Gå til innhold

Styrketrening - hvor gåen bør man egentlig bli?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser jo her inne om at man bør ta så og så mange reps, og holde på til "failure" ELLER holde på til man har 1 repetisjon i båkhand, men jeg vet i grunn ikke hva alle desse tingene betyr. (Jeg har antatt at til failure betyr til man bare ikke klarer en eneste til.) Eller hvilken som er best. Er det bra eller dårlig hvis man blir veldig sliten etterpå eller hva. 

Greia er at jeg får velmenende kommentarer fra venner og familie "du må ikke ta deg SÅ ut!" eller "du trenger vel ikke ta det SÅ seriøst", eller "man må gjøre det balansert", og det fikk meg til å tenke på dette at kanskje jeg tar for mye i? Jeg har jo også lest om kukerundtsyndromet, og jeg har liksom tenkt at når jeg trener så tar jeg i! 

Jeg trener jo kun styrke 2 ganger i uka, og da ser jeg ikke noen grunn til å spare på kreftene. Jeg holder på i ca. 40 minutt, et helkroppsprogram, og svetter veldig mye, tar i hardt, jeg har litt å gå på, men stønner og står i, og føler det brenne i musklene, men alt dette kjennes som en god smerte (hehe ;) Ikke akkurat mens jeg føler den, men dere skjønner, ikke vondt i ledd eller bein eller sånn), og øker motstanden, og vet jeg har blitt sterkere. Etter treningen er jeg skjelven i kroppen, og det å f.eks løfte beinet over badekarskanten er tungt, eller å dra strikken ut av håret, det er liksom som at jeg ikke har mer krefter! Men etter en time har det bedret seg, og på kvelden går jeg en ruslerunde for å restituere litt. Men det er sånn i ettertid, hvis jeg møter familie og venner og jeg da synes det er slitsomt å komme meg opp av en dyp sofa, eller uffer meg litt ned en trapp, eller er litt skjelven på armen når jeg løfter et tungt fat eller noe sånt at jeg får disse kommentarene. Jeg blir ikke støl lenger, for musklene er vant til regelmessig styrketrening, men jeg blir gåen. 

Det jeg lurer på er om dette er for mye? Om jeg ikke burde ta så mye i, at disse kommentarene egentlig tar rett? Det er jo bare på kvelden dagen jeg har trent jeg føler det som at dagligdagse bevegelser er for mye, og jeg kjenner meg litt gåen med avtakende grad dagen etter. Skal man ikke kjenne det på kroppen da at den har vært ut for en kraftanstrengelse? 

Dere proffer her inne, noen gode råd? Gjør jeg dette helt feil? :P 

Anonymkode: e71a0...c43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å ta meg helt ut (altså til jeg ikke klarer 1 reps til), men akkurat nå skal jeg heller begynne å ikke gjøre det fordi jeg ikke har hatt framgang i benkpress siste ukene. Trener styrke i snitt 5 dager i uka. Man må finne ut hva som er best for en selv. 

Anonymkode: d3c52...94c

Skrevet

Noen studier viser at man nesten "må" trene til utmattelse, andre viser at man kan ligge godt under den grensa og likevel bli både større og sterkere. Med to treninger i uka vil jeg tro du får hentet deg godt inn igjen. Man snakker gjerne om at det må være en balanse mellom intensitet, volum og hyppighet. Øker du en av dem må redusere på en av de andre.

AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette; disse venner og familie er folk som ikke har noen erfaring med trening? Skal du få resultater må du presse kroppen. Hvor seriøst du tar treningen har vel ikke de noe med. Med kun to økter per uke er det bare å kjøre på.

Anonymkode: 7ba7b...a94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skal gjerne ha en rep til på lager, for å ta seg helt ut er heller ikke bra💩 men er du flink til å variere de to dagene du trener? Jeg trener til det svir jeg 😉 også har jeg ofte noen spesifikke øvelser jeg fint kan ta meg helt ut på på slutten. Som dropsett på leg curl. Markløft og knebøy derimot er jeg mere nøye på teknikken og sannsynligheten for å skade seg der er mye større. 

Hva med høyrep den ene dagen som er lettere og lavere på reps, men tyngre den andre dagen?

Anonymkode: 3db58...2fe

Gjest Froning
Skrevet

Spørs helt hva målene dine ved treningen er.

Normalt er det ikke noe problem å ta den helt ut hvis du spiser og sover nok. 

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Takk for svar dere! Jeg ville jo mer ha litt mer bastant eller definitivt om dette er for hardt eller ikke  Men jeg har lest litt på egen hånd og det virker som at så lenge man ikke trener seg til skade, lytter til kroppen og stopper ved smerter, så er det positivt å ta det helt ut. :P

@linsejesus det er litt det som er problemet mitt at når man søker på nett så finner man så mye som bygger opp om A men også så mye som bygger opp om B, og da sitter jeg her og har ikke peiling, og vet ikke hvilken jeg skal stole på, derfor jeg håpte å spørre her ville gjøre meg klokere. Jeg føler jo selv at jeg har balanse. Jeg blir fullstendig kjørt etter trening, men tar meg greit inn igjen, og er helt fin til neste trening. Det er bare disse andre som sier at jeg overdriver det, siden jeg kommer på fest eller middag og er gåen og svak. Spørsmålet blir jo om de sier dette fordi de ikke vet bedre, eller om de har rett ... 

AB_a94, helt rett! Eller de trener jo, men ingen av dem trener styrke. Så jeg har før tenkt, jaja, de vet jo ikke helt hva det går i, men så kom jeg nå til at jeg vet jo ikke så godt selv heller hva som er bra. Jeg har bare alltid hatt en sånn holdning at når man gjør noe så gjør man det skikkelig, og for meg betyr det at når jeg trener, så tar jeg meg skikkelig ut. Jeg trener jo andre ting enn styrke og da varierer jeg jo intensiteten der, men jeg trodde at for å bli sterkere så må man pushe seg selv, og ikke bare fisle med samme belastning i måned etter måned. 

AB_2fe, hvorfor er det å ta seg helt ut ikke bra? Det er ikke sånn at jeg blir liggende på gulvet og ikke klarer å bevege meg etterpå (det har ikke skjedd enda i alle fall ), men på noen øvelser har jeg kanskje 1 igjen, andre ganger har jeg ikke noen, og på slutten så er jeg sjeleglad for at treninga er over for det er vondter her og der, og kroppen virker å ikke ha mer styrke igjen, skjelver litt liksom. Men det går jo fort over igjen, og jeg føler meg bra i kroppen ellers. Du kommer med et forslag, men hva er begrunnelsen bak at det skal være bra? Hvis jeg hadde trent styrke mer enn 2 ganger i uka hadde det vært mer forståelig, men når jeg uansett kun gjør det to ganger i uka så ser jeg ikke helt hvorfor? Men jeg har jo ikke peiling, jeg bare gjør det som får meg til å føle meg bra, og gir resultater for meg. :P

@Froning Målene for treningen er å føle meg bra, bli sterkere og få litt mer muskler så jeg ser litt mer definert ut, og ivareta musklene så jeg ikke går ned muskelvekt men fettvekt når jeg går ned i vekt. Jeg føler meg bra, har blitt sterkere, og musklene mine er mer tydelige enn de var da jeg begynte. Jeg sover nok, men spiser i underskudd for å gå ned i vekt. Jeg opplever heller ikke selv at dette er noe problem, men når jeg får disse reaksjonene fra andre, ble jeg usikker på om det egentlig er feil å bli så gåen, om jeg burde trene litt mindre hardt, ikke fordi JEG selv føler dette er for mye, men fordi jeg ikke egentlig har peiling på akkurat dette. 

TS

Du skriver at du spiser i underskudd. Jeg vet ikke hva det betyr for deg, men gjør oppmerksom på at vi stenger tråder og innlegg som bevisst skriver om trening uten særlig kaloriinntak, og at vi har satt en grense på 1500 kcal som er det Helsedirektoratet anbefaler. Du kan lese mer om dette her. Jeg har valgt å ikke stenge tråden denne gang, men vil følge med.

sofie777, mod

Endret av sofie777
Gjest Froning
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@Froning Målene for treningen er å føle meg bra, bli sterkere og få litt mer muskler så jeg ser litt mer definert ut, og ivareta musklene så jeg ikke går ned muskelvekt men fettvekt når jeg går ned i vekt. Jeg føler meg bra, har blitt sterkere, og musklene mine er mer tydelige enn de var da jeg begynte. Jeg sover nok, men spiser i underskudd for å gå ned i vekt. Jeg opplever heller ikke selv at dette er noe problem, men når jeg får disse reaksjonene fra andre, ble jeg usikker på om det egentlig er feil å bli så gåen, om jeg burde trene litt mindre hardt, ikke fordi JEG selv føler dette er for mye, men fordi jeg ikke egentlig har peiling på akkurat dette. 

