AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #1 Skrevet 4. mai 2017 Dere som har hunder, hvordan ser deres dager ut? når står dere opp? Når og hvor lenge går dere tur? Trener dere med hunden? Hva slags trening og hvor lenge og ofte? Besøker dere hundeparker? Løper hunden løs? Hvor lenge er hunden alene hjemme? Anonymkode: aa913...eb4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #3 Skrevet 4. mai 2017 Står opp kl 7 og går en kort tur. Etter jobb er det en lang tur på iallefall 1 mil om ikke mer. Så er det en kveldstur som er middels tur. På disse turene går hunden både i bånd og løs på fjellet og i skogen. Trener også på disse turene. Anonymkode: 0b518...793
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #4 Skrevet 4. mai 2017 Har ikke hund akkurat nå, men har hatt hunder de siste 30 årene. Det har vært så forskjellig fra hund til hund. Den siste hunden jeg hadde kunne jeg gå ut med kl 06:00, men like forbanna så stod hun ved døra og pep kl 07:30 hver dag hun pep for alt ellers også. Andre hundene jeg har hatt var litt mer fleksible. Felles er jo at alle gikk gjennom valpe- og unghundstrening/kurs. Noen fikk drive med agility, andre ipo, mens de fleste var mest hverdagslydighet. Avhengig av rase, behov og hva de var gode på. I hverdagene ble det ofte en halvtimes tur om morgenen, en times tur om kvelden og ellers korte tisseturer innimellom. Dette var da i tillegg til treninger som også var på hverdagene. I helgene ble det ofte flere timer ute, spesielt på godværsdager. Om vi gikk en liten topptur, kyststien eller om vi var ute i parken/stranden og grillet og koste oss hele dagen. Kom litt an på hva jeg følte for. Anonymkode: a02d7...910
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #5 Skrevet 4. mai 2017 Det kommer litt an på. Vi er et par som har en Rottweiler på fire år. Jeg jobber turnus og samboer jobber dagstilling. Det går derfor veldig opp og ned i forhold til hvem som gjør hva. Jeg har kveldsvakt ca to dager i uka. Da går jeg tur ca 1 til 1.5 time før jeg begynner på jobb kl 15.00. Da er hun alene ca to timer før samboer kommer hjem og lufter henne en ti minutter, for så å gå en halvtime på kvelden. De tre resterende av ukedagene har jeg dagvakt. Da står jeg opp 06.00 og går ca tjue minutter. Hun er da alene fra 07.30 - 15.30 tre dager i uka. Når jeg eller samboer kommer snur jeg/han i døra og er ute mellom 1 og 2 timer. Vi veksler da mellom å gå i skogen, spor, trene lydighet og være på hundesletta. Blir mye hundeslette nå som det er båndtvang. I helgene sover hun til vi våkner (ca 11?) for så å gå på 1 - 2 timers tur. Drar ofte på hundesletta i helgene. Da er det nemlig veldig mange å leke med😊 De to neste turene blir gjerne 15 minutters tisseturer. Anonymkode: a7266...f9c
lille humla Skrevet 4. mai 2017 #6 Skrevet 4. mai 2017 Står opp, lufting (dvs, et sted "hen" kan tisse+++). 13.00 lufting (jeg reiser hjem i lunsjen). 17.00 lang tur. 20.00 tur men under en time. Kl. 22.00 lufting.
betrevitaren Skrevet 4. mai 2017 #7 Skrevet 4. mai 2017 (endret) Veldig varierte dager her. Jobber turnus, så hundene er sjelden alene. Når jeg er på jobb får hundene løsslipp før og etter jobb. Varierer hvor lenge vi er ute Når jeg har fri står vi opp når vi våkner, en gang mellom halv ni og elleve som regel. Går ut for å tisse, så frokost. Deretter sover hundene litt før vi går en ordentlig tur. Denne kan være etter veien (men forsøker å unngå det, er så kjedelig), i skogen eller på fjellet. Hvovidt de er i bånd eller løse kommer an på hvor vi er og om det er båndtvang eller ikke. Vi trener så godt som hver dag. Lydighet, spor og bitearbeid. Da er vi på trening mellom en og tre timer, noen ganger alene, noen ganger på klubben, noen ganger en privat gjeng eller på treningssamling. Har i tillegg miniøkter (ca. 5-10-15 min) med trening hjemme på stuegulvet omtrent hver dag, da stort sett markerings- eller søkstrening eller pirking på lydighet/innlæring. På kvelden går vi en liten tur på ca 15-20 min, eller vi drar til en litt avsideliggende fotballbane hvor de får springe løse. Helgene går stort sett i hundetrening, stevner, samlinger, lengre gåturer eller teltturer. Hundene luftes selvølgelig gjennom dagen ellers når de må på do. Er aldri i hundeparker. Edit: Tur er for øvrig ikke tur heller. Noen ganger er det søndagsturer hvor vi går bare for kosens skyld og for at både jeg og hundene skal få koble av. Andre ganger er det tur for treningen sin del. Da blir det trekk på ski, trekke kjetting, kløving, svømming eller sykling. Endret 4. mai 2017 av betrevitaren
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #8 Skrevet 4. mai 2017 23 minutter siden, QQbaby skrev: Har ikke hund, så det kan jeg ikke svare på. Ser ut som du kunne svart i en tråd om munndiare da Anonymkode: 54b1b...d83 15
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #9 Skrevet 4. mai 2017 står opp kl 6 og gjør meg klar for dagen, vekker hunden, går en 20 min tur, lukker hunden inn i bingen sin, drar på skolen8.30. Kommer hjem 15.30, slipper hunden ut for å tisse og så leker vi litt i hagen. Jeg spiser, så går vi en time/halvannen times tur, kommer hjem, jeg spiser og gjør lekser, og så slipper jeg ham ut en liten stund før sengetid så han får tisset. På søndager har vi agilitykurs. Anonymkode: a0721...5ab
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #10 Skrevet 4. mai 2017 Har foreløpig en veldig fleksibel hverdag, noe som passer ypperlig når man har hund. Det innebærer at de dager jeg jobber står jeg opp tidlig, går ut med hunden (enten jeg eller kjæresten), drar på jobb. Når jeg kommer hjem er det en kjapp tissetur, før en lenger tur senere på kvelden. I mellomtiden kan hunden være ute alene om den ønsker det (ikke løs, nei). Når jeg har fri går vi lange turer på fjellet, i skogen eller i fjæra. Som regel 3-4 dager i uken når det er godt vær. Oftere på sommeren. Har en liten hund så den trenger ikke 2-3 timers tur hver eneste dag. Viktigste er bare å lufte den litt rundt omkring i nabolaget så den får pissa overalt og lukta på andres piss, haha. Ellers trener vi ikke så mye annet. Leker mye med den da. Den begynner å bli litt på sine eldre dager så mentaltrening og sånt, er ikke så interessant lenger. Vil helst bare sitte og få godbitene med en gang. Hunden er ikke så mye alene hjemme. Kan være alt fra 0 timer til 8 timer om dagen, men det utgjør ganske få timer i løpet av en måned. (Sitter hjemme og studerer). Anonymkode: 8cbc5...d0f
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #11 Skrevet 5. mai 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Står opp kl 7 og går en kort tur. Etter jobb er det en lang tur på iallefall 1 mil om ikke mer. Så er det en kveldstur som er middels tur. På disse turene går hunden både i bånd og løs på fjellet og i skogen. Trener også på disse turene. Anonymkode: 0b518...793 Hvordan trener dere på turene? Lydighet? Triks? Jeg er nybegynner Anonymkode: aa913...eb4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #12 Skrevet 6. mai 2017 Jeg deler ansvaret med samboer som tar morgenturen, så jeg står ikke opp tidligere enn jeg må for å lufte hunden. Han får 10-15 minutters tur om morgenen, så kommer jeg hjem 15:30 og går to timer tur. Da er han sliten og vil helst bare ligge i sofaen og kose mens vi slapper av. Ny 10-15 minutters tur i 19-20-tiden, og eventuelt ut i bakgården for å tisse rett før vi legger oss. Trener ikke så mye utenom godbitsøk som vi gjør et par ganger i uken på den lange turen etter jobb. Vi går ikke i hundeparker, det gjorde vi et par ganger da han var yngre, og han blir bare stresset av å forholde seg til mer enn 1-2 hunder av gangen. I stedet avtaler vi heller å gå turer sammen med andre som har hunder vi vet han kommer overens med. Et par ganger i uken får han løpe og leke fritt med andre hunder vi kjenner. Anonymkode: 5b4ad...e16
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #13 Skrevet 6. mai 2017 Jeg har en liten hund som bor sammen med meg og foreldrene mine. Hun står opp kl 7 sammen med foreldrene mine, men legger seg igjen til jeg står opp kl 9. Så slapper hun av ved beina mine/i sofaen mens jeg jobber med skole. Mellom 10 og 12 går vi en tur på mellom 15 og 30 minutter. Alt ettersom hva hun vil og om været er fint. Hun er ikke spesielt glad i regn eller vind. Når du kommer inn gir jeg henne mat, men hun spiser den som regel ikke før 15-16. Etter den første turen koser vi litt før hun igjen slapper av der jeg er. Hvis en av foreldrene mine kommer hjem før kl 15 går de tur med henne, type 30 minutter, ellers gjør jeg det. Så slapper hun av frem til 18-19, og da går en av foreldrene mine tur med henne. Denne turen pleier å være på minst 30 minutter, hvis ikke været er dårlig. Når hun kommer inn fra turen får hun mat igjen som hun spiser i løpet av kvelden. Resten av kvelden går med til kos og soving. Dette er en vanlig hverdag for henne, men i helgen blir det selvsagt litt annerledes. Nå som det er fint vær er vi mye ute på tomta, og da går hun løs i langline. Det er ingen hundepark i nærheten, men noen ganger går vi tur med venner som også har hund. Da går vi ofte i skogen, så da får hun være løs. Vi har ikke trent henne godt nok til å være løs på tomta, så det får hun ikke lov til så ofte. Etter valpekurset har vi ikke vært så flinke til å trene fast, så det blir ofte glemt. Siden jeg studerer hjemmefra er hun sjelden alene, og vi har ikke vært borte fra henne lenger enn 5 timer sammenhengende. Hun er helt rolig når vi er borte (så vidt vi vet), så hun kan nok være alene lenger. Som regel sover hun når vi er borte Anonymkode: 50e63...262
MrsPiggyBank Skrevet 7. mai 2017 #14 Skrevet 7. mai 2017 Vi står opp kl 6 og går en tur på 20-30 min, før jeg drar på jobb. Deretter en tur etter jobb på kanskje 1-2 timer, i skogen, og en ny liten tur på kvelden + ut og tisse rett før vi legger oss. En dag i uka går vi på kurs, en dag er det turgruppe, og i helgene går vi gjerne litt lengre turer og prøver å bare generelt være mer ute. Vi trener litt lydighet på tur og hjemme - kunne vært flinkere - og leker litt med spor. Hun er hjemme alene rundt 8 timer daglig, men jeg prøver så godt jeg kan å tilpasse det slik at det blir mindre enn 8 timer. Hun får frossne Kong med frokosten sin i når jeg går, og ofte gjemmer jeg også litt av maten rundt omkring i leiligheten så hun må bruke tid og fokus på å finne disse. Vi har ikke besøkt hundeparker, da hun synes andre hunder kan være litt skumle/overveldende i starten og trenger en litt mykere introduksjon til nye hunder enn jeg ser for meg er mulig i en hundepark. Men på sikt kunne jeg kanskje tatt henne med til en hundepark i off-peak tidene. Ellers har vi noen hunder i nabolaget og på kursene som hun synes det er gøy å leke med, men som regel skjer dette (desverre) i bånd. Jeg har vært kjapp til å ta av båndet når de møtes, men det er visst ikke kutyme her. Nå og da lar jeg henne få løpe fra seg hvis vi er i skogen og hun får en skikkelig "raptus" - selv om det er båndtvang. Jeg vet det er fyfy, men jeg koser meg så innmari med å se henne race rundt sånn... det ser bare helt utrolig gøy ut - hvem unner ikke hunden sin det?
OppNedPåAlt Skrevet 8. mai 2017 #15 Skrevet 8. mai 2017 Prøver å komme meg opp ca 6, da rekker jeg å stelle meg før jeg går ut med hunden. Vi er ute mellom 10 og 20 minutter, tisser, bæsjer og har litt godbitsøk. Så får den mat og jeg stikker på jobb. Den er alene mens jeg er på jobb. Når jeg kommer hjem tar jeg enten en tissetur med den og mens jeg lager middag trener jeg kanskje litt triks eller lydighet (små økter). Har jeg spist på jobben går jeg ofte en lengre tur med en gang, enten i bygda eller drar på heia. Turen kan være alt fra 1 time til 3 timer, alene, med folk eller andre hunder. I blant drar vi på organisert trening og tar en liten tur etter det. Min hund er en brukshund, men den er fortsatt ung, så det skal ikke alltid så mye til for å slite han ut mentalt og derfor er det ikke alltid vi går så voldsomt mye tur. Tar en tissetur før leggetid i 22tiden. Hvis jeg har tid til litt chill forran tven ligger hunden og sover. Jeg prøver å få med hunden på alle aktivitetene jeg kan i løpet av ettermiddagen, fordi den er hjemme alene mens jeg er på jobb. Hvis jeg skal ut på noe uten hunden passer jeg på å gi nok tur/aktivitet til at jeg har god samvittighet for å la den være hjemme igjen.
