. I tillegg er hun så sta at om noen foreslår at hun skal gå på do nekter hun og vi ender ofte opp med uhell og så full nattbleia at det ofte blir vått i senga. For det andre så har hun kommet inn i foreldresenga hver eneste natt i flere måneder nå. Prøver å følge henne tilbake i egen seng tar det som oftest minst en time før hun sovner igjen og sannsynligheten for at hun våkner igjen senere er stor. I tillegg må jeg sitte i fotenden hennes til hun sovner i sin egen seng om kvelden. For det tredje er hun den største vims jeg vet om. Hun kan få beskjed om at noe hun leter etter ligger på stuebordet (åpenlyst og lett å finne) og gi opp før hun finner det. Hun har en favorittbamse hun begynner å gråte over at hun ikke finner ørten ganger om dagen....den ligger da gjerne rett ved siden av henne. For det fjerde:sutringen! Går ikke ting 100% hennes vei kan hun holde det gåendes med sutring leeenge. Selv om vi klarer å distrahere henne, så kommer hun på det igjen og fortsetter sutringen. Det kan være for noe så enkelt at hun plutselig finner ut at det var jo ikke den rosa koppen hun ville ha, det var jo den røde, selv om hun har drukket fornøyd av den rosa en stund. Noen som har noen tips og råd til meg angående noen av disse punktene? Anonymkode: da8db...a9f
altflyter Skrevet 6. mai 2017 #2 Skrevet 6. mai 2017 (endret) Hvorfor lar du henne ha på seg nattbleie når hun åpenbart har kontroll og ikke trenger den? Har du vurdert å prøve å ta kampen med å vende henne til å sove uten, eller er hun faktisk sengevæter? Endret 6. mai 2017 av altflyter 4
Ild Skrevet 6. mai 2017 #3 Skrevet 6. mai 2017 (endret) Tror jeg ville startet med de lette tingene først: gir du henne den røde koppen når hun har hatt den rosa? Det ville jeg sluttet med. Finner du frem bamsen hennes? Jeg ville latt henne finne sen selv. Kanskje hun sutrer av den enkle grunnen at det virker. Bestem deg for en og en ting du vil endre, og så gjennomfør (ja, det er vsnskelig, og ja de kan være veldig sta og utholdende) det gjelder både de små og større tingene du nevner Endret 6. mai 2017 av Ild
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #4 Skrevet 6. mai 2017 Hvorfor har hun nattbleie? Går hun på do som det siste hun gjør på kvelden? Første om morgen? Sutring: dere hører ikke sutrestemme. Sutring for finner ikke bamse, vil ha rød kopp: Hører deg ikke, bruk vanlig stemme. Hvis hun spør normalt: " Åja, nei, den røde koppen kan du ta neste gang (påfølgende sutring: Hører ikke), bamsen ligger ved siden av deg. Anonymkode: 2e8d8...956
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #5 Skrevet 6. mai 2017 Bare for å komme med en heads-up, dette høres veldig ut som meg da jeg var liten og jeg fikk diagnosen adhd i slutten av 20 årene. En av de tingene han som utredet meg sa var at barn var faktisk plaget med feks det med å gå på do og det var normale symptomer. Har hun det bra sånn ellers tror du eller kan det være noe i det som dere burde sjekke opp videre? Anonymkode: 5d9d0...1ad 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #6 Skrevet 6. mai 2017 Sånn er vår 4åring også. Bortsett fra at vi ikke bruker nattbleie, så her er det tisseuhell annen hver natt. Hun nekter også å gå på do selv om hun helt åpenbart må. Samme med sutringen, skjer for den minste ting. Vi har blitt flinkere på å ignorere sutring, mer tålmodig når det gjelder tissing/bæsjing og satser på at det ordner seg. De er bare 4 år og mange forventer at de skal være store nå. Anonymkode: fc24f...06f
Sushi Skrevet 6. mai 2017 #7 Skrevet 6. mai 2017 Dropp nattbleia og la henne sove naken nedentil (lettere å unngå uhell da). Vær konsekvent med å følge tilbake i senga, eller legg en madrass på deres soverom. Eller la henne sove i foreldresenga hvis dere synes det er greit. Bare vær konsekvent på det. Ikke finn ting til henne som hun klarer å finne selv. Er det mulig at hun ser dårlig, forresten? Overhør sutring og be henne snakke med vanlig stemme. Gi aldri etter for sutring, ikke gi henne noe uten at hun spør ordentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå