Gå til innhold

Når det kommer til fortid - hva er dealbreaker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden om tidligere eskortepike, er det andre ting i en (potensiell) kjærestes fortid du ikke kunne levd med eller som hadde gjort dem uaktuelle? Rusmisbruk, selvskading, psykisk sykdom? Snakker om tilbakelagte problemer nå, bare så det er sagt.

Eller med tanke på tidligere forhold, og nå tenker jeg ikke nødvendigvis på antall. At kjæresten hadde en eks du synes var skikkelig teit, at hun var gift og skilt i uvanlig ung alder, at hun har blitt mishandlet eller utnyttet i tidligere forhold?

Puh... kjenner at jeg er litt nervøs, men samtidig spent på hva folk tenker.

Anonymkode: fdb28...9f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sexkjøp og barn med andre. Spesielt "tilbakelagte" barn som han ikke gidder å ha kontakt med.

Ellers kunne jeg vurdert mye.

Anonymkode: 99139...ede

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja fortid betyr noe for min del fordi det forteller mye om personligheten til et menneske...om personen er til å stole på har empati og moralske grenser...derfor er ærlighet og deretter kjærlighet det viktigste !

Anonymkode: 5a057...608

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn fra tidligere forhold som man ikke har kontakt med, fengselsstraff, tresifret antall sexpartnere (tegn på at man ikke klarer å slå seg til ro, og jeg gidder ikke være nr 112 liksom), å ha passert 35 uten å ha hatt et seriøst forhold (jeg bruker ikke mine beste år på å "lære opp" noen som bare har vært singel og ikke vet hvordan man bor sammen med noen og ivaretar et forhold, jeg ønsker noen med litt erfaring: Dessuten innrømmer jeg at jeg tenker at noe må være galt med en person på den alderen som ikke har hatt et skikkelig forhold. Hvorfor har ingen andre villet ha deg før?), mangel på høyere utdannelse (like barn leker best, en psykiater eller advokat har vanligvis ikke så mye til felles med en rørlegger eller barnehageassistent), aggressivt/voldelig rykte eller fortid (trenger ikke ha fått voldsdom, men alarmbjellene mine ringer hvis noen er kjent for å være aggressiv) og rusmisbruk. Sikkert flere også som jeg ikke kommer på. 

Anonymkode: 44980...56e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten drev med rus før (ikke narkotika), men dette er flere år siden. Dersom han tok det opp igjen og ikke ønsket å slutte så ville jeg nok gått. Sannsynligheten er relativt liten med tanke på hvor ekstremt lite han har lyst til å tilbake til den han var. 

Alvorlige voldsepisoder, kjøp av prostituert mer enn en gang, ha vært prostituert selv, ha vært mobber, kriminell i form av vinningskriminalitet eller krenkelse av andre. Slike kunne jeg nok ikke sett for meg en fremtid med.

Anonymkode: 6402d...4e8

AnonymBruker
Skrevet

Skadet/misbrukt dyr, barn eller andre kvinner, psykisk eller fysisk

Anonymkode: 6c932...247

• Liker 4
Skrevet

Dealbreakere for meg er ting som a) påvirker ham, og derav forholdet, den dag i dag, eller b) er såpass graverende at jeg anser det som ganske definerende for hans karakter. 

Dette blir jo et skjønnsspørsmål, for en person kan si at et problem er "tilbakelagt", men det betyr jo heller ikke at det er tilfeldig at vedkommende gjorde, eller opplevde dette. I tillegg ser man jo på hvor utbredt dette problemet er.

Dersom en mann banket ekskjæresten, så gikk i terapi for sinnemestring og mener problemet var "tilbakelagt", ville det så være greit for meg? Sannsynligvis ikke. Jeg er ikke villig til å ta risikoen for at det ikke er tilbakelagt, jeg ville ansett ham som en risiko iom. at de fleste ikke gjør slikt og jeg ville sannsynligvis tenkt at det tross alt ikke er vanskelig å finne en mann som ikke har en slik fortid. 

Folk med en viss fortid vil selvsagt ha større forståelse for andre med tilsvarende fortid. Har du noen svin på skogen, er du mer tolerant (som regel). Jeg har, noe sykdom og dødsfall til side, hatt en god oppvekst med mye omsorg, et velfungerende forhold mellom foreldre, og null rus, vold eller psykiske problemer. Jeg styrer unna de med for mye trøbbel fra tidligere forhold, og definitivt de som har vært "offer" for alt og alle.

Når det gjelder kjærlighet så synes jeg utfordringen stort sett er å finne en intelligent, ambisiøs, morsom og politisk engasjert mann jeg har gode samtaler med - og som er i rimelig alder, og singel. Det er nok. Jeg er ikke interessert i å gjøre ting vanskeligere for meg selv ved å velge noen som har slitt med det ene og det andre, som gir meg en følelse av at det er spøkelser som igjen kan dukke opp. 

For de som synes det virker "kynisk", så er det altså ingen av oss som faktisk dater av veldedighet. De som dater mennesker med problemer gjør det som regel heller ikke av godhet, men fordi de har noen egne trekk som gjør dem tilbøyelige til det.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en person som ikke har noen venner? Ingen de møter for å være sammen med? Ville dere sett det som et faresignal?

Anonymkode: bb99c...7d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i et slikt forhold nå, og jeg har bare satt en strek mellom den han har vært og den han er i dag. Jeg elsker ham for den han er, men jeg kunne aldri vært sammen med den han har vært. Dette vet han, og det er nok mer sårt for ham enn for meg. 

Skal også sies at han var ikke et oppussingsprosjekt eller noe slikt. Den positive forandringen han gikk gjennom skjedde før jeg kom i bildet. 

Så fortid kan være en dealbreaker. Jeg har ikke tro på folk som lover at de holder på eller skal forbedre seg. Men jeg har tro på folk som har forandret seg når de har vist det over en lengre periode, og da er det ikke en dealbreaker for meg. Unntaket er når samfunnet ikke glemmer. Om det å bli sett ned på av alle rundt er en del av pakken, så melder jeg pass. Kunne heller ikke vært sammen med noen som har skadet andre mennesker med vilje.  

Anonymkode: d2305...e7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en person som ikke har noen venner? Ingen de møter for å være sammen med? Ville dere sett det som et faresignal?

Anonymkode: bb99c...7d6

Nei, så lenge han har andre hobbyer og oppfører seg normalt blant folk. Jeg er selv nyetablert i ny by uten å møte folk på fritiden. 

Anonymkode: 6402d...4e8

• Liker 1
Skrevet

Bryr meg pent lite om fortiden, for hvis jeg ser engasjement og vilje til forbedring, så er jeg keen

Ellers har jeg en ganske good feeling på damene nå til dags. Øyne som skjuler mye smerte røper seg selv. Jenter som utstråler varme er lette å se. 

Personlig har jeg sikkert den mest fucka fortiden, og dermed er jeg ikke i stand til å kreve at noen har den perfekte fortiden heller. Like barn leker best vil jeg tro

• Liker 3
Skrevet

Tidligere narkoman, barn fra tidligere forhold, alvorlig psykisk sykdom (f.eks. schizofreni), forbrytelser som har medført fengselsstraff, utroskap i tidligere forhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så klart forskjell på handlinger i fortiden også. Har stor forståelse for at man unngår en som har mishandlet eller misbrukt noen og ikke ser på det som et "tilbakelagt kapittel"! Tenkte mer på selvskading og andre problemer som har gått utover en selv, men som ikke betyr at man utgjør eller har utgjort en fare for andre.

Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg datet såvidt en fyr som mente at alle eksene hans var gærne. 

Og dessuten hadde han en voldtektsanmeldelse på seg som var "henlagt grunnet bevisets stilling". Da tenker jeg med en gang at han ikke nødvendigvis er en voldtektsmann, men at han har vansker for å se hvor grensa går. Det var en dealbreaker for meg.

Anonymkode: 489ef...34b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sexkjøp, psykisk sykdom, rusmisbruk og kriminelt rulleblad. Samt svært unge ekser.

Anonymkode: b38a5...fb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så klart forskjell på handlinger i fortiden også. Har stor forståelse for at man unngår en som har mishandlet eller misbrukt noen og ikke ser på det som et "tilbakelagt kapittel"! Tenkte mer på selvskading og andre problemer som har gått utover en selv, men som ikke betyr at man utgjør eller har utgjort en fare for andre.

Ts.

Det er en alvorlig byrde for andre om en person er selvdestruktiv. Går ikke med på den klare grensen du virker å trekke mellom å skade andre eller bare seg selv. Det går utover andre også, når man har en selvskader i livet sitt som man føler omsorg og bekymrer seg for. Det er mange partnere og foreldre er det der ute som til slutt må ha psykologhjelp for de er helt utbrente og deprimerte av å ha omsorg for selvdestruktive mennesker.

Anonymkode: ba2c3...8a9

• Liker 1
Gjest flaggermuskongen
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en alvorlig byrde for andre om en person er selvdestruktiv. Går ikke med på den klare grensen du virker å trekke mellom å skade andre eller bare seg selv. Det går utover andre også, når man har en selvskader i livet sitt som man føler omsorg og bekymrer seg for. Det er mange partnere og foreldre er det der ute som til slutt må ha psykologhjelp for de er helt utbrente og deprimerte av å ha omsorg for selvdestruktive mennesker.

Anonymkode: ba2c3...8a9

Yeah, spørs jo om vedkommende vet at h*n er selvdestruktiv eller ikke. Jeg er redd for å være en belastning på dama, så jeg tør liksom ikke ta sjansen. Når jeg først tar sjansen, så blir det for mye. Blir brent gang på gang, men heldigvis så blir det bedre for hver gang. Litt surt å miste gode jenter, men det finnes flere der ute. Jeg er ikke unik, og det er ikke hun heller. 

Personlig så gir jeg faen i fortiden til dama, for alle har svin på skogen, selv jeg. Ikke spør meg om min fortid, så spør jeg ikke om din. Så lenge de klarer å balansere de gode tingene i livet og ansvar, så er jeg fornøyd. Og at hun ikke tenker så mye, for ærlig talt tenker jeg nok for to stk.

AnonymBruker
Skrevet

Har få regler på hva slags fortid som er OK å ha, det meste handler jo 1) om hvorvidt det for lengst er et tilbakelagt kapittel, og 2) og hvordan vedkommende reflekterer over det som skjedde, har en bevisst tanke om konteksten rundt og hva han må gjøre for å ikke havne der igjen.

Ting som rus, utroskap, pengetrøbbel - er selvsagt ikke noe man roper hurra over å få vite at partneren har i "bagasjen", men det handler veldig om hvordan vedkommende tenker om disse tingene NÅ, og er blitt mer ansvarlig. Der må jeg bare gå etter magefølelsen når vi blir kjent.

Gift/skilt i ung alder - ser ikke noen grunn til å dømme noen for det. Ikke så lenge han tok lærdom av det og tar andre valg nå.

Sexkjøp gjør meg meget skeptisk, jeg er imot kjøp av sex og ville krevd en forklaring. Om det var noe vedkommende gjorde som ung og dum 20-åring og nå har fått et voksent og mer reflektert kvinnesyn, så skulle jeg klart å leve med det.

Psykisk sykdom, selvskading og seksuelt misbruk er ikke noe jeg ville lastet noen for, bare kjent empati. Men det er selvsagt viktig av personen i stor grad har bearbeidet disse tingene og er klar til å fungere i et parforhold.

Noen ting er no-go. Partnervold eller generelt tendenser til voldelighet, notorisk utro i mange forhold, seksuelle overgrep mot andre, stalkertendenser.. Nei takk.

Anonymkode: 14d4d...dc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ny partner som mener alle eksene er galne og selv er helt perfekt.

Alvorlig psykisk eller fysisk sykdom.

En som har barn med flere.

En som har drevet med rus og/eller kriminalitet. Spiller ingen rolle om det er et tilbakelagt kapittel.

En som har skadet barn og/eller kvinner.

En som er uføretrygdet eller langtidsledig.

Alt dette er uaktuelt.

Anonymkode: f2c93...f09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han snakker om at alle damene han har hatt, har vært sinnsyke.

At han har vært sexkunde.

At han virker å "gi faen" i ungene sine. 

Høy kredittgjeld. 

"Ingenting har vært hans feil, bare alle andres"

Anonymkode: e7340...a12

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...