Gå til innhold

Crohnprinsessen TV2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble sittende og se denne dok. i går. 

Det er fint av henne og vise hvordan det kan være å leve med crohns men jeg skjønner ikke greia med all den livsvisdommen som brukes som "fyllmasse" i slike dokumentarer. Det er bilder av strand og sjø, klemming av barn, og det skal nevnes 9 ganger i løpet av em dok. på ca. 45 min at hun "tross alt har tre barn". 

For meg kunne dette vært sendt på FEM, TLC eller TVNorge. Det ødelegger noe som kunne vært en bra program alt dette føleriet. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo en dokumentar om hennes liv og hverdag, ikke et medisinsk opplysningsprogram. Hvis du vil bare bli opplyst om morbus crohns så kan du heller lese et medisinsk tidsskrift. 

Så det er jo naturlig at hun nevner, og filmer, barna og mannen sin, de er jo en del av alt som er livet og hverdagen hennes. 

Anonymkode: a366f...3c2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var en fantastisk flott dokumentar, en viktig en og en flott dame. 

Å leve med slike smerter og likevel ha positiv livsinnstilling krever mye. Respekt.

Anonymkode: 141b5...389

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Antoinette skrev:

Det er fint av henne og vise hvordan det kan være å leve med crohns men jeg skjønner ikke greia med all den livsvisdommen som brukes som "fyllmasse" i slike dokumentarer. Det er bilder av strand og sjø, klemming av barn, og det skal nevnes 9 ganger i løpet av em dok. på ca. 45 min at hun "tross alt har tre barn". 

For meg kunne dette vært sendt på FEM, TLC eller TVNorge. Det ødelegger noe som kunne vært en bra program alt dette føleriet. 

Nei,det er med å løfte.

Anonymkode: 141b5...389

• Liker 2
Skrevet (endret)

Føleri og klisjeer man har hørt og sett før løfter ikke et program. Jeg kaller det fyllmasse.

Hadde vært mye gøyere om hun hadde snakket om vipper, silikon og modælllll-yrket. Tilført litt mer selvironi. For det er jo en morsom kombo. 

Endret av Antoinette
Skrevet

Har ikke sett dokumentaren, men har vært på foredrag med henne tidligere.
For min del var det nettopp historiene om hvordan barna tok det for gitt at mammaen ikke kunne stille opp, at mammaen gikk glipp av alle de "viktige" tingene, at barna fant på unnskyldninger for å unngå familiebading og strand fordi dem viste mammaen ikke var komfortabel, og lignende historier, som fikk jeg til å innse hvor ille den sykdommen kan være.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Antoinette skrev:

Har du ikke følelser?

Anonymkode: effd8...c1b

• Liker 2
Skrevet

He He joda,

men jeg er litt lei den dametv-viklingen på alt. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sett den dokumentaren, men har tenkt det samme som deg etter å ha sett andre dokumentarer om syke kvinner. Det skal alltid være så forbaska edelt, tappert og vakkert når det handler om kvinner og sykdom! Det hadde vært så fint om et kvinnemenneske som er sykt på den mer normale måten turte å stå fram. Altså ei som ikke er usedvanlig tapper, vakker og fantastisk til tross for all den grusomme lidelsen hun må gjennom, og som ikke vinner priser, hylles av en staselig ektemann og vil være forbilde for alle andre lidende kvinner. Ei som gir beskjed om at hun ikke vil ha vakre bilder av hav og måker, såpebobler eller strå med jordbær i dokumentaren sånn at alt blir litt mer nydelig enn det egentlig er, og som ikke får andre syke som ikke greier å være like nydelige til å føle seg som fæle mennesker. 

Anonymkode: 6c363...399

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sett den dokumentaren, men har tenkt det samme som deg etter å ha sett andre dokumentarer om syke kvinner. Det skal alltid være så forbaska edelt, tappert og vakkert når det handler om kvinner og sykdom! Det hadde vært så fint om et kvinnemenneske som er sykt på den mer normale måten turte å stå fram. Altså ei som ikke er usedvanlig tapper, vakker og fantastisk til tross for all den grusomme lidelsen hun må gjennom, og som ikke vinner priser, hylles av en staselig ektemann og vil være forbilde for alle andre lidende kvinner. Ei som gir beskjed om at hun ikke vil ha vakre bilder av hav og måker, såpebobler eller strå med jordbær i dokumentaren sånn at alt blir litt mer nydelig enn det egentlig er, og som ikke får andre syke som ikke greier å være like nydelige til å føle seg som fæle mennesker. 

Anonymkode: 6c363...399

Vil ikke akkurat si at det var sånn du skriver her dokumentaren om Ingrid ble fremstilt.

Det viste hennes virkelighet på godt og vondt, ikke romantisert akkurat. 

Det var den ekte hverdagen hennes der vi fikk se henne liggende sammenkrøllet på badegulvet i sterke smerter, doskåla full av blod, et karbad som ble avbrutt pga det kom avføring ut av stomien (hun har stomi fra tynntarmen, så avføringen som kommer ut er helt tyntflytende), vi fikk se henne besvime og bli fraktet i ambulanse. Vi fikk se henne usminket med bustete og fett hår i sterke smerter i sykehussenga, avmagret og hul i kinnene. Men, vi fikk også se henne lykkelig med sine tre barn og en fantastisk mann som alltid stiller opp. Vi fikk se henne delta i sine barns hverdag, og når hun hadde gode perioder der hun klarte å trene og være ute på jobb som modell. 

Hadde det vært bedre om hun ikke hadde jobbet som modell og heller hatt en jobb som f.eks på et kontor? Regnskapsfører? Sykepleier? Hadde det vært lettere å like dokumentaren om hun var 30kg overvektig og alenemor til 3?

Jeg synes det var bra at dokumentaren viste begge sidene av livet hennes. Både når hun har dårlige perioder og er helt i kjelleren, og når hun har gode perioder som hun nyter sammen med familien sin. Det er jo det som er virkeligheten hennes. 

Anonymkode: a366f...3c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...