Gå til innhold

Reklamasjon og klage på møbler - hvem har rett/feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte fire spisestoler i februar. Spisestolene er todelt, understell med føtter og overstell med sete. Etter montering viste det seg at alle fire understellene (føttene) vippet veldig mye! Hver stol trengte 5-8 møbelknotter for å være stødig. Etter to uker ble jeg lei og kontaktet møbelbutikken og fikk beskjed om å ta med en stol for sjekk hos de. De konkluderte med at understellet har feil og jeg leverte inn en reklamasjon. Fikk beskjed om at de skulle ta kontakt med produsenten. Dette var i begynnelsen av mars. Hørte ikke noe etter 2-3 uker, ringte på nytt. De hadde ikke hørt noe fra leverandør. Etter noen dager fikk jeg mail om at nye understell er bestilt hos produsenten, men siden de var tomme for understell så var estimert levering til møbelbutikken ila mai. Jeg ringte tilbake i april (før påske) og spurte om det var mulig å få understellene som møbelbutikken hadde på sitt lager. De skulle sjekke opp det. Hørte ikke noe, ringte tilbake idag. Det var ikke mulig å få de understellene de hadde på lager, måtte vente på de som produsenten sender. Jeg ble rimelig irritert! Møbelbutikken mente at de skulle ikke trenge å gi bort sine understell når det er produsenten sitt ansvar for å gi meg mine. Å vente 3 mnd for understell er ikke innenfor "rimelig tid" (som det står i kjøpsloven). Jeg spurte om det var mulig å heve kjøpet, noe det ikke var ifølge møbelbutikken. Samtalen endte rimelig hett kan du si. Jeg har lest kjøpsloven og basert på det jeg har forstått så skal jeg kunne heve kjøpe eller kreve at butikken gir meg de understellene de har på sitt lager. Noen som kan disse reglene bedre enn meg? Setter pris på svar. Takk!

Anonymkode: 9a91b...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er butikken som bestemmer hva som skjer ved reklamasjon. 

De velger mellom 

1. Gi deg ny vare

2. Reparere varen

3. Gi penger tilbake (dette har du krav på tredje gangen samme feil skjer)

Det var dårlig kundeservice av dem å ikke gi deg de som var på lageret. Men de har ikke plikt til å gi deg dem. 

3 måneder er ikke urimelig tid når møbler generelt har bestillingstid.

Anonymkode: 50126...5a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du kan lære deg er jo å forholde deg til rett lov, nemlig forbrukerkjøpsloven. Nytter ikke å krangle ut fra kjøpsloven når det ikke er den som gjelder. 

Anonymkode: 835b2...cff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerrådet bør kunne gi deg gode svar ts, bedre enn KG :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerkjøpsloven gjelder her, ikke kjøpsloven. 

Hvordan har du betalt? Brukte du kredittkort, så har du rettigheter der etter loven. 

Hvis ikke kontakt Forbrukerrådet. Skriv et brev forklar situasjonen  og send kopi til butikksjefen. Om du velger i tillegg til dette å vise til at du har opprettet en tråd på kg, avgjør du selv. Men her regner jeg med at en butikksjef eller om du velger å gå tilkjedens hovedkontor med saken, får fart på seg med å øøse saken. 

Gjelder dette Jysk, kanskje?

Anonymkode: 31b09...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carrot skrev:

Forbrukerrådet bør kunne gi deg gode svar ts, bedre enn KG :)

Ja, jeg har vært og kikka på deres sider og vurderte å sende en sak til de. Men tenkte at jeg skulle forhøre meg på KG først. Kanskje noen her har erfart noe lignende eller kan dette godt nok til å gi meg noen gode råd.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første du kan lære deg er jo å forholde deg til rett lov, nemlig forbrukerkjøpsloven. Nytter ikke å krangle ut fra kjøpsloven når det ikke er den som gjelder. 

Anonymkode: 835b2...cff

Ja, jeg mente forbrukerkjøpsloven. 

Anonymkode: 9a91b...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forbrukerkjøpsloven gjelder her, ikke kjøpsloven. 

Hvordan har du betalt? Brukte du kredittkort, så har du rettigheter der etter loven. 

Hvis ikke kontakt Forbrukerrådet. Skriv et brev forklar situasjonen  og send kopi til butikksjefen. Om du velger i tillegg til dette å vise til at du har opprettet en tråd på kg, avgjør du selv. Men her regner jeg med at en butikksjef eller om du velger å gå tilkjedens hovedkontor med saken, får fart på seg med å øøse saken. 

Gjelder dette Jysk, kanskje?

Anonymkode: 31b09...3fb

Betalte med kredittkort ja. Dette er møbelringen.

Anonymkode: 9a91b...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betalte med kredittkort ja. Dette er møbelringen.

Anonymkode: 9a91b...354

Når du har betalt med kredittkort så kan banken gå inn og hjelpe deg med å få pengene tilbake. Det er hjemlet i Finansavtaleloven og det skal ligge klageskjema i nettbanken din. https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/dine-rettigheter-og-plikter-ved-kredittkjop/ der står det greit forklart hva som er betingelsene for å klage til banken og få pengene tibake fra kredittkortyter. Så langt jeg kan se har du oppfyllt alle betingelsene for å få refundert fra banken. 

Anonymkode: 31b09...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...