AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #1 Skrevet 4. mai 2017 Helt siden jeg fant ut at jeg var gravid så har jeg spart penger til datteren min. Planen har vært å gi disse pengene i konfirmasjonsgave, men øremerke de til boligkjøp når den tid kommer. Men nå har jeg blitt litt bekymret for at det blir mye snakk av det, for de spør jo hverandre hvor mye penger de fikk. Hva synes dere? Skal jeg bare gi de, eller vente til det ikke er så mye fokus på pengegaver? Anonymkode: 7df84...b49
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #2 Skrevet 4. mai 2017 Avvent til hun faktisk er 18 år. Dette vil skape en usunn situasjon for samtlige; deg, datteren din, familien, vennene hennes og alle andre tenkelige bekjente. Anonymkode: b9161...f8e 16
caline Skrevet 4. mai 2017 #3 Skrevet 4. mai 2017 Kanskje heller gi noe av pengene i konf, men sette resten inn på en sparekonto til henne blir eldre og skal flytte for seg selv? 4
vscare Skrevet 4. mai 2017 #5 Skrevet 4. mai 2017 Herregud, når jeg leste tittelen trodde jeg dette kom til å være tidenes verste trolletråd. Liksom, "Er det for lite å gi sønnen min 300k i konfirmasjonsgave eller????" Sier meg for øvrig enig med @caline; gi noe av pengene i konfirmasjonsgave og sett resten inn på en BSU-konto som hun kan få tilgang til når hun skal flytte ut og kjøpe seg bolig! Hun hadde sikkert syntes det hadde vært dødskult å få så mye penger nå, men hun har absolutt ingen bruk for dem. I tillegg kommer hun nok, som du impliserer at du er bekymret for, til å få mange uønskede reaksjoner fra venner og bekjente 12
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #6 Skrevet 4. mai 2017 Bestemor ga meg 30.000 i kontanter i konfirmasjonen. Hun viste de frem som en vifte når hun holdt i de. Flaueste jeg har vært med på. Og pengene? De fikk ben å gå på! Så: ikke gi hele beløpet! Anonymkode: b9161...f8e 4
altflyter Skrevet 4. mai 2017 #7 Skrevet 4. mai 2017 Jeg ville ventet til hun var 18-20 og passet på at hun forstod at de er forbeholdt boligkjøp 1
altflyter Skrevet 4. mai 2017 #8 Skrevet 4. mai 2017 6 minutter siden, vscare skrev: Herregud, når jeg leste tittelen trodde jeg dette kom til å være tidenes verste trolletråd. Liksom, "Er det for lite å gi sønnen min 300k i konfirmasjonsgave eller????" Sier meg for øvrig enig med @caline; gi noe av pengene i konfirmasjonsgave og sett resten inn på en BSU-konto som hun kan få tilgang til når hun skal flytte ut og kjøpe seg bolig! Hun hadde sikkert syntes det hadde vært dødskult å få så mye penger nå, men hun har absolutt ingen bruk for dem. I tillegg kommer hun nok, som du impliserer at du er bekymret for, til å få mange uønskede reaksjoner fra venner og bekjente Ikke poeng i å sette inn på BSU før hun tjener egne penger og kan dra nytte av skattefradraget 5
vscare Skrevet 4. mai 2017 #9 Skrevet 4. mai 2017 Akkurat nå, altflyter skrev: Ikke poeng i å sette inn på BSU før hun tjener egne penger og kan dra nytte av skattefradraget Nei, det er for så vidt sant, hvis man tenker på den måten! Kan sette inn på en vanlig sparekonto fram til det da, og deretter sette inn på BSU
altflyter Skrevet 4. mai 2017 #10 Skrevet 4. mai 2017 Hva med en boligsparkonto? Ikke det samme som BSU, men pengene blir øremerket bolig og kan overføres til BSU når hun begynner å få skattbar inntekt https://www.nordea.no/privat/sparing/sparing-pa-konto/boligsparekonto.html
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #11 Skrevet 4. mai 2017 Jeg fikk 14000 til sammen. Holdt det. Anonymkode: e4c0c...044
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #12 Skrevet 4. mai 2017 Ville faktisk ikke gitt pengene til 18-årsdagen heller, men ventet til hun helt konkret kjøper seg bolig en dag. Jeg fikk nemlig en god sum penger av min far (ikke 300 000 på langt nær, men flere titalls tusen i hvert fall) som skulle hjelpe meg litt på vei da jeg flyttet hjemmefra som 19-åring for å studere. De pengene forsvant sakte men sikkert i mye tilfeldig tull, som 19-åring har man ikke lært seg privatøkonomi ennå eller å budsjettere. Kjøpte altfor dyr mat, nye klær hver gang jeg følte for det og sa aldri nei til å gå på kino eller drikke øl på byen, merket ikke engang at pengene forsvant i dragsuget. Hadde jeg først fått pengene nå som 27-åring, hadde de blitt brukt mye mer fornuftig, da jeg har lært meg om privatøkonomi og sparing. Hadde vært fantastisk å plutselig få en sånn sum penger nå, da hadde det blitt spyttet rett inn egenkapitalen for boliglån, som jeg holder på å spare opp til Anonymkode: 0b3f1...f1f 9
Gjest Rocka69 Skrevet 4. mai 2017 #13 Skrevet 4. mai 2017 Gir du og andre samlet mer enn 75000 så kommer Overformynderiet inn, og pengene blir satt under administrasjon. Hold på pengene og la de yngle til hun skal kjøpe sin første bolig
altflyter Skrevet 4. mai 2017 #14 Skrevet 4. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville faktisk ikke gitt pengene til 18-årsdagen heller, men ventet til hun helt konkret kjøper seg bolig en dag. Jeg fikk nemlig en god sum penger av min far (ikke 300 000 på langt nær, men flere titalls tusen i hvert fall) som skulle hjelpe meg litt på vei da jeg flyttet hjemmefra som 19-åring for å studere. De pengene forsvant sakte men sikkert i mye tilfeldig tull, som 19-åring har man ikke lært seg privatøkonomi ennå eller å budsjettere. Kjøpte altfor dyr mat, nye klær hver gang jeg følte for det og sa aldri nei til å gå på kino eller drikke øl på byen, merket ikke engang at pengene forsvant i dragsuget. Hadde jeg først fått pengene nå som 27-åring, hadde de blitt brukt mye mer fornuftig, da jeg har lært meg om privatøkonomi og sparing. Hadde vært fantastisk å plutselig få en sånn sum penger nå, da hadde det blitt spyttet rett inn egenkapitalen for boliglån, som jeg holder på å spare opp til Anonymkode: 0b3f1...f1f Jeg tenker det kommer veldig an på hvor økonomisk bevisst ungdommen er, men jeg er enig med deg. Utover at det er greit å få skattefradraget på bsu så kjapt som mulig slik at pengene kan vokse, så ville jeg ventet til barnet var i hvert fall 20 og boligdrømmen er nærmere. Hva skal en 14-15-åring med 300 000 uansett?
vscare Skrevet 4. mai 2017 #15 Skrevet 4. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville faktisk ikke gitt pengene til 18-årsdagen heller, men ventet til hun helt konkret kjøper seg bolig en dag. Jeg fikk nemlig en god sum penger av min far (ikke 300 000 på langt nær, men flere titalls tusen i hvert fall) som skulle hjelpe meg litt på vei da jeg flyttet hjemmefra som 19-åring for å studere. De pengene forsvant sakte men sikkert i mye tilfeldig tull, som 19-åring har man ikke lært seg privatøkonomi ennå eller å budsjettere. Kjøpte altfor dyr mat, nye klær hver gang jeg følte for det og sa aldri nei til å gå på kino eller drikke øl på byen, merket ikke engang at pengene forsvant i dragsuget. Hadde jeg først fått pengene nå som 27-åring, hadde de blitt brukt mye mer fornuftig, da jeg har lært meg om privatøkonomi og sparing. Hadde vært fantastisk å plutselig få en sånn sum penger nå, da hadde det blitt spyttet rett inn egenkapitalen for boliglån, som jeg holder på å spare opp til Anonymkode: 0b3f1...f1f Sier meg enig i dette. Jeg fikk en god slump penger til konfirmasjonen min og etter at jeg fikk kontroll over kontoen de stod på da jeg fylte 18, forsvant de sakte, men sikkert på mye unødvendig tull i løpet av kort tid. I ettertid skulle jeg nok heller helst ha sett at mamma eller pappa hadde tatt vare på disse pengene for meg fram til den dagen jeg opprettet BSU-konto, så hadde de gått til noe vettugt og ikke til frivolt forbruk
Gjest KGbrukerny Skrevet 4. mai 2017 #16 Skrevet 4. mai 2017 Det hen over sa ☝️ Du må jo selvfølgelig gi datteren din en konformasjonsgave, men heller kanskje noe annet enn penger? Også hadde jeg bare i hemmelighet fortsatt å spare til henne. Tenk deg, hun må jo gå haugevis av år til på skole med slik arbeidslivet har blitt i dag, så hun er jo sikkert ikke ferdig med studiene før hun er 25-27, tenk deg da så fin gave å få fra mammaen sin 600 000 (som det sikkert har vokst til på 10-12 år til) istedenfor i egenkapital til bolig? Det hadde jeg ihvertfall satt ufattelig pris på for tenk deg også så vanskelig det er å komme inn på boligmarkedet nå, blir ikke noe enklere om 10-15 år.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #17 Skrevet 4. mai 2017 Ville også ventet lenger enn til 18 år. Datteren min fikk endel penger til konfirmasjon som hun satte på sparekonto, dette fordi hun var klar over at hvis hun skulle ta lappen så måtte hun bruke de pengene. Det gjorde hun, hun hadde fortsatt en god slump penger igjen når hun hadde tatt lappen.....aner ikke hva hun har brukt de på. Anonymkode: 264c1...06e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #18 Skrevet 4. mai 2017 Gi henne heller noe som faktisk er relevant i en konfirmasjon, som en fin bibel. Anonymkode: 456bc...542 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. mai 2017 #19 Skrevet 5. mai 2017 (endret) Sett de heller inn på en sparekonto, som hun kan bruke når hun er 18, til foreksempel bil lappen og huskjøp. Endret 5. mai 2017 av Catalina Culès
Illuminatum Skrevet 5. mai 2017 #20 Skrevet 5. mai 2017 10 timer siden, Rocka69 skrev: Gir du og andre samlet mer enn 75000 så kommer Overformynderiet inn, og pengene blir satt under administrasjon. Hold på pengene og la de yngle til hun skal kjøpe sin første bolig Du er vel ikke helt oppdatert? Det er vel Fylkesmannen som er aktuell instans nå og summer er vel ca 170000? Uansett vil vel en slik gave også gjøre at vedkommende ikke får stipend når hun skal studere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå