Embla1216 Skrevet 5. mai 2017 #1 Skrevet 5. mai 2017 Noen som har erfaring med å ta amme fri etter at barnet har fylt 1år?
Vakkertliv Skrevet 5. mai 2017 #2 Skrevet 5. mai 2017 Jobber i barnehage. Her har de ansatte kommet og gått en halvtime før/etter. Vet om andre som hatt ammefri midt på dagen, men det fungerte ikke hos oss da de ansatte hadde lang reisevei. Må på en måte lage litt kompromiss med hva som passer arbeidsplassen/den ammende/barnet:)
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #3 Skrevet 5. mai 2017 vi får to timer ammefri, vet ikke om det er fordi vi er IA bedrift kanskje... Anonymkode: 9bc97...51a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #4 Skrevet 5. mai 2017 Å ta ammefri for et barn som er over ett år synes jeg er å utnytte systemet grovt. Den ammingen som foregår etter fylte ett år kan man jaggu gjøre på egen fritid. Anonymkode: fac01...9ce 22
Marimba Skrevet 5. mai 2017 #5 Skrevet 5. mai 2017 (endret) Jeg vet ikke helt om du spør etter erfaringer, eller hva du har krav på. Men dersom du lurer på det sistnevnte bør du sjekke hva som står i tariffavtalen din med tanke på lønn. For etter arbeidsmiljøloven har du uansett rett på fri for å amme, men det er kun en time om dagen og det første året du får lønn for det. Nå har mange tariffavtaler enda bedre avtaler enn dette. Jobber du f.eks. i kommunen (- Oslo) står det i tariffavtalen deres at: Arbeidstaker gis fri med lønn i inntil 2 timer pr.arbeidsdag for å amme sitt barn. Der er det heller ikke noe begrensing på barnets alder, så vidt jeg har skjønt. Hvis det er erfaring med ammefri etter et år du lurer på, så er det ikke noe jeg har opparbeidet meg enda Men selv håper jeg å kunne ta ammefri fra barnet er 8 måneder og til det er 15 måneder (barnehagestart...). Vet riktignok ikke helt hvordan dagen skal organiseres, men det får vi ta når jeg kommer tilbake i jobb (og det er ikke før i desember). Vet heller ikke hvor mye ammefri jeg evt trenger. Brukes ikke to timer til amming, så skal man jo heller ikke ta ut to timer. Endret 5. mai 2017 av Marimba
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #6 Skrevet 5. mai 2017 Du må sjekke der du jobber. Hos oss (Ia-bedrift, Staten), kan man få det inntil en time om dagen. Det må avtales med nærmeste leder. Det må være et behov (at amming tar tid om morgenen slik at man kommer litt senere for eksempel). Det står slik: Vi minner om at dette er en rett til nødvendig tjenestefri for å gjennomføre amming og ikke en automatisk rett til redusert arbeidstid m/lønn (for dem som har små barn og ammer). Dersom barnets alder er over ni måneder forutsetter permisjon bekreftelse fra lege eller helseinstitusjon på at du fortsatt ammer. Retten til ammefri med lønn utløper når barnet fyller to år. Se for øvrig reglene i arbeidsmiljøloven § 12-8. Anonymkode: 62947...7e2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #7 Skrevet 5. mai 2017 Jeg hadde det til eldste var 15 mnd (sluttet å amme da). Var ansatt i staten. Jeg kom litt senere om morgenen og gikk litt tidligere de dagene det var mulig. Jeg styrte uansett min egen arbeidsdag. Sjefen min tok ammepermisjon til barnet hennes var to, og hun informerte meg tidlig om regelverket for å hjelpe meg mtp rettigheter. Greit med slike gode sjefer! Anonymkode: c6645...d61 4
Måbarefåsiat... Skrevet 5. mai 2017 #8 Skrevet 5. mai 2017 Jeg hadde ammefri til ungen var ca halvannet. Jeg gikk en halvtime før hver dag. Og til deg som synes dette er utnyttelse av systemet; ta deg en bolle. 8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #9 Skrevet 5. mai 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ta ammefri for et barn som er over ett år synes jeg er å utnytte systemet grovt. Den ammingen som foregår etter fylte ett år kan man jaggu gjøre på egen fritid. Anonymkode: fac01...9ce verdens helseorganisasjon anbefaler amming til barnet er to år. Anonymkode: 9bc97...51a 9
Skravla Skrevet 5. mai 2017 #10 Skrevet 5. mai 2017 1 time siden, Embla1216 skrev: Noen som har erfaring med å ta amme fri etter at barnet har fylt 1år? Du kan sikkert søke om å få ammefri. Som noen skriver lengre opp så er dette regulert i arbeidsmiljøloven. Men du må sannsynligvis ta fri uten lønn, så sant din arbeidsgiver ikke har bedre betingelser.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #11 Skrevet 5. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: verdens helseorganisasjon anbefaler amming til barnet er to år. Anonymkode: 9bc97...51a Det forundrer meg stadig at folk faktisk er så teite at de ikke skjønner at det gjelder for u-land. Anonymkode: 04cad...444 14
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #12 Skrevet 5. mai 2017 5 timer siden, Måbarefåsiat... skrev: Jeg hadde ammefri til ungen var ca halvannet. Jeg gikk en halvtime før hver dag. Og til deg som synes dette er utnyttelse av systemet; ta deg en bolle. Enig med deg! Vi hadde en liten frøken som omtrent ikke spiste mat og var veldig mye syk. Hadde ammefri til hun var nesten 2 år, alternativet hadde vært om jeg ble sykemeldt. Det hjalp både henne og meg. Jeg kunne fått 2 timer ammefri, men valgte å ta kun 1. Anonymkode: ffbea...58a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #13 Skrevet 5. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det forundrer meg stadig at folk faktisk er så teite at de ikke skjønner at det gjelder for u-land. Anonymkode: 04cad...444 Er det ikke 4 år som er anbefalt for u-land? Uansett så er det ikke kun u-land det er anbefalt for OG kommentaren din er ganske unødvendig... (du er ganske teit sjøl) Anonymkode: e2c2c...e15 15
