Gå til innhold

Må betale toll på varer kjøpt i norsk nettbutikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om dette er lovlig? Og hva bør jeg i så fall være obs på for å unngå dette? 

Jeg kjøpte for noen uker siden noen varer i en norsk nettbutikk. Adressen slutter på .no og all informasjon er på norsk. Allikevel fikk jeg et slags postoppkrav i posten i dag, hvor det står at jeg må betale nærmere 400 kr for å få varene utlevert! Dette er de ulike summene som stod på lappen:

Pris fortolling inkl.mva: 153 kr

Utlagt mva: 225 kr

Betaling ved utlevering: 378 kr

Jeg skjønner heller ikke helt hva disse tingene betyr, siden jeg aldri handler i utenlandske nettbutikker. Hva betyr "utlagt mva", og hva er forskjellen på det og vanlig mva? Kjenner jeg ble litt frustrert nå. 😑

Anonymkode: 63870...6c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd det samme! Venter på svar fra noen som kan dette! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nettbutikken slutter med .no og har norsk informasjon betyr ikke at den ligger i Norge. DEtte burde du sjekket på forhånd, for det er svindyrt å få inn pakker fra utlandet. Mva gjør meg ingenting å betale, med de 150 kr for fortolling er helt latterlig.

Anonymkode: f982a...bc0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til nettbutikken

Anonymkode: 475e1...2d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr ikke nødvendigvis at butikken er i Norge bare fordi de har en norsk side. Dette står under informasjon. Så du har nok ingen sak der hvis du finner info om at det blir sendt gran utlandet. 

Anonymkode: e9264...455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg lov til å legge inn link, eller blir det å henge ut butikken? 

Jeg var inne på nettsiden nå, og fant ut at det står på infosiden deres at alle priser er eks mva. Det står det imidlertid ikke noe om inne på hvert enkelt produkt, så det synes jeg er skikkelig sleipt. Ts

Anonymkode: 63870...6c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utlagt mva = vanlig mva på 25%. 

Du må lese vilkårene når du handler i nettbutikker. At det står .no betyr ikke nødvendigvis at butikken er i Norge. 

Anonymkode: 12e4e...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr ikke nødvendigvis at butikken er i Norge bare fordi de har en norsk side. Dette står under informasjon. Så du har nok ingen sak der hvis du finner info om at det blir sendt gran utlandet. 

Anonymkode: e9264...455

Det står ingenting om hvilket land de sender fra på infosiden deres. Ts

Anonymkode: 63870...6c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utlagt mva = vanlig mva på 25%. 

Du må lese vilkårene når du handler i nettbutikker. At det står .no betyr ikke nødvendigvis at butikken er i Norge. 

Anonymkode: 12e4e...150

Jeg har vært inne og sjekket nå. Det står riktignok på infosiden deres at alle priser er eks mva,(selv om dette ikke er nevnt inne på siden til hver vare) men det er ikke nevnt med et ord at de sender fra utlandet. Ts

Anonymkode: 63870...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken nettbutikk er det? 

Anonymkode: d44fd...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om dette er lovlig? Og hva bør jeg i så fall være obs på for å unngå dette? 

Jeg kjøpte for noen uker siden noen varer i en norsk nettbutikk. Adressen slutter på .no og all informasjon er på norsk. Allikevel fikk jeg et slags postoppkrav i posten i dag, hvor det står at jeg må betale nærmere 400 kr for å få varene utlevert! Dette er de ulike summene som stod på lappen:

Pris fortolling inkl.mva: 153 kr

Utlagt mva: 225 kr

Betaling ved utlevering: 378 kr

Jeg skjønner heller ikke helt hva disse tingene betyr, siden jeg aldri handler i utenlandske nettbutikker. Hva betyr "utlagt mva", og hva er forskjellen på det og vanlig mva? Kjenner jeg ble litt frustrert nå. 😑

Anonymkode: 63870...6c8

Betaling ved utlevering er her toll + mva, dvs 153 + 225 = 378. Du blir altså bedt om å betale for toll + mva for den nette sum av 378,-

Man betaler mva på alle kjøp over 350 kroner, enkelte varer skal også betales toll på. Men fortolling kan også bety at speditøren behandler dette for deg, ikke nødvendigvis at man skal betale toll i tillegg i seg selv.

Mer info her:

http://www.toll.no/no/netthandel/

Sjekk spesielt ut dette med toll (som skal betales for klær blant annet) versus dette med fortolling.

Du bør i dette tilfellet forsikre deg om nettbutikken faktisk er norsk i juridisk forstand eller ikke. Selv om den ender på .no og har norsk tekst er den ikke nødvendigvis norsk i juridisk/territorial forstand, jeg har f. eks. sett enkelte små nettbutikker som ofte drives av nordmenn som bor, oppholder seg og jobber i utlandet. Kjøp fra disse nettbutikkene vil dag også trigge reglene rundt toll og mva (lenken over) som en hvilken som helst annen utenlandsk nettbutikk.

Dersom nettbutikken forsøker å fremstå som norsk også i rettslig forstand og ikke nevner noe under "om oss", "om" eller andre deler av nettstedet så kan det være tegn på villedende markedsføring og avhengig av det landets lovverk så vil du kunne ha krav på å heve kjøpet.

Anonymkode: 34c0f...76d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater toll, men har aldri opplevd dette med norsk butikk. Hva skal varer er det? Kan du linke til siden deres eller si hva den heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er det en del "norske" nettbutikker som holder til i utlandet. Såvidt jeg har forstått det, så er det dessverre forbruker sitt ansvar å sjekke slike ting på forhånd :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg lov til å legge inn link, eller blir det å henge ut butikken? 

Jeg var inne på nettsiden nå, og fant ut at det står på infosiden deres at alle priser er eks mva. Det står det imidlertid ikke noe om inne på hvert enkelt produkt, så det synes jeg er skikkelig sleipt. Ts

Anonymkode: 63870...6c8

Det er ikke sleipt, det er helt vanlig at du leser deg opp på og gjerne i tillegg signerer/haker av for at du har forstått leveringsbetingelsene. Nå har du fått deg en lærepenge til neste gang. 

Å handle på nett kan by på overraskelser når man ikke setter seg onn i betingelsene for netthandelen. Dette er ikke butikkens skjyld. 

Anonymkode: 9defc...066

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er denne nettbutikken: https://maybeauty.no

Håper det er lov å legge inn link i denne situasjonen. Ts

Anonymkode: 63870...6c8

Tenker litt at du er heldig hvis du får varene i det hele tatt. Den siden så skikkelig useriøs ut...! 

Anonymkode: f1669...316

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om dette er lovlig? Og hva bør jeg i så fall være obs på for å unngå dette? 

Jeg kjøpte for noen uker siden noen varer i en norsk nettbutikk. Adressen slutter på .no og all informasjon er på norsk. Allikevel fikk jeg et slags postoppkrav i posten i dag, hvor det står at jeg må betale nærmere 400 kr for å få varene utlevert! Dette er de ulike summene som stod på lappen:

Pris fortolling inkl.mva: 153 kr

Utlagt mva: 225 kr

Betaling ved utlevering: 378 kr

Jeg skjønner heller ikke helt hva disse tingene betyr, siden jeg aldri handler i utenlandske nettbutikker. Hva betyr "utlagt mva", og hva er forskjellen på det og vanlig mva? Kjenner jeg ble litt frustrert nå. 😑

Anonymkode: 63870...6c8

Og en ting til. Neste gang passer du på å handle for under 350 Norske kroner. Da blir at billigere enn det nå ble. 

 

Anonymkode: 9defc...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i at du legger ut lenken til en nettbutikk, den tilbyr jo sine produkter/tjenester mot allmennheten, og man har selvfølgelig lov til å diskutere den.

Så ingen umiddelbar info om hvilket land den holder til i, men prøvde å legge til noe i handlekurven. Det eneste som var et tegn på at den er utenlandsk er at det er en nedtrekksmeny for hvilket land man skal sende varene til.

Anonymkode: 34c0f...76d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og en ting til. Neste gang passer du på å handle for under 350 Norske kroner. Da blir at billigere enn det nå ble. 

 

Anonymkode: 9defc...066

Det blir ikke nødvendigvis billigere, det kommer helt an på hva de tar for frakt/speidsjon og evt. fortolling. Skal man først ha varer for en høyere sum enn 350 uansett, så kan det bli dyrere å splitte opp kjøpene i flere forsendelser enn å betale mva en gang for alle varene. Det kommer helt an på hva de tar for å sende deg varene. Dette må man undersøke i hvert enkelt tilfelle.

Anonymkode: 34c0f...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...