AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #1 Skrevet 4. mai 2017 Jeg er i den situasjonen at jeg ikke kommer inn på psykologi profesjon i Oslo til høsten. Jeg har 65.4 i snitt, og fjorårets snitt på vår var 65.2. Ser det har økt betraktelig de senere årene, og innser at jeg ikke kommer inn der til høsten. Jeg kommer inn i Bergen og Trondheim. Det har seg slik, at det er en del interesser jeg ønsker å bevare i Oslo by. Jeg vurderer derfor å søke meg inn på årsenhet i psykologi ved UIO, noe jeg også har søkt. Men jeg lurer på om dette er lurt? Tanken er dermed at jeg til høsten tar opp 2-3 fra vgs parallelt med årsstudiet. Dermed søke meg inn på nytt, men begynne rett på andreåret ved profesjon høsten 2018. Er det noen her som vet om dette er mulig? Så jeg har to alternativer 1) Begynne på profesjon i Bergen eller Trondheim 2) Begynne på årsstudiet, ta opp vgs fag og deretter søke meg inn på profesjon, men få fritak for fagene på førsteåret. Jeg har allerede EXPHIL03 fra et annet studie. Anonymkode: b37e5...e99
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #2 Skrevet 4. mai 2017 Årsenheten kvalifiserer ikke til opptak på profesjon, men det kan innpasses i bachelorprogrammet. Anonymkode: 56219...e5a
Zwish Skrevet 4. mai 2017 #3 Skrevet 4. mai 2017 Tror det er mye av de samme fagene ja, så kanskje? Ville sett på oppbyggingen og emnekodene på studiet, evt sendt en mail til psykologisk institutt. Men tror også det er sånn at man ikke kan garanteres plass inn på 2 året, for det er et bestemt antall plasser, så om eks ingen fra det kullet har droppet ut vil det f.eks ikke være plass. Ab- skjønte det som ha hi skulle søke seg inn med det forhåpentligvis forbedrede snittet etter å ha tatt opp fag, ikke med årsenheten
altflyter Skrevet 4. mai 2017 #4 Skrevet 4. mai 2017 Sjekk emnekoder, men med mindre fagene er identiske, så får du nok ikke godskrevet et år. Det som kan hende, er at du kan få godskrevet noen fag evt bruke noen av de fagene du allerede har som valgfag og dermed slippe visse fag, noe som gir rom for å kanskje fullføre litt fortere 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #5 Skrevet 5. mai 2017 Det er et par emner i psykologi profesjon 1. året som kun er forbeholdt profesjonsstudenter. Dette gjelder "etikk og profesjonsrolle" og "psykologi og vitenskap". Det betyr at du ikke kan hoppe rett inn i 2.året. Jeg hadde flere i klassen som hadde tatt bachelor/årsstudiet først. De jobbet gjerne ved siden av og fulgte forelesning kun i disse fagene. Ulempen er at man risikerer å havne litt utenfor klassemiljøet. Anonymkode: 8922b...596
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #6 Skrevet 7. mai 2017 Om du kommer inn i Bergen eller Trondheim hadde jeg heller valgt det. Langt studie, høyt lån osv. Er det sånn at disse interessene dine kun kan bedrives i Oslo? Anonymkode: af5df...bab
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #7 Skrevet 7. mai 2017 Nei, du vil ikke kunne starte rett på 2. året. Du vil nok imidlertid få godskrevet noen emner. Dette er nok ganske enkelt å sjekke opp. Det er nok mange som har lurt/lurer på det samme. Anonymkode: 0af8f...6ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå