Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir trist av skolene nå til dags. De kutter i bemanningen, og det går utover elevene. Skolene tar inn folk gjennom arbeidspraksis via nav, istedenfor å tilkalle ringevikarer. Alt for å spare penger.

Jeg snakker av erfaring her. Jeg jobber som ufaglært på skole, og ser hvordan det fungerer. Jeg skal ikke snakke for andre skoler, men for denne skolen er dette tilfelle.

Hvorfor er det blitt slik, og hva skjer med menneskelige hensyn? Hva med elevenes beste, og hva med arbeidsmarkedet? Det er mange momenter her; at folk i praksis gjennom nav "tar jobbene" fra assistenter og barne-ungdomsarbeidere. Det er jo ikke deres feil, men ledelsen som helt bevisst utnytter mennesker som får jobben til en potensiell assistent, men bare får lønn gjennom nav.

Ofte er det assistenter som sørger for at elever med spesielle behov får ivaretatt sine rettigheter. Noen elever skal det være en fast voksen "på" hele tiden, og ofte er det elevene som trenger mest hjelp, som blir sviktet.

Hva slags meninger har dere om dette? Hva tenker dere om at deres barn får dårligere oppfølging fordi skolen skal spare penger?

Anonymkode: 3ba0b...d7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel egentlig ikke skolen som bestemmer hva de kan bruke av penger. Det er kommunen (altså politikerne) som lager budsjettet. Hva skolene i den kommunen skal få.

Men ja, det er synd at uprofesjonelle får slike jobber når det er flinke folk på utsiden som vil inn. Om kvaliteten på skolen du jobber på er så elendig, så burde kanskje foreldre bli flinkere til læring hjemme. Men vet de at det er som det er? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Tibbie skrev:

Det er vel egentlig ikke skolen som bestemmer hva de kan bruke av penger. Det er kommunen (altså politikerne) som lager budsjettet. Hva skolene i den kommunen skal få.

Men ja, det er synd at uprofesjonelle får slike jobber når det er flinke folk på utsiden som vil inn. Om kvaliteten på skolen du jobber på er så elendig, så burde kanskje foreldre bli flinkere til læring hjemme. Men vet de at det er som det er? 

Er veldig klar over det, men andre skoler i samme kommune har ikke samme problemet.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig klar over det, men andre skoler i samme kommune har ikke samme problemet.

Da vil jeg tro at denne skolen velger å prioritere pengene sine på andre ting. Om ikke alt blir brukt, skal kommunen ha dem tilbake, så noe vil jeg tro at de går til. Driver skolen å pusser opp, eller noe?

Gode lærere og bøker er jo uten tvil en av de viktigste tingene i grunnskolen.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tibbie skrev:

Da vil jeg tro at denne skolen velger å prioritere pengene sine på andre ting. Om ikke alt blir brukt, skal kommunen ha dem tilbake, så noe vil jeg tro at de går til. Driver skolen å pusser opp, eller noe?

Gode lærere og bøker er jo uten tvil en av de viktigste tingene i grunnskolen.

Pusser ikke opp, eller noe..

Gode lærere og gode bøker har de, og det er ingen elendig skole. Det er mye bra med skolen, men ledelsen har gang på gang sittet og ruget på pengesekken, og noen ansatte har til og med etterlyst godtgjørelser for kurs og liknende de har tatt. Ledelsen har fått mange klager fra de på "gulvet".

Flere klasser på barnetrinnet har ofte hatt faste, årlige turer. Dem måtte de droppe i år.

Jeg er relativt fersk i skolen, så jeg kan kanskje ikke alle regler osv. Men det er vel slik at det maks skal være 15 barn pr. voksen i en klasse. Så hvis det er over dette antallet skal det være en assistent? Dette blir isåfall ikke overholdt i det hele tatt.

Skrevet

Der jeg jobber har vi som målsetting å gå litt i minus hvert år. Vi har høyt kvalifisert personale og elevene får det de trenger av bøker og utstyr. Grunnen til at vi ønsker å bruke opp pengene er at vi vil signalisere til de som bevilger at vi i hvertfall ikke får for mye penger hvert år.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er relativt fersk i skolen, så jeg kan kanskje ikke alle regler osv. Men det er vel slik at det maks skal være 15 barn pr. voksen i en klasse. Så hvis det er over dette antallet skal det være en assistent? Dette blir isåfall ikke overholdt i det hele tatt.

Det stemmer ikke. Det finnes ikke noe begrensninger på antall elever per lærer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Kanutte skrev:

Det stemmer ikke. Det finnes ikke noe begrensninger på antall elever per lærer. 

Da er det isåfall en uskreven regel, for den har jeg hørt ganske ofte. Lærere har snakket om den, men har aldri blitt klok på om det var en skreven regel.

På barneskolenivå er det umenneskelig at en lærer skal være alene med 20-25 elever i f.eks 1.klasse.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare sånn det blir når det ikke er nok penger. 

Når det er lite penger, så må man spare. Dette gjelder både staten Norge og kommunene. Mange lever fortsatt i illusjonen om at vi er et så utrolig rikt land. På tide å innse realitetene. 

Anonymkode: 6bdb5...d8a

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare sånn det blir når det ikke er nok penger. 

Når det er lite penger, så må man spare. Dette gjelder både staten Norge og kommunene. Mange lever fortsatt i illusjonen om at vi er et så utrolig rikt land. På tide å innse realitetene. 

Anonymkode: 6bdb5...d8a

Det er nok ikke hele sannheten. Selvsagt kan ingen land bruke ubegrenset mengde ressurser, men mye av sløsingen i Norge skyldes byråkrati og for mange mellomledere. Hadde man gått tilbake til å faktisk stole på fagfolk, så hadde man ikke behøvd mellomledere som driver med mikroadministrasjon.

Dessuten oppstår jo silke problemer når NAV i praksis tilbyr gratis arbeidskraft. Det er det selvfølgelig ingen andre som kan konkurrere mot. Det er fullstendig latterlig av høyrevridde regjeringer gjennom en årrekke i praksis har laget et arbeidsmarked på siden av det ordinære, der arbeidstakerne (de i praksis) tilbys som gratis arbeidskraft. Dette blir bare utnyttet og er en ordning som burde blitt avviklet.

Anonymkode: c3ce9...8fa

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det isåfall en uskreven regel, for den har jeg hørt ganske ofte. Lærere har snakket om den, men har aldri blitt klok på om det var en skreven regel.

På barneskolenivå er det umenneskelig at en lærer skal være alene med 20-25 elever i f.eks 1.klasse.

Før var det delingstal som ein framleis kan bruke i ressurskampen. I fulldelt skule var delingstala ulike; max 22 elevar i 1.klasse, 28 i 2.-7.klasse og 30 i 8.-10.klasse. På fådelt skule var delingstalet 18 elevar i klassar tre tre årstrinn gjekk saman. Då eg jobba i Oslo var eg aleine med 28 3.klassingar på ein skule med over 95% tospråklege elevar, hadde assistent 7 timar i veka. På ungdomsskulen eg var på etterpå var eg aleine i alle timane med mine 26 elevar. Så dersom de har eit i praksis delingstal på 15 elevar er det luksus. Ein prøver gjerne å ha to kontaktlærarar dersom det er over 20 elevar, mange stader, men det er ingen regel. Dette er ei av sakene AP og SV i alle fall prøver å få gjennomslag for i årets valkamp; gjeninnføring av maksgrense på elevar per lærar. Men no kan ein teknisk sett vere ein lærar på 50 elevar om skulen har rom store nok (kvar elev har krav på eit visst areal), ventilasjonsanlegget godt nok, og kommunen / leiinga meiner det er forsvarleg.

AnonymBruker
Skrevet

At skolene tar inn folk i arbeidspraksis for å spare penger, er en uting på flere måter. Nav burde sette foten ned her, for det er aldeles ikke slik ordningen er ment å skulle være.

Var jeg deg, ville jeg sagt fra til NAV om at den aktuelle skolen misbruker ordningen. 

Anonymkode: efefa...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...