Gå til innhold

Mann som plaget hunden sin da jeg gikk forbi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurer på hva dere ville gjort dersom dere opplevde dette;

Jeg gikk forbi en mann som var ute og luftet hunden sin i dag, og la merke til at han fremsto som nokså hissig med å dra i båndet. Jeg ble derfor stående og se litt på de to, da mannen plutselig dro så hardt at hunden fløy gjennom luften! :overrasket:

Hva er det rette å gjøre i en slik situasjon? Snakke til fyren? Melde fra noe sted? Dette er ikke en fyr jeg vet hvor bor eller hvem er.

Anonymkode: 07e11...3ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakke med han ja. Typisk nordmenn å bare gå fra slike situasjoner uten å gjøre noe, og er ikke mye hjelp i for hunden at man starter en tråd på KG i etterkant. Der er ikke tanken som teller her. 

Anonymkode: bc20e...147

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvis dette skjedde et sted med ingen andre mennesker tilstede så hadde jeg ikke turt å gjøre noe, annet enn å ringe til mattilsynet/politiet så fort som mulig og si ifra. Hvis dette derimot skjedde et sted med flere mennesker tilstede så hadde jeg klart og tydelig sagt ifra at det der er IKKE greit.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg med en gang (evt. imorgen) ringt til mattilsynet/politiet og tipset om dette, siden du vet hvem han er...

Endret av Spiteful
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Spiteful skrev:

Hvis dette skjedde et sted med ingen andre mennesker tilstede så hadde jeg ikke turt å gjøre noe, annet enn å ringe til mattilsynet/politiet så fort som mulig og si ifra. Hvis dette derimot skjedde et sted med flere mennesker tilstede så hadde jeg klart og tydelig sagt ifra at det der er IKKE greit.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg med en gang (evt. imorgen) ringt til mattilsynet/politiet og tipset om dette, siden du vet hvem han er...

Jeg vet altså IKKE hvem han er. Men jeg endte med å ringe Dyrebeskyttelsen for å høre hva jeg skulle gjøre, og deretter til Politiet som førte logg over min beskrivelse av mann og sted. Jeg fulgte etter mannen hele veien mens jeg ringte og han så nok dette og til slutt forsvant han inn ved en blokk. Alt dette fortalte jeg, samt adressen.

Nei, jeg turde ikke snakke til mannen. Og visste heller ikke om det ville være nok. Er jo ikke som om han ville ha gitt hunden til meg?

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakke med han ja. Typisk nordmenn å bare gå fra slike situasjoner uten å gjøre noe, og er ikke mye hjelp i for hunden at man starter en tråd på KG i etterkant. Der er ikke tanken som teller her. 

Anonymkode: bc20e...147

Nå spurte jeg hva folk ville ha gjort. Det å klare å lese et såpass kort innlegg og tolke det enkle spørsmålet og svare på det, uten å danne seg teorier om meg, er hva jeg tenker er mulig å forvente seg av de fleste her inne.

Selv om det ikke gjelder akkurat deg, da..

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet altså IKKE hvem han er. Men jeg endte med å ringe Dyrebeskyttelsen for å høre hva jeg skulle gjøre, og deretter til Politiet som førte logg over min beskrivelse av mann og sted. Jeg fulgte etter mannen hele veien mens jeg ringte og han så nok dette og til slutt forsvant han inn ved en blokk. Alt dette fortalte jeg, samt adressen.

Nei, jeg turde ikke snakke til mannen. Og visste heller ikke om det ville være nok. Er jo ikke som om han ville ha gitt hunden til meg?

Åja beklager, leste innlegget feil (litt trøtt heheh). 

Skjønner godt at du ikke grep inn i situasjonen, hva som helst kunne skjedd da liksom. Er absolutt ikke slik at han ville gitt deg hunden, og han ville nok uansett skada hunden etter at du var ute av synet. Er ikke sånn at du kunne tatt fra han hunden heller... 

Du gjorde riktig i å ringe Dyrebeskyttelsen. Får håpe de får gjort noe med det, selvom det sikkert er svært vanskelig

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Spiteful skrev:

Tusen takk for svar, forresten! Jeg føler på den ene siden at jeg gjorde det riktige. På den annen side føles det jo som det ikke er nok :( 

Tenkte litt på å dra til sammen med noen til det området og luske rundt til vi ser han...men hva slags hjelp er det liksom å gjøre noe sånt?

(Vi kan jo ikke akkurat binde han ig slepe han med oss til han fyker rundt i luften. Eller kan vi det? ;) )

1 minutt siden, Spiteful skrev:

Åja beklager, leste innlegget feil (litt trøtt heheh). 

Skjønner godt at du ikke grep inn i situasjonen, hva som helst kunne skjedd da liksom. Er absolutt ikke slik at han ville gitt deg hunden, og han ville nok uansett skada hunden etter at du var ute av synet. Er ikke sånn at du kunne tatt fra han hunden heller... 

Du gjorde riktig i å ringe Dyrebeskyttelsen. Får håpe de får gjort noe med det, selvom det sikkert er svært vanskelig

Ja, en mann som plager dyr er jo ikke øverst på listen over hvem jeg helst henvender meg til. Og jeg ser for meg at hunden får mer tyn dersom han blir sintere, f.eks. av å bli snakket til av en forbipasserende?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ifra uansett der og da. Til de verste gangster typene også. 99%har kun blitt spake. Så ringe politi. Har par stk som nå snur, prøver å gjemme seg om de ser meg komme med pitbullene mine, uavhengig om de har med hund eller ikke. De vet jeg ikke vil nøle med å ringe politet og fotfølge om nødvendig 

Forstår at alle ikke er komfortable med det. Ps jeg er 26 år, kvinne.

Anonymkode: 78279...b3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ifra uansett der og da. Til de verste gangster typene også. 99%har kun blitt spake. Så ringe politi. Har par stk som nå snur, prøver å gjemme seg om de ser meg komme med pitbullene mine, uavhengig om de har med hund eller ikke. De vet jeg ikke vil nøle med å ringe politet og fotfølge om nødvendig 

Forstår at alle ikke er komfortable med det. Ps jeg er 26 år, kvinne.

Takk for svar! :) Ja, det er kanskje litt enklere når man har hund selv? Jeg har ikke hund, har knapt peiling på hund og da jeg ble bedt om å si hva slags rase det var måtte jeg bare si at jeg visste ikke, men at det var en liten hundetype og at den var lysebrun ;) 

Hadde jeg vært bedre forberedt er det mulig jeg hadde hengt på han og eventuelt sett hvilken dør han gikk inn, om han gikk inn, og så rapportert om det. Det ville nok vært det lureste, ser jeg nå. Men jeg ble litt tatt på senga, hadde dårlig tid, var stresset og visste ikke hvor jeg skulle ringe, og han forsvant inn bak en blokk før jeg rakk å komme gjennom til Politiet. Tror han var lei av å ha en følgende bak seg, som så på han og hunden, og ringte i telefon. Og der han forsvant inn turde jeg ikke følge etter..

Skrevet

Var det en grunn til at han dro i båndet? Feks at hunden bjeffet på noe, dro hardt osv? Selvfølgelig ikke beste måten å håndtere slik ved å dra i båndet, men noen ganger skjer det jo. 

Har hendt at mine hunder har "flydd" et par ganger når jeg har dratt de med, men jeg har ikke gjort det med vilje. Og det var kun noen få cm over bakken. Feks om jeg har dratt med meg hundene videre uten å legge merke til at de har hoppet opp på en lav kant bak meg osv. 

For at en skal melde i fra så synes jeg man bør være rimelig sikker på at det er plaging. Ville fulgt etter litt og sett det an. Evt sagt i fra til eier og hørt om det var noe spesielt siden han/hun gjorde slik. Så har de en mulighet til å forklare. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk forbi en mann som var ute og luftet hunden sin i dag, og la merke til at han fremsto som nokså hissig med å dra i båndet. Jeg ble derfor stående og se litt på de to, da mannen plutselig dro så hardt at hunden fløy gjennom luften! :overrasket:

Hva er det rette å gjøre i en slik situasjon? Snakke til fyren? Melde fra noe sted? Dette er ikke en fyr jeg vet hvor bor eller hvem er.

Jeg ville sendt han et langt, dypt og sensuelt blikk slik at han ble så oppslukt av meg at han glemte hunden sin helt. 

Så ville jeg gått mot han uten å bryte kontakten. På dette punktet blir han så tiltrukket av meg og distrahert at hunden klarer å stikke av. 

Nok en dag reddet av oss vakre kvinner, et godt utseende overvinner alt :lillesky2:

Endret av QQbaby
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :) Ja, det er kanskje litt enklere når man har hund selv? Jeg har ikke hund, har knapt peiling på hund og da jeg ble bedt om å si hva slags rase det var måtte jeg bare si at jeg visste ikke, men at det var en liten hundetype og at den var lysebrun ;) 

Hadde jeg vært bedre forberedt er det mulig jeg hadde hengt på han og eventuelt sett hvilken dør han gikk inn, om han gikk inn, og så rapportert om det. Det ville nok vært det lureste, ser jeg nå. Men jeg ble litt tatt på senga, hadde dårlig tid, var stresset og visste ikke hvor jeg skulle ringe, og han forsvant inn bak en blokk før jeg rakk å komme gjennom til Politiet. Tror han var lei av å ha en følgende bak seg, som så på han og hunden, og ringte i telefon. Og der han forsvant inn turde jeg ikke følge etter..

Du kan nok ha rett i at det er enklere når man går med hund selv,  appåtil to😂. 

Jeg syns det er bra du reagerte jeg og gjorde en innsats☺,  det er nok av folk som er livredde for å gripe inn på noe slags vis  og er rett og slett tafatte.  Ikke du-:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, happiest skrev:

Var det en grunn til at han dro i båndet? Feks at hunden bjeffet på noe, dro hardt osv? Selvfølgelig ikke beste måten å håndtere slik ved å dra i båndet, men noen ganger skjer det jo. 

Har hendt at mine hunder har "flydd" et par ganger når jeg har dratt de med, men jeg har ikke gjort det med vilje. Og det var kun noen få cm over bakken. Feks om jeg har dratt med meg hundene videre uten å legge merke til at de har hoppet opp på en lav kant bak meg osv. 

For at en skal melde i fra så synes jeg man bør være rimelig sikker på at det er plaging. Ville fulgt etter litt og sett det an. Evt sagt i fra til eier og hørt om det var noe spesielt siden han/hun gjorde slik. Så har de en mulighet til å forklare. 

Jeg stoler på dømmekraften til TS her og vi har med å gjøre   en dritt hundeeier.

Meningsløst og desperat lete med lys og lykt for unnskyldninger. Det gjør folk som løper avgårde selv med halen imellom bena,  livredde for å gripe inn på noe slags vis på urett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, happiest skrev:

Jeg har riktignok ikke så stor peiling på hunder, men mishandling VET jeg hva er, ja.

Synes ikke det du beskriver der høres forsvarlig ut i det hele tatt. Det at man ikke følger med eller ikke gjør det med vilje er INGEN unnskyldning. Du skal slett ikke se bort fra at folk sier fra eller melder fra om du behandler dyr uvørent.

6 timer siden, QQbaby skrev:

Jeg ville sendt han et langt, dypt og sensuelt blikk slik at han ble så oppslukt av meg at han glemte hunden sin helt. 

Så ville jeg gått mot han uten å bryte kontakten. På dette punktet blir han så tiltrukket av meg og distrahert at hunden klarer å stikke av. 

Nok en dag reddet av oss vakre kvinner, et godt utseende overvinner alt :lillesky2:

Den var ikke så dum du! 

Ser for meg hunden benytter en gylden mulighet til å snike seg unna sin slemme eier og setter på sprang i luftige svev over blomsterengen.

Kreativ og pragmatisk løsning notert i "redd hund fra slem eier"-boken min ;) 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan nok ha rett i at det er enklere når man går med hund selv,  appåtil to😂. 

Jeg syns det er bra du reagerte jeg og gjorde en innsats☺,  det er nok av folk som er livredde for å gripe inn på noe slags vis  og er rett og slett tafatte.  Ikke du-:)

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stoler på dømmekraften til TS her og vi har med å gjøre   en dritt hundeeier.

Meningsløst og desperat lete med lys og lykt for unnskyldninger. Det gjør folk som løper avgårde selv med halen imellom bena,  livredde for å gripe inn på noe slags vis på urett.

Takk for både råd og støtte! :) 

Helt enig med det du skriver om folk som er så redde for å gripe inn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At man drar litt i båndet for å få hunden til å bevege seg er IKKE dyreplageri.

Anonymkode: 9fc8c...cdd

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man drar litt i båndet for å få hunden til å bevege seg er IKKE dyreplageri.

Anonymkode: 9fc8c...cdd

Neivel. Men å skrike til hunden, røske i båndet og behandle hunden sin som en ballong i luften, fordi hunden ikke klarer å gå fort nok eller i rett retning eller den får skylden for eiers humør, ER dyreplageri.

Du kunne se på denne hunden at den visste at det ikke gikk an å gjøre rett. Den gikk forsiktig i ulike retninger, men ble røsket hit og dit.

Uansett, det var ikke spørsmålet. Spørsmålet er hva DERE ville ha gjort og hva som er det RIKTIGE å gjøre i en sånn situasjon.

Er veldig glad for svarene jeg har fått, og setter pris på flere, om noen har gode tips til hva man kan gjøre :smilyblomst:

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du gjorde noe veldig riktig med tanke på at du meldte fra til dyrebeskyttelsen og politiet. Men jeg tviler på at de har kapasitet til å etterforske saken, eller prioriterer det. Jeg kan forstå at man blir usikker i en sånn situasjon i forhold til hvordan man skal henvende seg til vedkommende på en måte som er hensiktsmessig. Ofte kommer man på ting i ettertid som man skulle ønske man sa og gjorde i situasjonen, for da har man fått tid til å tenke. Jeg tror ikke det ville være så lurt å skjelle ut mannen og prøve å ta hunden fra han.. Jeg tenker at en måte å møte en slik situasjon kan være å gå bort til mannen og hunden, henvende seg på en rolig måte og gjerne innlede med å si at han har en fin liten hund. Deretter si at jeg observerte at han håndterte hunden veldig hardt ved å dra veldig kraftig i båndet, og spørre om det var en spesiell grunn til at han gjorde dette. Så ville jeg sagt at jeg var bekymret for hundens velferd. Da stiller man personen til ansvar ved at han må begrunne sine handlinger. Ønsker han virkelig å være det mennesket som må bruke straff og frykt som virkemiddel overfor hunden sin, og skape en utrygg, engstelig hund? Eller et menneske som bruker et uskyldig dyr som er avhengig av han til å få utløp for egen aggresjon? Kanskje blir han litt skamfull viss han oppdager at han lar egen frustrasjon gå utover hunden og at andre mennesker ser og reagerer negativt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, tøydokka skrev:

Jeg synes du gjorde noe veldig riktig med tanke på at du meldte fra til dyrebeskyttelsen og politiet. Men jeg tviler på at de har kapasitet til å etterforske saken, eller prioriterer det. Jeg kan forstå at man blir usikker i en sånn situasjon i forhold til hvordan man skal henvende seg til vedkommende på en måte som er hensiktsmessig. Ofte kommer man på ting i ettertid som man skulle ønske man sa og gjorde i situasjonen, for da har man fått tid til å tenke. Jeg tror ikke det ville være så lurt å skjelle ut mannen og prøve å ta hunden fra han.. Jeg tenker at en måte å møte en slik situasjon kan være å gå bort til mannen og hunden, henvende seg på en rolig måte og gjerne innlede med å si at han har en fin liten hund. Deretter si at jeg observerte at han håndterte hunden veldig hardt ved å dra veldig kraftig i båndet, og spørre om det var en spesiell grunn til at han gjorde dette. Så ville jeg sagt at jeg var bekymret for hundens velferd. Da stiller man personen til ansvar ved at han må begrunne sine handlinger. Ønsker han virkelig å være det mennesket som må bruke straff og frykt som virkemiddel overfor hunden sin, og skape en utrygg, engstelig hund? Eller et menneske som bruker et uskyldig dyr som er avhengig av han til å få utløp for egen aggresjon? Kanskje blir han litt skamfull viss han oppdager at han lar egen frustrasjon gå utover hunden og at andre mennesker ser og reagerer negativt? 

Det du sier om at først i etterkant tenker man på hva som er rett, er poenget med tråden. Opp med hånden dere som har lært noe nytt ved å lese her inne!
Jeg har i alle fall lært mye av å lese på KG og søkte først for å se om jeg fant en tilsvarende tråd. Da det ikke fantes laget jeg denne. Da kan man diskutere hva som er rett å gjøre og være bedre forberedt neste gang :) 

Til det andre du skriver;

Jeg tror heller ikke dette blir etterforsket. Om man får inn mange rapporter på samme mannen, så kanskje en dag..

Jeg er en som sier tydelig fra til barn og unge som drar og røsker i hunden eller lar den snuse og hoppe opp på folk. Også til voksne surrehuer. For mange er det nok å høre at noen sier fra, en påminnelse.

I dette tilfellet var det åpenbart en mann som nøt å plage dyret og ta ut sinnet sitt på det, være sjefen. Det, i tillegg til enkelte andre ting ved adferden hans jeg ikke ønsker å nevne her, var samlet sett nok til at jeg følte det ikke ville være noen vits å si fra, at det eneste som kunne ha hjulpet var om noen tok dyret bort og fulgte opp om han skaffet seg et nytt.

Jeg synes det er lurt å dele erfaringer her og oppfordre mennesker til å ringe og melde fra. Dersom vi alle er bedre forberedt og konsekvent melder fra, vil det kanskje bli en bedring? :) 

• Liker 1
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Et paradoks at dette er forbudt i Norge men samtidig lærer man det på TVNorge hos Cesar Millan, der lærer man å sparke hundene i tillegg. Ikke så rart at folk tror dette er greit da.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke din sak. Det er hans privatsak og liv.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, hocane skrev:

Det er ikke din sak. Det er hans privatsak og liv.

BS. Akkurat hvs du sier nå sier konsekvent alle dyremishandlere! 

Det er U.L.O.V.L.I.G å mishandle hund slikt. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...