TS

Hovedsakelig går ikke muskelvekst og underskudd hånd i hånd.

Det er et stort "MEN". Opplever du positive resultater så skal du fortsette med det du driver med. Det finnes ingen konkret forskning på akkurat deg og dine responser som person selv om de finnes drøssevis av maler og anbefalinger der ute. Negative reaksjoner på styrketrening skjer som oftest ikke spontant, og så lenge du er oppmerksom på din egen respons på det du driver med er ikke det hele noe problem.

Hvis du ønsker å bli mindre gåen så kan du eventuelt begynne å splitte opp treningsprogrammet ditt slik at øktene blir kortere. Problemet med fullkroppsprogrammer er at de ofte tar langt tid. Trener du hardt nok vil  man bli gåen hvis man trener styrke i over en time med mindre du er godt trent ;)

Husk at kroppen trenger mye energi for å opprettholde et hard styrkeregime.  Juster litt på det du driver med. Test ut selv og finn ut hva som funker for deg til dine preferanser.

Endret av Froning
Skrevet (endret)

TS, følg et program med progressiv overload. Prøv å klare alle repetisjonene du skal ha i settet med mindre du er rimelig sikker på at du ikke klarer flere reps, og du har flere sett igjen. Hvis du går helt til failure på de tidligere settene kan du ødelegge for de siste. På siste sett kan du kjøre til failure om du vil. 

Merk, uansett om du velger å kjøre deg til failure - press deg selv veldig veldig hardt. Men begrens antall sett på hver muskel, ikke kjør lavere og lavere vekt til du dør. Følg et program

De du har fått kritikk av høres ut som tapere som ikke vet hva som kreves for å oppnå noe her i livet

Endret av Sykkelkopp
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

AB_2fe, hvorfor er det å ta seg helt ut ikke bra? Det er ikke sånn at jeg blir liggende på gulvet og ikke klarer å bevege meg etterpå (det har ikke skjedd enda i alle fall :P), men på noen øvelser har jeg kanskje 1 igjen, andre ganger har jeg ikke noen, og på slutten så er jeg sjeleglad for at treninga er over for det er vondter her og der, og kroppen virker å ikke ha mer styrke igjen, skjelver litt liksom. Men det går jo fort over igjen, og jeg føler meg bra i kroppen ellers. Du kommer med et forslag, men hva er begrunnelsen bak at det skal være bra? Hvis jeg hadde trent styrke mer enn 2 ganger i uka hadde det vært mer forståelig, men når jeg uansett kun gjør det to ganger i uka så ser jeg ikke helt hvorfor? Men jeg har jo ikke peiling, jeg bare gjør det som får meg til å føle meg bra, og gir resultater for meg. 

Du har et poeng der 👌 jeg trener faktisk styrke mye oftere enn det. Når jeg trener litt sjeldnere trener jeg ofte til failure på øvelser som er under kontrollerte forhold.. at jeg tørr å påstå det med knebøy og mark er i bunn og grunn på bakgrunn av trening med en fra Optimal Trening, hvis du kjenner til gutta bak optimal 😉 

Selvfølgelig så er det viktig å presse seg, men du trenger ikke ta deg totalt ut på ALLE økter 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Sykkelkopp skrev:

TS, følg et program med progressiv overload. Prøv å klare alle repetisjonene du skal ha i settet med mindre du er rimelig sikker på at du ikke klarer flere reps, og du har flere sett igjen. Hvis du går helt til failure på de tidligere settene kan du ødelegge for de siste. På siste sett kan du kjøre til failure om du vil. 

Merk, uansett om du velger å kjøre deg til failure - press deg selv veldig veldig hardt. Men begrens antall sett på hver muskel, ikke kjør lavere og lavere vekt til du dør. Følg et program

De du har fått kritikk av høres ut som tapere som ikke vet hva som kreves for å oppnå noe her i livet

I utgangspunktet setter jeg pris på svaret men det gir en liten bismak da når du kaller de jeg er glad i for tapere (ser du har redigert deg litt også). Jeg synes det er mer usympatisk og "taper-aktig" å skulle kalle andre tapere fordi de ikke driver med styrketrening og kjenner til hvor sliten det kan gjøre deg, enn å nettopp være den som ikke kan noe om dette. Mine foreldre går mye tur, og de har full forståelse for at man kan bli gåen og støl etter en lang og hard fjelltur, men for dem så virker det jo overdrevent å skulle bli så sliten av trening som varer under en time, men kommentarene deres er er velmente, og de har absolutt oppnådd ting i livene sine. Når det gjelder venner så er de ikke tapere, men kanskje de heller blir minnet på at de selv ikke har trent sånn som jeg har gjort, jeg vet ikke, men de oppnår da ting på andre områder likevel. 

Ellers så vet jeg ikke helt hva du mener med at jeg skal gjøre det på akkurat den måten du sier, jeg føler jo absolutt at det jeg allerede gjør fungerer, det jeg lurer på er bare om man skal ta seg sånn ut at man blir helt skjelven og svak etterpå. Men utifra det andre du skriver, virker det jo som svaret ditt på det er JA. :) "Press deg selv veldig veldig hardt", det er det jeg gjør! :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Froning skrev:

Hovedsakelig går ikke muskelvekst og underskudd hånd i hånd.

Det er et stort "MEN". Opplever du positive resultater så skal du fortsette med det du driver med. Det finnes ingen konkret forskning på akkurat deg og dine responser som person selv om de finnes drøssevis av maler og anbefalinger der ute. Negative reaksjoner på styrketrening skjer som oftest ikke spontant, og så lenge du er oppmerksom på din egen respons på det du driver med er ikke det hele noe problem.

Hvis du ønsker å bli mindre gåen så kan du eventuelt begynne å splitte opp treningsprogrammet ditt slik at øktene blir kortere. Problemet med fullkroppsprogrammer er at de ofte tar langt tid. Trener du hardt nok vil  man bli gåen hvis man trener styrke i over en time med mindre du er godt trent ;)

Husk at kroppen trenger mye energi for å opprettholde et hard styrkeregime.  Juster litt på det du driver med. Test ut selv og finn ut hva som funker for deg til dine preferanser.

Ikke sant! Det har jo jeg også lest! Men at det skal være veldig bra under vektnedgang, for at man ikke skal miste så mye muskelmasse når man går ned, men mest fett. Men så altså så stod jeg foran speilet når jeg skulle stramme hårstrikket og da bare ut av ingensteds kom en biceps skytende ut av armen! :P Så jeg vet ikke, det kan jo være at jeg har gått ned litt i vekt så den muskelen som var der ble mer synlig, men for meg virket det jammen som at den fiskebollen var blitt litt fastere i fisken. :P 

Jeg synes egentlig det er greit å bli så gåen. Da føler jeg at jeg virkelig har gjort mitt for å ha fremgang, og kan være fornøyd med dagens innsats, det gir jo en litt sånn psykisk boost også, å kjøre seg så ned og føle at "jeg klarer ikke mer" eller "herregud har jeg SÅ mange igjen! Jeg vil bare bli sittende her og ikke gå til neste øvelse!!!" men så gjør du det likevel, du fullfører! Da kjennes det ut som du har klart noe, den kjente mestringsfølelsen, og å legge seg den kvelden selv etter disse skjelvne beina, eller at du ikke var stødig på armen da du skulle servere et fat, det er likevel bare skikkelig deilig. Og neste dag føler man seg litt bedre, får i seg mer næring, og tar litt annen type trening og blir bedre og bedre i musklene. 

Viss jeg forstår deg riktig så er å bli så gåen som jeg beskriver helt OK. Det viktigste er å lytte til sin egen kropp og gjøre det som føles bra for en selv og føles bra i kropp og sinn, og gir resultater utifra det man jobber for. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har et poeng der 👌 jeg trener faktisk styrke mye oftere enn det. Når jeg trener litt sjeldnere trener jeg ofte til failure på øvelser som er under kontrollerte forhold.. at jeg tørr å påstå det med knebøy og mark er i bunn og grunn på bakgrunn av trening med en fra Optimal Trening, hvis du kjenner til gutta bak optimal 😉 

Selvfølgelig så er det viktig å presse seg, men du trenger ikke ta deg totalt ut på ALLE økter 

Kjenner ikke til de nei. :P 

Men hvor gåen blir du da? Er det noen ganger sånn som med meg at du blir svak i musklene etterpå? Og at det rett etterpå kan bli vanskelig å løfte beinet høyt eller tungt å flette håret f.eks? 

Du har rett, trenger ikke å ta meg ut totalt på ALLE økter. Jeg skal huske på det, at en trening kan være vellykket selv om jeg ikke følte at jeg kom til å eksplodere av intensiteten underveis. Jeg har andre treningsformer der jeg har lavere intensitet, så jeg føler liksom at styrkeøktene på mandag og fredag, de kan godt være harde, det blir en god start på uka, og en god start på helga ut av det. :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

I utgangspunktet setter jeg pris på svaret men det gir en liten bismak da når du kaller de jeg er glad i for tapere (ser du har redigert deg litt også). Jeg synes det er mer usympatisk og "taper-aktig" å skulle kalle andre tapere fordi de ikke driver med styrketrening og kjenner til hvor sliten det kan gjøre deg, enn å nettopp være den som ikke kan noe om dette. Mine foreldre går mye tur, og de har full forståelse for at man kan bli gåen og støl etter en lang og hard fjelltur, men for dem så virker det jo overdrevent å skulle bli så sliten av trening som varer under en time, men kommentarene deres er er velmente, og de har absolutt oppnådd ting i livene sine. Når det gjelder venner så er de ikke tapere, men kanskje de heller blir minnet på at de selv ikke har trent sånn som jeg har gjort, jeg vet ikke, men de oppnår da ting på andre områder likevel. 

Ellers så vet jeg ikke helt hva du mener med at jeg skal gjøre det på akkurat den måten du sier, jeg føler jo absolutt at det jeg allerede gjør fungerer, det jeg lurer på er bare om man skal ta seg sånn ut at man blir helt skjelven og svak etterpå. Men utifra det andre du skriver, virker det jo som svaret ditt på det er JA. :) "Press deg selv veldig veldig hardt", det er det jeg gjør! :) 

TS

Ikke ta det så bokstavelig, jeg kjenner dem ikke, det er satt på spissen. Men poenget er der fortsatt, den mentaliteten tar en ikke langt. Å presse seg selv til det ytterste er ikke unikt for styrketrening heller, det er for enhver ting man ønsker å virkelig nå langt i

Ja du kan fint være skjelven og svak etterpå. Men det går jo en grense der og(som nevnt, ikke FOR mange sett). Det jeg sa var for optimal muskel/styrke - progresjon

Endret av Sykkelkopp
Gjest Froning
Skrevet
20 timer siden, Sykkelkopp skrev:

TS, følg et program med progressiv overload. Prøv å klare alle repetisjonene du skal ha i settet med mindre du er rimelig sikker på at du ikke klarer flere reps, og du har flere sett igjen. 

Hvorfor anbefaler du progressive overload til en på underskudd?

Vet du egentlig hvordan konseptet funger fysiologisk?

Gjest Froning
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viss jeg forstår deg riktig så er å bli så gåen som jeg beskriver helt OK. Det viktigste er å lytte til sin egen kropp og gjøre det som føles bra for en selv og føles bra i kropp og sinn, og gir resultater utifra det man jobber for. 

Den mentale treningen bak det du driver med er gull verdt ;)

Jepp. Å lytte til sin egen kropp er viktig, men du må være ekstra oppmerksom så lenge du trener inn i gråsonen mtp.du blir så gåen på underskudd.

Kroppen trenger energi når du presser den. Det sier seg selv at å presse seg hardt uten og gi kroppen nok næring vil være negativt i lengden. 

Men resultatene snakker for seg. For øyeblikket..

Hvor lenge varer øktene dine?

Skrevet

Når du tar deg helt ut på trening trenger kroppen mer tid på å restituere etterpå. Da får du mindre utbytte av trening i en periode. Hvis du for eksempel har makset i markløft kan det ta opp til ti dager før kroppen er klar for mer tung trening.

Når du får kjørt et helkroppsprogram på 40 minutter, som er relativt kort tid, så er spørsmålet om du kanskje presser veldig på fart og vekt, eventuelt kjører utholdende styrke. For hypertrofi er det bedre å kjøre volum på lavere belastning, der du kjenner at du har noen reps til i tanken for hvert sett. Selv om man ikke tar seg helt ut på trening, vil kroppen være raskt klar igjen, og sjansen for skade eller overbelastning er mindre. En slik økt tar lett to timer eller mer, medregnet en dynamisk oppvarming.

Å «kuke rundt» kan like godt være å bare peise på uten å vite hva man driver med.

Skrevet
1 time siden, Froning skrev:

Hvorfor anbefaler du progressive overload til en på underskudd?

Vet du egentlig hvordan konseptet funger fysiologisk?

Hvis hun klarer å øke klarer hun å øke, hvis ikke hun klarer å øke, klarer hun ikke å øke. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min trener ca 5 minutter hver dag og ser trent ut. Han gjør en øvelse til han aboslutt ikke klarer flere reps og gir seg der. Han gjør sånn 2-4 øvelser om dagen

Anonymkode: aec15...474

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette

sofie777, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...