Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har studert psykologi på NTNU som kan si litt om hvordan det er? Har NTNU godt rykte når det gjelder psykologi, eller er det mer attraktivt å ha utdannelse fra Oslo eller Bergen?

Anonymkode: 832ac...b84

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme...

Anonymkode: 590fe...094

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer profesjon og har ikke inntrykk av at noen studiesteder er mer attraktive for arbeidsgivere enn andre. Det eneste du burde tenke på er hvor du ønsker å jobbe når du er ferdig. For eksempel er det veldig vanskelig for nyutdannede psykologer å få jobb i Oslo-området, og konkurransen er beinhard. De aller fleste som klarer å få jobb i Oslo får jobb på praksisplassen sin, eller ved at de kjenner noen. Som student i Trondheim eller Bergen, så vil dere gå glipp av muligheten til å danne nettverk i Oslo. 

Anonymkode: f02f7...c0d

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer profesjon og har ikke inntrykk av at noen studiesteder er mer attraktive for arbeidsgivere enn andre. Det eneste du burde tenke på er hvor du ønsker å jobbe når du er ferdig. For eksempel er det veldig vanskelig for nyutdannede psykologer å få jobb i Oslo-området, og konkurransen er beinhard. De aller fleste som klarer å få jobb i Oslo får jobb på praksisplassen sin, eller ved at de kjenner noen. Som student i Trondheim eller Bergen, så vil dere gå glipp av muligheten til å danne nettverk i Oslo. 

Kan man ikke bare starte opp egen praksis?

Anonymkode: 9efbb...8ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke bare starte opp egen praksis?

Anonymkode: 9efbb...8ea

Det er ikke bare bare å starte opp egen praksis. Konkurransen blant private psykologer i Oslo er stor, og det er ikke gitt at du vil klare å få nok pasienter. Det er faktisk ikke så mange som er interessert å betale 1000 kr timen fra egen lomme for å gå til psykolog. Du må også ha en god del pasienter for å kunne betale leie og andre kostnader, samt lønn til deg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke kilder kan du vise til her? 

Jeg har selv gått profesjonsstudiet i jus ved UIO i to år, og husker det var samme ''maset'' her om at det var så fordel å studere i Oslo, og at studenter i Bergen bare kunne glemme om det samme nettverket. Men kan utelukkende se at de beste firmaene har en jevn fordeling med studenter fra både Bergen og Oslo. 

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke kilder kan du vise til her? 

Jeg har selv gått profesjonsstudiet i jus ved UIO i to år, og husker det var samme ''maset'' her om at det var så fordel å studere i Oslo, og at studenter i Bergen bare kunne glemme om det samme nettverket. Men kan utelukkende se at de beste firmaene har en jevn fordeling med studenter fra både Bergen og Oslo. 

Mine kilder er eldre studenter. De aller fleste psykologer jobber i det offentlige, så det er ikke som i private firmaer hvor navn og informasjon om utdanning ligger lett tilgjengelig. Jeg er i miljøet, og snakker med andre. De sier det er vanskelig å få jobb som nyutdannet i Oslo. Det kan hende de lyver, men jeg tror ikke det. Jeg jobber også som frivillig på et sted hvor det er en del psykologer, og der har jeg samme inntrykket og hun ene er faktisk arbeidsledig. Derimot er det ganske enkelt å få jobb ute i distriktene, men i universitetsbyene er det vanskelig. 

Problemet er at det er få stillinger for psykologer (uten spesialisering) som ligger ute. Jeg husker jeg søkte på NAV sine nettsider for en stund tilbake, og da lå det bare 2 stillinger ute for psykolog uten spesialisering her i Oslo. Både for de som studerer i Bergen, Tromsø eller Trondheim, vil det derfor være svært få inngangsporter for å få fast jobb. Du må huske på at det er mye praksis i profesjonsutdanningen, og mange får seg jobb via den. De som ikke får jobb via praksisplassen må søke på de få stillingene som ligger ute. 

AnonymBruker
Skrevet

Det spiller ingen rolle hvor du tar studiet, og jeg kjenner mange fra Trondheim som har fått jobb i Oslo etter studiene. Mange nyutdannede starter i midlertidige stillinger i kommunen, eller i jobber rett utenfor byen. På kullet mitt hadde samtlige jobb innen tre måneder, og jeg fikk selv jobb sentralt i byen, uavhengig av tidligere praksisplasser. 

Anonymkode: fe121...896

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du flytter til Sørlandet er du nesten garantert jobb hvertfall, for der er det psykologmangel. Jeg går selv psykologi i Trondheim, og er veldig fornøyd med studiet. Foreleserne er flinke og fagmiljøet er veldig bra, med mye fokus på evolusjonspsykologi tho. Det sosiale er også veldig bra. :)

Anonymkode: adc29...eaa

AnonymBruker
Skrevet

Bergen og Oslo rangerer foran NTNU, utenlandspskologene ligger aller, aller lavest. 

Anonymkode: be64b...6d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bergen og Oslo rangerer foran NTNU, utenlandspskologene ligger aller, aller lavest. 

Anonymkode: be64b...6d5

Kilde??

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kilde??

Akkurat den påstanden trenger ingen kilder, sånn er det bare :)

Anonymkode: 89ba5...d4b

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Imponerende godt argumentert. 

Anonymkode: a9e3b...862

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I intervju spør ingen etter karakterene dine, men hvor du er utdannet. Så ja, dette stemmer.

Anonymkode: 0e192...900

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er straks ferdig utdannet fra NTNU, og er veldig fornøyd :) 

Anonymkode: 60883...06c

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor antar "alle" at man automatisk vil til Oslo...? 

Anonymkode: 96709...378

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...