Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En på min avdeling har vært sykemeldt i en uke og skal fikk beskjed om at hun blir sykemeldt ut neste uke. Sykemeldingen gjelder ryggen og hun har selv fortalt hvorfor hun er borte.

Jeg har måttet ta nesten alle hennes vakter for at det skal gå opp (jobber i barnehage) med faste på tidlig og senvakt.

Litt urettferdig fordelt men ped.leder må hente i en annen barnehage og da kan hun ikke ha senvaktene.

Uansett, denne sykemeldte kollegaen har vært ganske så aktiv på sosiale medier denne perioden, ikke måte på hva hun har fått til i både hage og av strikkeplagg.

Og for å toppe det hele kommet snap i sted at hun er på byen pg skal man dømme ut i fra humøret og dansingen virker ryggen mye bedre😑

Jeg sitter jeg lys våken etter å ha kollapset på sofaen etter middag og klarer ikke å sovne igjen.

Og med ei uke bestående av store skuffelser fordi jeg ikke har hatt overskudd til å være med ungene mine på samme måte...

Anonymkode: a8cff...12b

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Trøst deg med at du har en god moral. Kan jo hende en eller annen karma drar henne til bunns senere🤗🤗

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med de over her. Er så sykt tragisk at andre skal legge seg oppi hva andre gjør? Hva vet vel du? Kanskje hun hadde en god dag idag da. Selvom hun er sykemeldt trenger hun ikke å ligge langflat på sofaen en hel dag. Og kan være at "vondt i ryggen" ikke er det, og at det er helt andre ting som plager henne som feks noe psykisk og at hun trenger å komme seg ut litt. Mind your own business sier jeg bare! 

Anonymkode: 5c8c9...f8e

• Liker 35
Gjest Trolletrine
Skrevet

Jeg er vel litt gammeldags oppdratt, så jeg hadde aldri i verden dratt på byen hvis jeg var sykemeldt. Klart hun kan være sykemeldt på grunn av noe annet enn ryggen, og klart hun kan ha gode dager. Også helt i orden å være sosial, gå tur osv når man er sykemeldt, men gå på byen? Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt, TS. Jeg er oppdratt til at man ikke gjør sånt når man er sykemeldt. Kan godt hende hun er sykemeldt med noe psykisk og da kan det hende det er bra for henne å være ute, få gjort ting og slappet av. Hva vet vi? Likevel skjønner jeg godt at det er irriterende å se når du har jobbet deg halvt ihjel nettopp pga dette. Synes du skal ta det opp med sjefen din jeg. At nå får de legge opp til noe annet for du har ikke krefter til å jobbe mer enn du gjør nå. Det skal ikke gå så hardt utover deg at noen andre er vekke.

Anonymkode: 0b821...07e

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En på min avdeling har vært sykemeldt i en uke og skal fikk beskjed om at hun blir sykemeldt ut neste uke. Sykemeldingen gjelder ryggen og hun har selv fortalt hvorfor hun er borte.

Jeg har måttet ta nesten alle hennes vakter for at det skal gå opp (jobber i barnehage) med faste på tidlig og senvakt.

Litt urettferdig fordelt men ped.leder må hente i en annen barnehage og da kan hun ikke ha senvaktene.

Uansett, denne sykemeldte kollegaen har vært ganske så aktiv på sosiale medier denne perioden, ikke måte på hva hun har fått til i både hage og av strikkeplagg.

Og for å toppe det hele kommet snap i sted at hun er på byen pg skal man dømme ut i fra humøret og dansingen virker ryggen mye bedre😑

Jeg sitter jeg lys våken etter å ha kollapset på sofaen etter middag og klarer ikke å sovne igjen.

Og med ei uke bestående av store skuffelser fordi jeg ikke har hatt overskudd til å være med ungene mine på samme måte...

Kanksje du skal begynne å jobbe med deg selv da? Begynne å trene, få litt overskudd av å være aktiv? Få et mer stabilt humør? Slutte å bry deg om andre.

Anonymkode: 406c0...884

• Liker 11
Gjest Trolletrine
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanksje du skal begynne å jobbe med deg selv da? Begynne å trene, få litt overskudd av å være aktiv? Få et mer stabilt humør? Slutte å bry deg om andre.

Anonymkode: 406c0...884

Skjønner godt at TS bryr seg - er jo TS som betaler prisen for sykemeldingen. Selvfølgelig har ikke TS noe med hvorfor vedkommende er sykemeldt, men når TS faktisk har hatt en dritkjip uke pga fraværet, så tror jeg det er mange som hadde reagert på at den som er sykemeldt er ute og FESTER. Uansett årsak. Er jo rett og slett respektløst ovenfor arbeidskollegaer.

AnonymBruker
Skrevet

Når man er sykemeldt over tid så betyr det ikke at man ligger i senga hele tiden vettu. Og selv uansett hvor vondt man har blir det deprimerende å ikke gjøre noen verdens ting så det er jo veldig positivt at hun greier å få strikket og vært litt i hagen, så hun ikke skulle komme ned i en dyp depresjon også (for det gjør man nemlig av å ikke gjøre noen verdens ting). Jeg har vært mye sykemeldt og kan si at særlig de periodene jeg har vondest i kroppen og får til minst, er jeg så takknemmelig for det jeg får til at jeg poster det på facebook og fremstiller meg som at alt er bra i en positiv post, rett og slett fordi jeg har klart å mestre den ene tingen og trenger å normalisere meg og ikke sykegjøre meg , for å løfte opp meg selv. 

Å dra på byen å drikke bort smertene, den ene dagen eller de tre timene av hele uka man faktisk er i form nok er veldig forståelig for meg som har vært der! At hun ser frisk ut i tre timer på byen eller poster bilder av de ti minuttene hun har greid å gjøre hagearbeid betyr ikke at hun er frisk til å være 8 timer i strekk på jobb! Hva vet du om hun ligger hjemme med helvetes vondt alle timene du ikke ser hun og alle timene hun ikke har postet hva hun mestret den dsgen på facebook?! Og at hun er mye aktiv på sosiale medier når man er hjemme og sykemeldt sier også seg selv, hva ellers skal man gjøre når man er for syk til å være sosial på andre måter (ja foruten de tre timene av 24 timer x 7 den siste uka hun bare har vært hjemme og hun drikker i  dag ) og for syk til å dra på jobb eller trening eller hobbyen sin? 

Er lov å faktisk tenke litt!!! 

Anonymkode: b1f9a...b0c

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, lotte00 skrev:

Skjønner godt at TS bryr seg - er jo TS som betaler prisen for sykemeldingen. Selvfølgelig har ikke TS noe med hvorfor vedkommende er sykemeldt, men når TS faktisk har hatt en dritkjip uke pga fraværet, så tror jeg det er mange som hadde reagert på at den som er sykemeldt er ute og FESTER. Uansett årsak. Er jo rett og slett respektløst ovenfor arbeidskollegaer.

Forskjell på om hun hadde festet alle dagene fordi hun hadde fri, og det å gå ut å være med venner ET PAR TIMER , EN kveld av to uker. Skal man bare legge seg ned å råtne mener du? Det er forferdelig kjipt å være så syk at man må være sykemeldt over tid, veldig deprimerende og ensformig, så selvfølgelig bruker man de få gode timene man har på noe positivt da, som å være med venner, drikke bort smertene og prøve å glemme den situasjonen man lever i alle timene og dagene ellers.  Det skjønner vel alle. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts burde være glad på hennes vegne at hun får til å gjøre noe positivt til tross den kjipe situasjonen med å være sykemeldt  istedet for å bli bitter.  Empati og forståelse much? 

• Liker 9
Gjest Trolletrine
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er sykemeldt over tid så betyr det ikke at man ligger i senga hele tiden vettu. Og selv uansett hvor vondt man har blir det deprimerende å ikke gjøre noen verdens ting så det er jo veldig positivt at hun greier å få strikket og vært litt i hagen, så hun ikke skulle komme ned i en dyp depresjon også (for det gjør man nemlig av å ikke gjøre noen verdens ting). Jeg har vært mye sykemeldt og kan si at særlig de periodene jeg har vondest i kroppen og får til minst, er jeg så takknemmelig for det jeg får til at jeg poster det på facebook og fremstiller meg som at alt er bra i en positiv post, rett og slett fordi jeg har klart å mestre den ene tingen og trenger å normalisere meg og ikke sykegjøre meg , for å løfte opp meg selv. 

Å dra på byen å drikke bort smertene, den ene dagen eller de tre timene av hele uka man faktisk er i form nok er veldig forståelig for meg som har vært der! At hun ser frisk ut i tre timer på byen eller poster bilder av de ti minuttene hun har greid å gjøre hagearbeid betyr ikke at hun er frisk til å være 8 timer i strekk på jobb! Hva vet du om hun ligger hjemme med helvetes vondt alle timene du ikke ser hun og alle timene hun ikke har postet hva hun mestret den dsgen på facebook?! Og at hun er mye aktiv på sosiale medier når man er hjemme og sykemeldt sier også seg selv, hva ellers skal man gjøre når man er for syk til å være sosial på andre måter (ja foruten de tre timene av 24 timer x 7 den siste uka hun bare har vært hjemme og hun drikker i  dag ) og for syk til å dra på jobb eller trening eller hobbyen sin? 

Er lov å faktisk tenke litt!!! 

Enig, det er lov å tenke litt, så det anbefaler jeg deg å gjøre også. Jeg har også vært sykemeldt i lengre tid - nærmere et år, faktisk. Og det er veldig mye artig man kan gjøre enn å dra på byen. Jeg nevnte ingenting om verken facebook- oppdateringer eller smerter. Som jeg skrev, så mener jeg at man skal kunne gjøre ulike aktiviteter selv om man er sykemeldt. Men å dra på byen syns jeg er respektløst ovenfor kollegaer som faktisk tar støyten for deg på jobb, så jeg mener fremdeles at det ikke er bra. Det handler ikke om at den sykemeldte ikke skal kunne få være sosial, føle seg glad osv,- det handler vel bare om respekt ovenfor andre.

For øvrig er det kjempefint å være fysisk aktiv hvis man har vondt i rygg, har psykiske plager osv, så hadde jeg møtt en sykemeldt kollega på fjelltur, så hadde jeg ikke brydd meg om det. Men sånn som du reagerer, med ørti utroptegn m.m, så skulle man nesten tro du følte deg truffet....Du er fri til å mene akkurat hva du vil, men det er jeg også, uten at du trenger å ta det personlig.

Gjest Trolletrine
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts burde være glad på hennes vegne at hun får til å gjøre noe positivt til tross den kjipe situasjonen med å være sykemeldt  istedet for å bli bitter.  Empati og forståelse much? 

Det er forskjell på empati / forståelse og å være dumsnill og naiv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en skiveutglidning rett før jul. De to første dagene klarte jeg så vidt å tørke meg selv når jeg satt på do. Dag tre var ryggen mye bedre og jeg dro på jobb. Var litt vondt, men det gikk greit. Så var det helg og ryggen kjentes bedre og bedre ut. Mandag våknet jeg med en helt jævlig rygg. Da var det nye dager der jeg hadde problemer med å i det hele tatt røre meg. Det var litt frem og tilbake før ryggen ble helt bra igjen. 

Poenget mitt er at slike ting kan variere fra dag til dag. Personlig holdt jeg meg stort sett hjemme den perioden, og gjorde ikke mer enn jeg måtte. Fant fort ut at dersom jeg gjorde for mye husarbeid en dag, ville de påfølgende dagene ikke nødvendigvis være så gode. Det bidro nok sikkert til at det tok lenger tid å bli helt bra igjen også. 

Skjønner at du blir irritert. Synes heller ikke det høres veldig lurt ut av din kollega å dra på fest dersom vedkommende er sykemeldt pga. Ryggen. Samtidig skjønner jeg også at vedkommende ikke vil sitte hjemme hele dagen. Det er ganske kjedelig.

Anonymkode: 989d4...2d2

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo kanskje få sykemelding selv med diagnosen selvmedlidenhet?Du får fortelle henne at du mener at hun faker, alltid greit å vite hvor man har folk.

• Liker 14
Gjest Trolletrine
Skrevet
8 minutter siden, Mousj skrev:

Du kan jo kanskje få sykemelding selv med diagnosen selvmedlidenhet?Du får fortelle henne at du mener at hun faker, alltid greit å vite hvor man har folk.

Det som er vanlig, er at folk ender opp med å bli sykemeldt pga utbrenthet, eller at de er utslitt. Ofte på grunn av underbemanning pga at kollegaer har sykefravær. TS har så vidt jeg husker, ikke nevnt at hun tror den sykemeldte faker. Derimot har hun reagert på at vedkommende er ute og fester, når denne er for syk til å jobbe. Når man selv er dønn utslitt fordi det er mye å gjøre på jobb pga sykemeldingen, så skjønner jeg virkelig at TS blir provosert. Lurer mer og mer på hva slags folk det er som syns det er ok å feste på byen når man er sykemeldt. Dere skriker opp om at det må være lov å leve selv om man er sykemeldt, at man blir deprimert osv, men ser dere virkelig ikke forskjellen på å feste på byen og å gjøre andre sosiale ting man blir i godt humør av? Det er ingen her som sier at man skal mure seg inne hvis man er sykemeldt, - det er FESTINGEN det reageres på.

Skrevet
4 minutter siden, lotte00 skrev:

Det som er vanlig, er at folk ender opp med å bli sykemeldt pga utbrenthet, eller at de er utslitt. Ofte på grunn av underbemanning pga at kollegaer har sykefravær. TS har så vidt jeg husker, ikke nevnt at hun tror den sykemeldte faker. Derimot har hun reagert på at vedkommende er ute og fester, når denne er for syk til å jobbe. Når man selv er dønn utslitt fordi det er mye å gjøre på jobb pga sykemeldingen, så skjønner jeg virkelig at TS blir provosert. Lurer mer og mer på hva slags folk det er som syns det er ok å feste på byen når man er sykemeldt. Dere skriker opp om at det må være lov å leve selv om man er sykemeldt, at man blir deprimert osv, men ser dere virkelig ikke forskjellen på å feste på byen og å gjøre andre sosiale ting man blir i godt humør av? Det er ingen her som sier at man skal mure seg inne hvis man er sykemeldt, - det er FESTINGEN det reageres på.

Nei, jeg tror du må opplyse meg om det? Hva er forskjellen?Hvordan vet dere at hun FESTER?og hva er det i det å oppholde seg på et utested på en frikveld som provoserer så voldsomt? Alkohol? Dansing? Flørting?En snap varer i 10sekunder, og hoiing beviser hverken det ene eller andre.En annen ting er at den sykemeldte burde sett sine kolleger an, og lagt lavere for å slippe kjerringsnakk.Det er alltid slike som TS som vaker rundt. dette innlegget er skrevet fordi ts mener det er en urettmessig sykemelding. Hva ellers?

• Liker 7
Gjest Trolletrine
Skrevet
16 minutter siden, Mousj skrev:

Nei, jeg tror du må opplyse meg om det? Hva er forskjellen?Hvordan vet dere at hun FESTER?og hva er det i det å oppholde seg på et utested på en frikveld som provoserer så voldsomt? Alkohol? Dansing? Flørting?En snap varer i 10sekunder, og hoiing beviser hverken det ene eller andre.En annen ting er at den sykemeldte burde sett sine kolleger an, og lagt lavere for å slippe kjerringsnakk.Det er alltid slike som TS som vaker rundt. dette innlegget er skrevet fordi ts mener det er en urettmessig sykemelding. Hva ellers?

Må være herlig å være tankeleser. Jeg er ikke det, så jeg kan ikke uttale meg. Derimot uttaler jeg meg på bakgrunn av det TS faktisk skrev, og hun skrev at vedkommende er sykemeldt i to uker. TO uker. Skulle nesten tro man greide å la være å dra på byen i to uker, altså. Jeg gir f i om vedkommende flørter, drikker seg driting eller hva som helst. Det var dette med prinsipper og respekt for sine kollegaer. Men forstår du ikke det, så blir det vanskelig å fortsette en diskusjon.

Hvis det er å være kjerring å ha litt respekt for kollegaene sine som drar lasset mens jeg er syk, så håper jeg virkelig at jeg er nettopp det.

Skrevet

I alle dager, er det mange her som føler seg truffet? Jeg forstår TS godt, det er SLITSOMT å ta på seg arbeidsbyrdene til kollega i tillegg til egne. Har dere jobbet i barnehage? Man kan bli ganske utslitt etter en lang uke, ofte har man vikarer som ikke kjenner rutinene og barna. Da blir det ekstra mye på de faste, barna kommer ofte mest til de de kjenner og føler seg trygge på. Vikarer barna ikke kjenner skal ikke skifte bleier. Kan se for meg at det er ekstra surt å være for utslitt til å gi sine egne barn det de fortjener, samtidig som man ser sin sykemeldte kollega med hæla i taket på sosiale media. I tillegg kan man få kortere lunte når man er trett, det gjør i hvert fall jeg. Det er vanskeligere å være forståelsesfull når man er utslitt.

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...