Gå til innhold

Bånd på småbarn, hva mener du om saken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min og jeg kom i prat om dette. Nevøen min er en type som er høyt og lavt. Nekter å holde hender, nekter å sitte i vogn, nekter å bli løftet. Han skal gå selv når vi er ute å shopper. Jeg mener et slikt bånd hadde vært ypperlig for han. 
b00859r8iu_pt04_jpeg_1.jpg
Som denne f.eks. 

Her er mine grunner:
Du minimerer sjansen på at barnet blir kidnappet. 
Barnet kan ikke løpe vekk ved et uhell
Minimerer sjansen for ulykker. Barn forsvinner på et blunk, vips så klatrer de opp på et gelender og faller. De kan rive ned hyller i butikken og få hyllen over seg. De kan få tak i noe og putte det i munnen på et blunk. Barn er raske når det gjelds.
Har selv vært barnepike til 3 små på en gang. Hadde de gått fritt så hadde jeg vært i trøbbel. Takk gud for søskenvogn med søskenbrett. 

Nevøen min har forsvunnet en gang allerede på et shoppingsenter. Vips så var han borte. 
Søsteren min må støtt og stadig løpe etter han, for han prøver å stikker av og prøver å løpe over veien f.eks. 
Hun mener slike bånd er barnemishandling. For man behandler barn som dyr. 

Hva tenker dere, smart eller barnemishandling?
Min mening er at det er smart. Det erstatter ikke ansvar, man skal ikke ignorere barnet og tenke at med båndet på så trenger man ikke å følge med. Men det får foreldre til å senke skuldrene litt. Barnet får gå selv etter ønske og man kan snu seg bort i et halvt sekund uten å få hjerte i halsen. 

Anonymkode: b54b8...f47

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kun er andre voksne som drar den sammenligningen og tenker at dette er å behandle barn som dyr. Barna selv tenker ikke sånn, de er vant til å få sin frihet begrenset (det må man jo), og om det skjer på den ene eller den andre måten tror jeg er ganske likegyldig for dem.

De får jo faktisk mer frihet med noe sånt enn om de må sitte fastspent i vogna fordi det ikke er mulig å holde styr på dem. ;)

Anonymkode: 48de0...867

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trengte ikke noe sånt på mine barn, men jeg anbefalte ei venninne å bruke på yngste sin. H*n kunne finne på å feks løpe av t-banen, løp inn i butikker og herjet i utstillingsvinduer osv...

Anonymkode: 0aa09...76c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du troller og tror at brukerne på kg vil bli sjokkerte

Anonymkode: 32dc5...0a1

• Liker 3
Gjest Tamsi
Skrevet

Jeg tenker at når barna er så små behandler man dem jo nesten litt som dyr uansett (?) Lærer dem grunnleggende lov og ikke-lov, de har gjerne dårlig språk og de dritet stort sett i beskjedene de får. Og hva er egentlig galt med å behandle barnet "som et dyr" da? Man tar ikke akkurat lenke på hunden for å etablere dominans, det er både for hundens egen og andres sikkerhet, og for å ha kontroll på et uforutsigbart vesen.

Skrevet

Man skal være rimelig syk i hodet for å vurdere slike bånd. Uff.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp (på 70-tallet) var det helt normalt å bruke seler som dette på småbarn: 

image.jpeg

Anonymkode: 52ceb...4c9

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha det om jeg får barn. Passer min venninnes 1,5 åring - men hadde aldri turt å ta han med seg noe sted. LYNRASK er han. :P 

Ser mange har det på tivoli og sånne steder, og det skjønner jeg veldig godt!

Anonymkode: 9feab...927

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det kun er andre voksne som drar den sammenligningen og tenker at dette er å behandle barn som dyr. Barna selv tenker ikke sånn, de er vant til å få sin frihet begrenset (det må man jo), og om det skjer på den ene eller den andre måten tror jeg er ganske likegyldig for dem.

De får jo faktisk mer frihet med noe sånt enn om de må sitte fastspent i vogna fordi det ikke er mulig å holde styr på dem. ;)

Anonymkode: 48de0...867

Nettopp! Min eldste var skeptisk de to første minuttene, så demret det for ham at det faktisk var mye morsommere enn å sitte fastspent i vogna. :nigo: Helt genialt spør du meg, både tryggere for foreldrene og artigere for ungene enn å sitte i vogn eller bli krampeholdt i hånda. 

Vi har ikke brukt det så mye til yngste som nå er fire, men jeg vurderer å ta båndet med på sommerferie, for han er en eventyrlysten kar som virkelig hater å bli leid når vi er steder det er for farlig å gå fritt.

Anonymkode: 2a59d...fdd

• Liker 17
Gjest Tamsi
Skrevet
7 minutter siden, QQbaby skrev:

Man skal være rimelig syk i hodet for å vurdere slike bånd. Uff.

Hvorfor synes du det? Hva med lekegrind? Det er jo mye verre. Trangt lite bur, samme bruk.

Skrevet
1 minutt siden, Tamsi skrev:

Hvorfor synes du det? Hva med lekegrind? Det er jo mye verre. Trangt lite bur, samme bruk.

En lekegrind er ikke værre enn å ha gjerde rundt tomten sin, det kan ikke sammenlignes med bånd på barn.

Bånd på barn kan derimot likestilles med hundeoppdragelse. Og hvis man sammenligner sine barn med kjeledyr så er det noe galt i topplokket. 

Gjest Tamsi
Skrevet
1 minutt siden, QQbaby skrev:

En lekegrind er ikke værre enn å ha gjerde rundt tomten sin, det kan ikke sammenlignes med bånd på barn.

Bånd på barn kan derimot likestilles med hundeoppdragelse. Og hvis man sammenligner sine barn med kjeledyr så er det noe galt i topplokket. 

Jeg ser mer på et gjerde som noe som skal holde andre ute, mens en lekegrind sperrer inne. Som et bur. En lekegrind hindrer barnet i å krype rundt og kanskje havne i trøbbel mens foreldrene kan se en annen vei et øyeblikk, det samme som er formålet med båndet. Jeg er selvsagt ikke imot lekegrinder, men jeg ser for meg hylekoret om den først hadde dukket opp idag.

Poenget med båndet er jo ikke å oppdra barnet slik som en hund. Ser ikke noe problem i å sammenligne når man bare vil det beste for kjæledyret eller barnet.

Skrevet (endret)

Jeg hadde sele som barn (født i -84)), helt maken til den på bildet. 

Ikke da jeg var så gammel jenta på bildet, men rundt ett til et par-tre år. Jeg ser ihvertfall smørbild ut på bildene fra denne tiden, og i følge min mor var det yppelig å bruke, slik at jeg fikk brukt beina og ble sliten i stedet for alltid å sitte i en vogn når vi var ute i byen.

Det er vel ingen som tror at folk "knipser" på unge sin bånd på morgenen og lufter den under en busk i hagen?!? Jeg satt også i "bur" (les:lekegrind) så det er sagt, mens det ble laget middag og hentet post. 

NB: jeg hverken bjeffer, biter eller løfter på beinet når jeg tisser i dag. :alice:

Endret av Perle
  • Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe et sånt bånd men mannen vil ikke da han mener det ser ut som man går tur med hunden. Tenker det kan være greit å ha når en går i byen /store folkemengder/trafikk m.m  til små barn som er høyt og lavt og ikke har lært seg seg hva som er farlig enda. Skal jo bare et øyeblikk så er ungen vekk /leker i rulletrapper,løper ut i trafikkert vei m.m.

Anonymkode: 811f3...409

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du troller og tror at brukerne på kg vil bli sjokkerte

Anonymkode: 32dc5...0a1

Jeg troller ikke, og hadde ikke trodd at dette sjokkerte. 
Er bare nysgjerrig på hva andre mener om saken. 

Noen barn liker seg best i vogn, mens noen vil gå alene. Slik som min nevø. Han hyler og krangler bare du setter en arm på skulderen hans i det vi går over veien. Han blir så sint at han blir sprutrød i ansiktet. For han skal gå alene, punktum. Han forstår hvorfor vi tar en hånd på han, han vet at vi gjør det for å passe på.
Vi har prøvd å ta et tau som han holder i, og vi holder i den andre enden. Det funker, det liker han. Men han kan gå lei og slippe den når som helst. Han orker ikke å holde i den for lenge og da er vi like langt. En sele eller å feste det på håndleddet hadde vært bedre og tryggere. Men akkurat det er søsteren min imot. 

Jeg passer han fast en dag i uken.Vi er ofte ute på lekeplassen (må krysse to veier for å komme oss dit), går tur i skogen, er i sentrum eller på et kjøpesenter. Det er et mareritt å gå ut med han, for han vil gjøre absolutt alt selv. Noe som er greit nok i seg selv, men han skal også løpe over alt og klatre overalt. Jeg går med hjerte i halsen hele tiden. For jeg får ikke lov til å holde en arm på han en gang. Det er så enkelt å bli distrahert i ett sekund. Det er alt som trengs, så forsvinner han. 
Jeg vil ikke bruke et slikt bånd, uten min søsters tillatelse. Så vi pratet om det, og hun er imot det.
Niesen min er stikkmotsatt av nevøen min. Broren min sin datter altså. Hun likte best vogn, når hun gikk så ville hun helst holde hender. Hun ville ha hjelp til alt, å klatre opp plasser og slikt. Så hun var ganske enkelt å ta med over alt. 

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, QQbaby skrev:

Gjerde rundt eiendommen kan ogsåsammenlignes som hundegreier. Har ikke barn, så vet ikke helt hvor jeg stiller meg til bånd. Kan forstå de som gjør det, hvertfall når alternativet er å sitte i vogn. Vet ikke om jeg hadde brukt det selv. Ville vel hatt strenge grenser for barnet. Hvis ikke ett barn lytter da, så må det leie hånda. Som sagt, vet ikke hvaheg hadde gjort

Anonymkode: b6934...28f

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg troller ikke, og hadde ikke trodd at dette sjokkerte. 
Er bare nysgjerrig på hva andre mener om saken. 

Noen barn liker seg best i vogn, mens noen vil gå alene. Slik som min nevø. Han hyler og krangler bare du setter en arm på skulderen hans i det vi går over veien. Han blir så sint at han blir sprutrød i ansiktet. For han skal gå alene, punktum. Han forstår hvorfor vi tar en hånd på han, han vet at vi gjør det for å passe på.
Vi har prøvd å ta et tau som han holder i, og vi holder i den andre enden. Det funker, det liker han. Men han kan gå lei og slippe den når som helst. Han orker ikke å holde i den for lenge og da er vi like langt. En sele eller å feste det på håndleddet hadde vært bedre og tryggere. Men akkurat det er søsteren min imot. 

Jeg passer han fast en dag i uken.Vi er ofte ute på lekeplassen (må krysse to veier for å komme oss dit), går tur i skogen, er i sentrum eller på et kjøpesenter. Det er et mareritt å gå ut med han, for han vil gjøre absolutt alt selv. Noe som er greit nok i seg selv, men han skal også løpe over alt og klatre overalt. Jeg går med hjerte i halsen hele tiden. For jeg får ikke lov til å holde en arm på han en gang. Det er så enkelt å bli distrahert i ett sekund. Det er alt som trengs, så forsvinner han. 
Jeg vil ikke bruke et slikt bånd, uten min søsters tillatelse. Så vi pratet om det, og hun er imot det.
Niesen min er stikkmotsatt av nevøen min. Broren min sin datter altså. Hun likte best vogn, når hun gikk så ville hun helst holde hender. Hun ville ha hjelp til alt, å klatre opp plasser og slikt. Så hun var ganske enkelt å ta med over alt. 

ts

Snakk med han før dere går ut. Da gir du beskjed om at når dere skal krysse eller gå langs veien, må han holde hånda di. Nevn det også hvis det er andre farlige plasser dere skal gå. Fortell Athen gjerne må bli sur, men du aksepterer ikke at han går på de plassene alene. Fortell også at hvis han skal gå alene ellers på turen, så må han holde seg i nærheten av deg. Er det noe interessant han vil utforske, må han spørre/gi beskjed. Klarer han ikke akseptere dette, fortell han at dere ikke kan gå ut. 

Anonymkode: b6934...28f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte vognsælen som bånd (det var med båndt til sælen) når vi måtte holde barnet trygt, men det ikke passet å bruke vogn.

Ikke noe unormalt ved det.

Anonymkode: 276a5...a95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som noen over nevnte, slike seler har vært vanlige før. Så jeg er strengt tatt ikke mot det, men jeg skjønner ikke hvorfor man heller ikke oppdrar barna til ikke å stikke av? Jeg hadde eksplodert om min toåring stakk av fra meg, selv om det ble en for kraftig reaksjon ut fra barnets alder. Fordi målet helliger middelet. Bli sint en gang eller to, så skal du se barnet følger med. 

(Samme oppdragelse på både hunder og barn, er de i sin egen verden, snu og la de skjønne at det er de som må følge med. Aldri skrem de med å bli helt borte, men pass på at de ser hvor du går, slik at de må følge etter deg, ikke omvent)

Anonymkode: 79d0d...f22

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker stakkars barn.

Anonymkode: a27a7...65c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...