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #14 Skrevet 5. mai 2017 7 timer siden, Embla1216 skrev: Noen som har erfaring med å ta amme fri etter at barnet har fylt 1år? En kollega får 1 times ammefri selv om barnet er 4 år. Tror hun bare ha bedt om det og fått det. Anonymkode: c5cb0...932 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #15 Skrevet 5. mai 2017 6 timer siden, Marimba skrev: Jeg vet ikke helt om du spør etter erfaringer, eller hva du har krav på. Men dersom du lurer på det sistnevnte bør du sjekke hva som står i tariffavtalen din med tanke på lønn. For etter arbeidsmiljøloven har du uansett rett på fri for å amme, men det er kun en time om dagen og det første året du får lønn for det. Nå har mange tariffavtaler enda bedre avtaler enn dette. Jobber du f.eks. i kommunen (- Oslo) står det i tariffavtalen deres at: Arbeidstaker gis fri med lønn i inntil 2 timer pr.arbeidsdag for å amme sitt barn. Der er det heller ikke noe begrensing på barnets alder, så vidt jeg har skjønt. Hvis det er erfaring med ammefri etter et år du lurer på, så er det ikke noe jeg har opparbeidet meg enda Men selv håper jeg å kunne ta ammefri fra barnet er 8 måneder og til det er 15 måneder (barnehagestart...). Vet riktignok ikke helt hvordan dagen skal organiseres, men det får vi ta når jeg kommer tilbake i jobb (og det er ikke før i desember). Vet heller ikke hvor mye ammefri jeg evt trenger. Brukes ikke to timer til amming, så skal man jo heller ikke ta ut to timer. Så...i teorien kan et Oslo kommune-barn blir ammet med lønn 2 timer pr dag inntil det er f.eks 8 år mens et Nordland barn kun får en time fram til barnet er 1-2 år. Det er diskriminering mellom nord og sør! Anonymkode: c5cb0...932
Marimba Skrevet 5. mai 2017 #16 Skrevet 5. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så...i teorien kan et Oslo kommune-barn blir ammet med lønn 2 timer pr dag inntil det er f.eks 8 år mens et Nordland barn kun får en time fram til barnet er 1-2 år. Det er diskriminering mellom nord og sør! Anonymkode: c5cb0...932 Vet ikke hvordan det er i Oslo da de har egen tariffavtale. Resten av kommunenorge følger tariffavtalen til KS, og der har man rett til to timer betalt ammefri. 2
Maleficenta Skrevet 5. mai 2017 #17 Skrevet 5. mai 2017 8 timer siden, Embla1216 skrev: Noen som har erfaring med å ta amme fri etter at barnet har fylt 1år? Det har man vel igrunnen rett på uansett hvor gammelt barnet er så lenge man ammer da... ikke at jeg ikke forstår hvordan f eks en toåring som spiser vanlig mat og kun dier for kosens skyld ikke klarer å vente en time ekstra på å få diet men.. 9
skruf Skrevet 5. mai 2017 #18 Skrevet 5. mai 2017 Jeg begynte å jobbe da hun var 10mnd og hadde ammefri til hun var 18mnd. Hun var dårlig til å spise mat pga hun var prematur, så ting tok tid. Fullammet til hun var 8mnd, men frem til hun var ett år så var morsmelk hovedkosten Ammefri må ikke nødvendigvis bety at man begynner en time seinere eller slutter en time tidligere. Vi løste det sånn at når jeg hadde dagvakt så kom jeg litt seinere på jobb og mannen min kom innom arbeidsplassen min ila dagen sånn at jeg fikk ammet. På kveldsvakt så begynte jeg til vanlig tid, han kom innom med henne rett før hun skulle legge seg (han hadde tatt kveldstellet, så hun var i pysjen) så jeg fikk ammet henne. Nattvakt så sluttet jeg 1 time tidligere sånn at jeg fikk ammet da hun våknet. Men jeg hadde ikke så mange nattvakter i turnusen min. Var heldig å bodde nærme arbeidsplassen min. Jeg synes det er bra vi har en lovfestet regel om ammefri. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #19 Skrevet 5. mai 2017 Hos oss skal man egentlig fremvise legeerklæring på at man ammer når barnet er over ett år. Men jeg tror ikke sjefene ber om det. Det har utviklet seg en slags ukultur der folk med små barn kommer sent og går tidlig, i ammefriens navn, på jobben min. Selv har jeg ikke fast ansettelse ennå, og har ikke benyttet meg av dette. Jeg tok ammefri til barnet mitt var 8 mnd (da kom mannen min i lunsjpausen med babyen, slik at jeg fikk ammet, og jeg gikk en halvtime tidligere pga brystspreng. da barnet var 1 år, var det kun kveldsamming, så da var jeg tilbake i fulltid på jobben. Forresten, de samme kollegene sykemeldte seg da de var gravide, for "det er det man gjør", og man blir jo litt ekstra sliten som gravid....... Anonymkode: 1fccf...6e2 3
Måbarefåsiat... Skrevet 6. mai 2017 #20 Skrevet 6. mai 2017 17 timer siden, Maleficenta skrev: Det har man vel igrunnen rett på uansett hvor gammelt barnet er så lenge man ammer da... ikke at jeg ikke forstår hvordan f eks en toåring som spiser vanlig mat og kun dier for kosens skyld ikke klarer å vente en time ekstra på å få diet men.. Melkespreng og brystbetennelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå