Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. For en liten stund siden var jeg borte fra jobben en ukes tid. Jeg leverte egenmelding for de tre første dagene jeg var borte, ettersom jeg trodde og håpet jeg skulle bli frisk igjen. Jeg fortsatte å være syk, så jeg dro til legen og fikk sykemelding for den resterende uken. Gjennom perioden jeg var syk ble jeg både oppringt og fikk flere tekstmeldinger fra sjefen min hvor han tydelig tvilte på om jeg faktisk var syk. Han prøvde også å gi meg dårlig samvittighet ved å si at det skapte store problemer for han at jeg var syk. Ingen god bedring eller noe sånt.

Nå har jeg nesten ikke lyst til å dra tilbake på jobb, og jeg er redd for å bli syk ved en senere anledning. Hvordan løser jeg dette? Er denne oppførselen akseptabel fra en arbeidsleder?

Hilsen fortvilet kvinne 25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke akseptabelt, du får si at hvis han betviler det så får han dokumentere det (og du har jo en sterk sak siden din egenmelding ble etterfulgt av sykemelding fra lege).

Ville også begynt å lete etter ny jobb, erfaringsmessig er det vanskelig å endre sånne ledere.

Anonymkode: e9543...a96

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akseptabelt, men jeg vet ikke om det er lovlig å plage sykemeldte på den måten. Er du med i en fagforening? De har sikkert litt greie på dette.

Anonymkode: 4e831...460

• Liker 1
Skrevet

Ikke akseptabelt men dessverre ganske vanlig etter min erfaring. Snakk med sjefen og forklar hvordan du oppfatter situasjonen, kanskje hen ikke forstår hvordan meldingene ses av deg? Lykke til :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en tåpelig sjef.

Anonymkode: b73f4...156

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, den slags oppførsel er ikke akseptabel, du burde ta det opp og eventuelt søke ny jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke aksetabelt! Har du vært mye syk tidligere? 

Anonymkode: cb9a3...45f

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme, sjefen truet med å bestride sykemeldingen min og mente jeg ikke hadde rett på sykepenger siden jeg hadde vært syk 6 mnd tidligere (!!!). Jeg sa opp, og fikk gå på dagen (fordi da slapp h*n å betale meg sykepenger).

Tillitsvalgte klagde til fagforeningen, og min x-sjef har fått skriftlig advarsel. Jeg fikk ny jobb et annet sted (samme bransje), med bedre lønn, ansattprivilegier, gode sjefer og fantastisk arbeidsmiljø.

IKKE la slike sjefer slippe unna, kontakt tillitsvalgt på din arbeidsplass.

Anonymkode: be6b1...8b2

• Liker 3
Skrevet
På 5.5.2017 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Er du med i en fagforening?

Nei dessverre.

På 5.5.2017 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Har du vært mye syk tidligere? 

Var sist syk et par ganger i høst, men borte kun én dag begge gangene. Før det var for bortimot et år siden, og da var jeg sykemeldt i to uker. Og jeg har selvsagt vært ordentlig syk. Ønsker heller å jobbe enn å være hjemme.

Takker for svar alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...