AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #1 Skrevet 5. mai 2017 Jeg hører stadig folk snakker om at hijab er frivillig og de begrunner valget sitt med at de som ikke går med hijab risikerer å bli voldtatt og de som ikke går med hijab må møte guds vrede på dommedag. Vet ikke folk hva frivillig betyr? Hvor er friheten i dette når det i realiteten handler om frykt? Jeg mener det er overveldende bevis for at hijab handler om sosial kontroll over kvinner og synes det er leit å se at ikke flere ser dette. Anonymkode: 20d6b...9ee 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #2 Skrevet 6. mai 2017 Jeg kunne tenkt meg hijab, da slipper jeg å vise det stygge håret mitt. Anonymkode: 77d9d...39e 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #3 Skrevet 6. mai 2017 Haha, jeg har noen dager tenkt at en burka hadde vært skjønt! Men jeg er helt enig, kan ikke se at en hijab dreier seg om annet enn sosial kontroll, og mer spesifikt om kontroll av kvinners seksualitet. Veldig gjennomskuelig. Jeg hadde for øvrig omtrent samme tanke da jeg så 13 Reasons Why. Det er SÅ mye - også i vestlig kultur - som dreier seg om kontroll av unge kvinners seksualitet. Man er slut eller noe om man er seksuell på noe vis. Jeg vil at unge kvinner og jenter skal ta fullstendig kontroll over egen seksualitet. Det må vise seg UMULIG å kontrollere dette for menn, inntil da vil menn forsøke, slut-shame, misbruke osv. (jepp, feminist..) Anonymkode: a7249...f30 4
Testosteron Skrevet 6. mai 2017 #4 Skrevet 6. mai 2017 Hvordan kan det være mulig å ikke forstå at bruk av hijab både kan være frivillig og ufrivillig? 12
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #5 Skrevet 6. mai 2017 Nå strekker du definisjonen av frivillig. Om du ikke bruker bilbelte kan du bli stygt skadet og folk bruker det i frykt for at de skal havne i kollisjon. Betyr det at alle som bruker bilbelte gjør det ufrivillig? Du gjør dette til en semantisk meningsløs greie Anonymkode: aa19b...957 4
Capricae Skrevet 6. mai 2017 #6 Skrevet 6. mai 2017 Sløret i Islam er kvinneundertrykkende; kvinnene går tildekket pga av religionens forventninger og vet at det får sosiale konsekvenser om dem dropper det. Sløret er IKKE feministisk; muslimske kvinner må frigjøre seg selv fra dette. Vi hvite kvinner kan ikke gjøre det for dem, selv om jeg ønsker... 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #7 Skrevet 6. mai 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne tenkt meg hijab, da slipper jeg å vise det stygge håret mitt. Anonymkode: 77d9d...39e Jeg pleier å stappe mitt inn i en strikkelue store deler av året... Anonymkode: 847d7...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #8 Skrevet 6. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha, jeg har noen dager tenkt at en burka hadde vært skjønt! Anonymkode: a7249...f30 Jeg er ikke alltid like glad i ansiktet mitt, men å puste bak en gardin og betrakte omgivelsene gjennom et gitter høres ikke særlig fristende ut... Anonymkode: 847d7...bfd 1
hocane Skrevet 6. mai 2017 #9 Skrevet 6. mai 2017 De fleste muslimske jenter sier jo at de går i det av egen vilje, da er det lite vi kan gjøre med det. Folk får gå i hva de ønsker.
Thyra Skrevet 6. mai 2017 #10 Skrevet 6. mai 2017 12 minutter siden, VesleÅkki skrev: Sløret i Islam er kvinneundertrykkende; kvinnene går tildekket pga av religionens forventninger og vet at det får sosiale konsekvenser om dem dropper det. Sløret er IKKE feministisk; muslimske kvinner må frigjøre seg selv fra dette. Vi hvite kvinner kan ikke gjøre det for dem, selv om jeg ønsker... I din verden er svarte kvinner muslimer og hvite kvinner ikkemuslimer...? 2
Capricae Skrevet 6. mai 2017 #11 Skrevet 6. mai 2017 2 timer siden, Thyra skrev: I din verden er svarte kvinner muslimer og hvite kvinner ikkemuslimer...? Nei, men du skjønner hva jeg mente med det. PK-oversettelse: ikke-muslimsk
Capricae Skrevet 6. mai 2017 #12 Skrevet 6. mai 2017 3 timer siden, Testosteron skrev: Hvordan kan det være mulig å ikke forstå at bruk av hijab både kan være frivillig og ufrivillig? ER ALDRI FRIVILLIG!!
Thyra Skrevet 6. mai 2017 #13 Skrevet 6. mai 2017 Akkurat nå, VesleÅkki skrev: Nei, men du skjønner hva jeg mente med det. PK-oversettelse: ikke-muslimsk Tja, det virker som om enkelte setter likhetstegn mellom mørk hud og muslim...
Capricae Skrevet 6. mai 2017 #14 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, Thyra skrev: Tja, det virker som om enkelte setter likhetstegn mellom mørk hud og muslim... Vel, beklager. Æ mente hvite kvinner som i alle som ikke er muslim. All organisert religion er kvinne undertrykkende, og hvite kvinner er i andre religioner. Svarte kvinner er oftest ikke muslim. Unnskyld
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #15 Skrevet 6. mai 2017 Men hva er egentlig frivillig her i verden. Er det frivillig for etnisk norske kvinner å gå med mascara? De fleste vil si ja, men i realiteten er det ikke frivillig, men påtvunget av frykten for å se trøtt eller ustelt ut. Anonymkode: 79b97...7b8 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #16 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hva er egentlig frivillig her i verden. Er det frivillig for etnisk norske kvinner å gå med mascara? De fleste vil si ja, men i realiteten er det ikke frivillig, men påtvunget av frykten for å se trøtt eller ustelt ut. Anonymkode: 79b97...7b8 Du begynner å bli dyp her. Finnes egentlig fri vilje? Hvor mange % av fri vilje er det i våre valg? Anonymkode: 405d6...4c9
Thyra Skrevet 6. mai 2017 #17 Skrevet 6. mai 2017 4 minutter siden, VesleÅkki skrev: ER ALDRI FRIVILLIG!! Hvis en kvinne VELGER å bruke hijab fordi hun selv mener det er riktig til tross for at de (fleste) andre kvinnene i familien IKKE gjør det og ektemannen ber henne la være, så høres det ganske frivillig ut i mine ører. Det finnes faktisk slike kvinner, tro det eller ei. "Frivillig" i denne sammenhengen er når individet selv får bestemme om vedkommende skal følge religiøse påbud og forbud og hvor strengt det skal tolkes. Mange bruker hijab fordi de blir utsatt for tvang/press og sosial kontroll. Men for noen muslimske kvinner koster det mer å bruke hijab enn å la være. Og likevel gjør de det. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #18 Skrevet 6. mai 2017 Jeg tenker at hijab er like frivillig å gå med som silikonpupper. I utgangspunktet er det frivillig da kvinnene selv velger det fordi det føles riktig for dem. Men om man virkelig graver i dybden og spør hvorfor de velger det så begynner denne frivilligheten å smuldre bort. Det handler om miljø. Er man i et miljø der ingen bryr seg døyten om små eller slappe pupper så velger man i mye mindre grad å forstørre puppene. I et liberalt muslimsk miljø der tildekking av håret ikke anses som viktig og ingen opplever noe press eller ønske om å bruke hijab, så er det færre kvinner som velger å gå med det. Alt koker ned til at man vil passe inn i et miljø/samfunn og dermed velger det som gir størst aksept, tilsynelatende frivillig. Anonymkode: 4d141...8e5 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #19 Skrevet 6. mai 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne tenkt meg hijab, da slipper jeg å vise det stygge håret mitt. Anonymkode: 77d9d...39e Samme her, skulle ønske jeg kunne bruke det. Anonymkode: 17c71...b36
Druid Skrevet 6. mai 2017 #20 Skrevet 6. mai 2017 På 5.5.2017 den 8.03, AnonymBruker skrev: Jeg hører stadig folk snakker om at hijab er frivillig og de begrunner valget sitt med at de som ikke går med hijab risikerer å bli voldtatt og de som ikke går med hijab må møte guds vrede på dommedag. Vet ikke folk hva frivillig betyr? Hvor er friheten i dette når det i realiteten handler om frykt? Jeg mener det er overveldende bevis for at hijab handler om sosial kontroll over kvinner og synes det er leit å se at ikke flere ser dette. Anonymkode: 20d6b...9ee Det er svært mange kvinner som ser hijab som kulturelt symbol for sin religion. Disse ikler seg dette ut ifra hva deres mor og sosiale kontekst bærer. De kjenner ikke til bakgrunnen for hvorfor de bar det. Hvis du vokser opp i Norge og ser din mor kler seg anderledes enn alle andre, vil du fort identifisere deg med din mors posisjon som felleskapssymbol. og dette er ett uttrykk for frivillig. Vi har faktisk ikke konteksten fra landene der disse kommer fra. Det var faktisk med denne mekanismen det muslimske brorskap etablerte hijaben i Egypt. Målet vårt bør ikke være å kritisere hijab, det må være å fortelle hvor hijaben kommer fra og at den ikke har en islamsk funksjon, men en politisk funksjon for det muslimske brorskap. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå