Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

noen som kan hjelpe meg med hva jeg kan ha krav på?

når det gjelder bidrag fra barnefar (de kommer nok til å bo 100% hos meg), så tviler jeg på at han kommer til å betale noe (for å straffe meg for jeg gjorde det slutt), kan Nav likevel kreve inn de pengene? får jeg likevel et minstebeløp fra Nav?

Anonymkode: 9d929...700

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du søker barnebidrag via Nav, er det også en boks hvor du huker av for å også søke om bidragsforskudd. Denne er inntektsavhengig, se nav sine sider: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/bidragsforskudd

Dersom bidragspliktige ikke betaler inn etter 3 purring, kan nav gå inn og ta tvangstrekk direkte fra hans arbeidsgiver. Dette tar Nav innkreving seg av, men det hjelper om du ringer dem hver måned etter fristen har gått ut.

Før du kan søke om noe fra Nav, må du ha meklingsattest. Ring familievernkontoret, eller annen godkjent person for dette: https://www.bufdir.no/Familie/Finn_familievernkontor/

Når meklingsattesten er på plass, kan du søke om overgangsstødnad, stødnad til barnetilsyn, utvidet barnetrygd og barnebidrag.

Anonymkode: 6f8dd...3a6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet alt om dette, da jeg ble alenemor for 6 mnd siden og studerer, så får penger gjennom nav. Jeg har søkt om barnebidrag via nav og forskuddstering av bidrag. De anbefaler å lage en privat avtale mellom dere, men her ville bf betale minst mulig, så da søkte jeg heller gjennom nav, du må betale en liten sum (han også). Så regner de ut beløp ift din og hans inntekt. Ring ditt lokale NAV-kontor og få satt opp en time, du har krav på dobbelbarnetrygd og kanskje mer. Så lurt å sjekke opp i. Søk så fort som overhode mulig. Bidrag er behandlingstid på 6 mnd. Nå har de brukt 5 mnd og behandlingen er ennå ikke ferdig. Lykke til videre. Det er tungt å bli alene, men man får til det man vil:-) 

Anonymkode: a2e3a...027

Skrevet

Hvis du trenger hjelp til å få vite hva du kan ha rett på så er det fint om du skriver litt mer om din økonomiske situasjon. 

Jobber du? Studerer? Hvor mye jobber du eventuelt? Hva tjener du i året? 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet alt om dette, da jeg ble alenemor for 6 mnd siden og studerer, så får penger gjennom nav. Jeg har søkt om barnebidrag via nav og forskuddstering av bidrag. De anbefaler å lage en privat avtale mellom dere, men her ville bf betale minst mulig, så da søkte jeg heller gjennom nav, du må betale en liten sum (han også). Så regner de ut beløp ift din og hans inntekt. Ring ditt lokale NAV-kontor og få satt opp en time, du har krav på dobbelbarnetrygd og kanskje mer. Så lurt å sjekke opp i. Søk så fort som overhode mulig. Bidrag er behandlingstid på 6 mnd. Nå har de brukt 5 mnd og behandlingen er ennå ikke ferdig. Lykke til videre. Det er tungt å bli alene, men man får til det man vil:-) 

Anonymkode: a2e3a...027

Liten og liten fru blom, det er rett over 1000kr på både bidragmottaker og bidragsyter...

Det heter ikke dobbel barnetrygd, det er barnetrygd for ett barn mer enn hva man faktisk har. Det er faktisk vesentlig da TS har mer enn 1 barn...

Ja, det kan være lang behandlingstid på barnebidrag. Men når vedtaket kommer, får man et vedtak som er gyldig fra søknadstidspunktet.

Anonymkode: 6f8dd...3a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...