Rainbow Skrevet 8. mai 2017 #16 Skrevet 8. mai 2017 Står opp halv sju, da sover han og er ikke interessert i oss. Samboer drar på jobb, jeg trener og dusjer. Så går hunden og jeg tur i 20-40 min, avhengig av hans tempo. Han er alene mens vi er på jobb. Samboer kommer hjem først og går tur en times tid. Etter middag blir han enten med meg i stallen eller får mental trening i stua med samboer, rallylydighetsøvelser, søk, Kong etc. Evt en kortere tur. To til tre dager i uka er det arrangerte treninger i rally og agility på kvelden. Det varer et par timer. De dagene går vi tur før vi drar hjem fra treninga. Ellers får han en liten tur i området hjemme ved 22-tida. Om jeg må mase for at han skal bli med går han ut på egen hånd i hagen i stedet. Dagene våre har hund som førsteprioritet nest etter jobb. 😁😊
FantasDick Skrevet 8. mai 2017 #17 Skrevet 8. mai 2017 Vi er to voksne og en 16-åring som har ansvaret for hunden, en DSG på fem år. Jeg er hjemme med småbarn på dagtid og jobber kveld/helg, mens de andre to jobber/går skole på dagtid. Hunden får tur rett før de to andre drar og så når førstemann er hjemme igjen, ca.7 timer senere. Hvis jeg triller tur i løpet av dagen tar jeg gjerne med hunden, ellers sover han stort sett hele dagen. Jeg tar han gjerne med om jeg går/jogger på ettermiddagen. Noen lufter rett før vi legger oss. Mat morgen og ettermiddag. Går ikke løs, men kan få gå i langline på jorder etc. Har ikke hundeparker her. Trener hverdagslydighet "hele tiden". Han er alene om vi alle er på butikken, på besøk o.l.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #18 Skrevet 8. mai 2017 Har border collie mix. Står opp kl.06.00 i ukedagene. Da jogger vi over et lite fjell. Så blir han alene fra 08.25-15.30(Noen ganger 14.00). Så går vi en langtur, gjerne fjell eller skogstur med jogging, der han går fritt. Her trener vi også lydighet. Kveldstur er bare en liten rusletur, ca.20 minutt. Gjerne ned på butikken for å kjøpe snacks. I helgene er det alt i fra en tur hele dagen, eller bare å slippe han ut i hagen. Altså, veldig variert. Anonymkode: f9615...e13
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #19 Skrevet 8. mai 2017 Hverdager: Opp ca. kl. 0600 Går morgentur med hunden fra ca. 0610 til ca. 0650. 0715 Drar på jobb - Hunden alene hjemme, men har hele huset (driver selvsagt ikke med dyremishandling og stapper den i et bur), den ligger stort sett på sofaen og sover hele dagen. 1630 Hjemme fra jobb - Tar hunden rett ut for lufting og lar den gjøre fra seg. Ca. 15 minutter. Ca. kl. 1800 er jeg ferdig med middag og litt avslapping på sofaen, og går da ut med hunden. Er som regel ute til 2030 slik at den får løpt og får god aktivietet. Her prøver jeg å gi den minimum 2,5 timer. Er det godt vær og jeg ikke har noe spesielt annet å gjøre, er jeg gjerne ute med han til 2130 eller 2200. Så er det inn og kose oss sammen i sofaen foran TV´en frem til jeg legger meg ca. 2330, etter at jeg har tatt han ut for dobesøk i ca. 10 min. Helger og fridager: Tar det som det kommer, men prøver å gi han minst 6-7 timer utetid både lørdag og søndag. Personlig mener jeg at alle hunder bør luftes og trimmes minst 2-2,5 timer til sammen i ukedagene, og minst 5 timer hver dag i helgene. Klarer man ikke dette, bør man vurdere sitt hundehold. Skal jeg være helt ærlig så har jeg selv dårlig samvittighet fordi jeg bare klarer å gi den rundt 2-3 timer uteaktivitet hver dag. Det er faktisk forsvinnende lite det også, den er tross alt inne over 20 timer i døgnet. Men skal man ha jobb og søvn, setter det begrensninger..... Anonymkode: d0557...c47
kvinneguide Skrevet 8. mai 2017 #20 Skrevet 8. mai 2017 Jeg er tidlig oppe og har hunden med en tur i skogen før jobb. Begynner jeg senere følger vi barn til skolen. Hunden er alene hjemme seks timer. Når jeg kommer hjem tar jeg hunden ut en liten tur før hund og folk får middag. Om kvelden får hunden en tur i skogen igjen, løpetur eller for eksempel sykkeltur til en lekeplass. jevnlig tar vi middag ute i skogen så får hund og folk kose seg i flere timer før leggetid. Trene lydighet er innbakt i daglige gjøremål, ikke noe vi driver spesifikt med. I helgene får hunden lange turer i skogen, sykkelturer, løpetur, skitur eller lengre turer med overnatting der vi er utendørs i flere dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå