Gå til innhold

Koble hageslange på kran inne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Huset jeg bor i har ikke utendørs kran! 

Noen sa jeg kunne koble meg på dusjen og dra slange ut. Kjøpte en slik man skal skru inn på kranen, men den passet jo overhodet ikke.

Den var 3/4-1 tomme. Jeg har uttak til vaskemaskin, vil den passe på den? Den sitter så innigranskauen fast og er i tillegg veldig knotete plassert, bør egentlig dra frem hele vaskemaskinen for å komme til men det blir jo tungvindt. Sjekket kjøkkenkranen men ser ikke ut som det finnes noen gjenger på tuten der, og under kjøkkenvasken var det heller ikke noe å koble seg på.

Noen som har litt mer rørleggergen enn meg som kan hjelpe? :)

Anonymkode: 4f10f...29f

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1104100-koble-hageslange-p%C3%A5-kran-inne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rørleggertomme er ikke det samme som byggtomme. En rørleggerbutikk har en overgang slik at du kan koble på tuten på kjøkkenkranen. Fra fingjenger innvending (22mm) eller utv. ( 24mm) over på 1/2" eller 3/4" utv. Da får du en vanlig hageslange (gardena) på.

Anonymkode: 29605...c8a

AnonymBruker

Etter litt banning fikk jeg skrudd av silen på kjøkkenkranen, jeg gjetter at det er det man kaller innvendig fingjenget, for det var ikke mye der.

Ser det finnes universal krankobling uten gjenger, kanskje jeg bare skal gå for en sånn, og slippe flere bomkjøp på Jula :P

AnonymBruker

Ja, det er fingjenget. Er ikke så mye hokus pokus. Du kan sikkert finne overgang på Clas ohlson også om du ikke har en lokal rørleggerbutikk (Comfort, bademiljø osv)

universal var å ta hardt i.. Hehe. Ikke bruk så mye trykk da i så fall, ellers faller den bare av og det blir mye søl.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huset jeg bor i har ikke utendørs kran! 

Noen sa jeg kunne koble meg på dusjen og dra slange ut. Kjøpte en slik man skal skru inn på kranen, men den passet jo overhodet ikke.

Den var 3/4-1 tomme. Jeg har uttak til vaskemaskin, vil den passe på den? Den sitter så innigranskauen fast og er i tillegg veldig knotete plassert, bør egentlig dra frem hele vaskemaskinen for å komme til men det blir jo tungvindt. Sjekket kjøkkenkranen men ser ikke ut som det finnes noen gjenger på tuten der, og under kjøkkenvasken var det heller ikke noe å koble seg på.

Noen som har litt mer rørleggergen enn meg som kan hjelpe? :)

Bor du i nyere bolig skal du ikke bruke oppvaskmaskin eller vaskemaskinens kran. Disse er utstyrt med en sikring i forhold til vannskader og blir skadet om du kobler andre ting enn vaskemaskinene til. 

Jeg bruker kjøkkenkranen. Skrur av silen på blandebatteriet fremst, og har en rørdings jeg skrur på, slik at hageslangens hurtikoblingsbit passer på den andre enden. Har du parkett så pass på at det er tett og at slangen ikke har hull. Legg eventuelt noen håndklær under ved kjøkkenbenken. 

Anonymkode: 2e728...768

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter litt banning fikk jeg skrudd av silen på kjøkkenkranen, jeg gjetter at det er det man kaller innvendig fingjenget, for det var ikke mye der.

Ser det finnes universal krankobling uten gjenger, kanskje jeg bare skal gå for en sånn, og slippe flere bomkjøp på Jula :P

Ta med deg silen til en butikk der de enten selger rørdeler eller der de selger høytrykksspylere og slanger. Forklar hva du skal bruke den til. Du skal ha en innvendig skrusak med samme dimensjon som silen og med utvendig passende til å skru på hageslangens huritgtilkobling. Har du ikke hurtigtilkobling til hageslangen så trenegr du også den. (De klikkes sammen og klikkes fra hverandre uten å skru.)

Anonymkode: 2e728...768

AnonymBruker

Jeg har sånn plastsak med nippel som man bare klikker hageslangen på, den som egentlig skulle stått på den utvendige kranen (som jeg håpet passet på dusjen) 

Det hadde vært såååå mye enklere å bruke dusjbatteriet pga planløsningen :P Men om jeg først ramler innom en spesialforretning kan jeg spørre dem :)

Synes rørleggerforretningene for det meste har fokus på innredning og ikke det som befinner seg bak det, men jeg er nok sikkert forutinntatt :)

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sånn plastsak med nippel som man bare klikker hageslangen på, den som egentlig skulle stått på den utvendige kranen (som jeg håpet passet på dusjen) 

Det hadde vært såååå mye enklere å bruke dusjbatteriet pga planløsningen :P Men om jeg først ramler innom en spesialforretning kan jeg spørre dem :)

Synes rørleggerforretningene for det meste har fokus på innredning og ikke det som befinner seg bak det, men jeg er nok sikkert forutinntatt :)

Ja, da er du jammen forutinntatt. Mange som jobber i slike butikker er rørleggere eller brenner for VVS-yrket. 

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, dusjbatteriet har 1/2" gjenge, så mest sannsynlig kan du skru den på der. Men da må du av og på med slangen hver gang, så kanskje du skal ha noen ekstra gummipakninger for dusjslange liggende.

AnonymBruker

Dusjslangen kunne med fordel vært byttet ut, mens jeg allikevel er der :)

Den jeg kjøpte som ikke passet var 3/4 til 1. Behovet er bare tilstede et par ganger i løpet av sommeren, så å skru av og på dusjslangen er ikke noe stort ork, selv om jeg må handle noen pakninger :)

Takker så mye for hjelpen!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...