Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søstera mi er veldig ung og har nettopp fått seg sin første samboer. Jeg liker han virkelig ikke, og andre i familien begynner også å bli lei oppførselen hans. Han er litt småkjendis, men jeg ante ikke hvem han var før de ble sammen. Likevel er det alltid hans "kjendisstatus" alt skal handle om på familiebursdager osv. Han må skryte av sponsorer, hvor mye han tjener, hvor mange fans som stalker ham, hvordan han må ha helt hemmelig nummer osv. Hele tida. Jeg har prøvd å bli kjent med ham, foreslå ting vi kan finne på, men han sier bare at jeg kan bli med i fangruppa hans om jeg er interessert i det han driver med. 

I tillegg har søstera mi ganske nylig tatt lappen, og pappa kjøpte en bil som hun skulle få bruke til å kjøre oss i familien til flyplassen, hente oss på byen og til eget bruk om det var nødvendig. Pappa betaler absolutt alt unntatt bensin på denne bilen, og etter hvert begynte den nye kjæresten å kjøre denne bilen en del, uten å fortelle oss noe. For et par måneder siden krasjet han og det ble relativt store skader på bilen. Det eneste denne kjæresten sa var "men faren din har vel forsikring?!" Han ringte ikke for å si unnskyld, han har ikke sagt et ord til pappa etterpå eller hatt noe med oss å gjøre og bilen står fortsatt hos dem ødelagt.
Jeg skjønner at akkurat det er en risiko pappa har tatt når han lot søstera mi ha bilen, og pappa er klar til å ta tapet, men jeg blir så frustrert over at det går an å være så frekk! 

Nå har søstera mi valgt å gi opp utdannelsen sin for å holde sammen med denne fyren. Jeg synes det er så synd, og jeg aner ikke hva jeg skal si til henne. Jeg vet at det er hennes valg og vil ikke skape noen splid. Noen med erfaringer/råd? 

Anonymkode: 2cb79...866

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han betalte vel egenandelen? 

Jeg bulket også min fars bil da jeg var ung, jeg betalte egenandelen på 6000 kr, og det ble med det, selv om han gikk ned 30% i bonus, og de neste åra tapte mye penger på det. Dette burde han bare kreve. Send regning eller send melding med beløpet, så får han finne seg i å betale det innen da og da. Hvis han er sånn småkjendis har han vel penger nok. 

Du sier ingenting om at du har snakket med søsteren din om dette? Det er jo første bud. 

Og i familieselskaper ville jeg bare prøvd litt diskret å "åja, så fint" til det han sa, men uten å ignorere (for jeg er i mot alt sånn, småkjendiser har vel følelser de også!), og så gå over til et annet tema som er mer interessant for dere andre. Hvis han reagerer eller søsteren din reagerer, så sier du ett eller annet om at man må da klare å ta et hint, og at hele familien begynner å reagere på alt det selvopptatte fjaset, og at kanskje de skal ta en kikk i speilet, dere ønsker å ha dem der, og ha det hyggelig sammen med dem, men nå begynner akkurat denne delen å bli litt nok. Konfrontasjon rett og slett. 

Noen ganger må litt splid til. Det er verre om hun kommer om 10 år og spør, hvorfor var det ingen som prøvde å få meg til fornuft? Fordi hun har kastet vekk de siste 10 årene på en kronidiot. 

Anonymkode: c1af7...e1f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gir hun opp utdannelsen sin????? Pga fyren eller fordi hun hater utdannelsen?

Anonymkode: 633e1...1ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Konfrontasjon rett og slett. 

Noen ganger må litt splid til. Det er verre om hun kommer om 10 år og spør, hvorfor var det ingen som prøvde å få meg til fornuft? Fordi hun har kastet vekk de siste 10 årene på en kronidiot. 

Anonymkode: c1af7...e1f

Dette. Og sannsynligvis må hun få det påpekt flere ganger veldig konkret , men med omsorg uten å samtidig lage en ubehagelig scene for  henne for  at d ikke bare skal gå inn et øre og ut det andre eller provosere. 

Kommenter til henne i små omganger, jøss han blir jo aldri ferdig å snakke om seg selv, syns du ikke det er rart at han ikke vil inkuldere seg mer med oss hvis han ser for seg å være med deg resten av livet, og ta han i fellesskap at ja vi har hørt om fangruppen din før men vi er svigerfamilien din er vi ikke det da? Ikke fans. Og det med bilen er jo kjempe frekt å ikke engang si unnskyld for, og hvis ham er kjendis har han råd til å tilby seg å betale egenandelen. Syns enten dere skal si til søsteren din at dette er obligatorisk han skal stå for og ta ansvar for (hun vil vel ha en rederlig og ansvarsfull ektemann i fremtiden, si) eller at faren din ringer han å nevner det på den mest naturlige måten ever at apropo bilen kan han ikke kjøre den tilbake til de ila den eller dagen så de kan få gått gjennom forsikringsvilkårene sammen og utregne hva egenandelen blir. 

Sånne typer tror de bare kan gli mellom alles fingre og da må de skjønne at nei det naturlige er stikk motsatt. 

Utrolig sært at han ber deg følge fan siden for å bli kjent med han ass. En ting er å nevne om dere spør mye f eks ja hvor pleier du å ooptre feks. Og han forteller og skyter inn at dere kan jo se der om dere vil men å være så iverlegen å ikke ville bli kjent med dere og henvise til fansiden er direkte hovent. Syns virkelig du må gjøre søstra di oppmerksom på hvordsn dere oppfatter han, men kom med konkrete eksempler ellers vil hun bare tenke det er dere som er sære (hun er jo forelsket og ser en helt annen side av han enn dere for ja kjærlighet gjør blind!) 

Anonymkode: 99445...d85

AnonymBruker
Skrevet

Er han paradise hotel deltager eller?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gir hun opp utdannelsen sin????? Pga fyren eller fordi hun hater utdannelsen?

Pga. fyren. Utdannelsen er et annet sted enn der han jobber og hun vil ikke bo langt unna ham (i år har hun vært i praksis der han bor. De har vært sammen nesten et år.) Hun elsket utdannelsen før hun møtte ham, så jeg vet ikke hva som har skjedd. Hun har bare bestemt seg for å få seg butikkjobb isteden. 

De har ikke betalt noe på bilen enda. De har ikke en gang tatt den med på verksted for å se på skaden. Bilen har bare stått utafor hos dem siden de krasja. 

Jeg har prøvd å ta det opp med henne, men uansett hvor forsiktig jeg sier det, blir hun stille eller sint. Sier at hun er voksen nå og kan bestemme over seg selv når det gjelder kjæreste, utdanning og hvor hun skal bo og at vi må slutte å blande oss i livet hennes. Jeg har tatt opp et par konkrete saker med henne, men det har ikke gjort noen særlig forskjell.
TS

Anonymkode: 2cb79...866

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...