AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #1 Skrevet 4. mai 2017 Jeg har to barn 6-7 år. De har snakket om gode og dårlige hemmeligheter på skolen i klassen og helsesøster har lest bok og snakket om gode og dårlige hemmeligheter. De har snakket om hva som kan skje hvis man har mange eller langvarige dårlige/vonde hemmeligheter. Vi har også snakket om dette hjemme og de vet at jeg selv ble syk (deprimert) av å holde på vonde hemmeligheter helt fra jeg var barn og til jeg ble voksen. Det var en periode da det var nødvendig for de å hvite hvorfor jeg var på sykehus (psykiatrisk). Nå lurer jeg. De bekrefter begge to at de ville fortalt til meg eller andre voksne hvis de hadde vonde hemmeligheter, de har allerede fortalt både hjemme og på skolen om erting. Ville barn som hadde det vondt hos noen de hadde vært på besøk hos bedt om å få komme på besøk og bli med de på turer hvis ikke de hadde det bra der? Jeg har fortalt at ikke de må på besøk hvis ikke de vil. Det ser ikke ut som om barna har noen hemmeligheter og de sier at ikke de har det og at de ville sagt det hvis de hadde "for helsesøster sa at det er best". De er glade når de kommer fra besøk og spør om når de kan få komme igjen og med egne overgreps opplevelser så er jeg nok også ekstra var på forandringer hos barna. Kan det likevel være at barn ville bedt om å få gå på besøk selv om de vet at de egentlig ikke må? Anonymkode: f06fa...612
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #2 Skrevet 4. mai 2017 Er det noen spesiell grunn til at du spør om dette, har du noen magefølelse eller mistanke til noen barna er på besøk hos? Hvis ikke tenker jeg du må være forsiktig med å "overføre" egne erfaringer her. Det virker som barna har god tillit og kommunikasjon med deg (og skolen) og en god forståelse av hva "dårlige hemmeligheter" er. Så flott at skolene tar opp dette med barna! For å svare på det du spør om, her er det ingen fasit rett og slett. Det viktigste er vel å følge med på eventuelle endringer i barnas atferd, følelsesliv etc. Dersom barnet opplever overgrepet som ubehagelig maser de neppe om å få besøke vedkommende, men barn forstår ikke alltid hva som er et overgrep/ikke lov, og kan "forlokkes" med feks leker, godterier o.l. Anonymkode: a44f5...a18 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #3 Skrevet 4. mai 2017 Det tror jeg vil variere fra barn til barn. Og jeg tror du ville merket der på barna hvis det hadde skjedd noe siden du er så obs på det. Når det er sagt så må du passe på at dine traumer ikke tar overhånd og påvirker måten du og barna relaterer til andre. Anonymkode: 3ab91...3fe 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #4 Skrevet 4. mai 2017 Dette er en komplisert historie så jeg velger å ikke skrive den. Nei jeg har egentlig ingen mistanke til at det foregår noe der men andre har sagt ting som får meg til å tenke selv om jeg ikke stoler på de beskyldningene kommer fra. Personlig har jeg alltid stolt på familien, men vil jo være helt sikker på at jeg ikke gjør noe som ikke er bra for barna, derfor prøver jeg å se "hva om det var sant?" (beskyldningene er ikke overgrepsrelatert, heller mer at ikke de er bra for barna, men de som sier dette vil ikke si hvorfor fe ikke er bra for barna) Når det gjelder mine traumer så vet de selvfølgelig ikke alt og heller ikke i detalj så ang overgrep vet de ingenting, de vet bare at jeg ble masse mobbet og at både barn og voksne var slemme mot meg (det er selvfølgelig sant). De er barn så det velges med omhu hva som skal komme frem og ikke, men det var viktig at de skjønte at de ikke hadde noe med at jeg ble så syk at ikke jeg kunne være hjemme akkurat da. Anonymkode: f06fa...612
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #5 Skrevet 5. mai 2017 Jeg ble utsatt for overgrep som barn. Min måte å prøve å unngå det på var at jeg IKKE ville dra på besøk der overgriperen bodde. Jeg nektet og nektet, men måtte allikevel. Hva gjorde du selv da for å unngå overgrep? Skriver som anonym pga av temaet. Anonymkode: 85530...db2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #6 Skrevet 6. mai 2017 Dette skjedde i mitt besøkshjem fra jeg var 8-16. Prøvde å fortelle en gang da jeg var 13 men de voksne overtalte meg til å tro at alt var misforståelse og at inhenting galt var skjedd. Innerst inne forstod jeg at det var galt og hadde store problemer med å dra tilbake, men jeg måtte fordi mamma også trodde på historien. Ett par år senere begynte han med der samme mot min søster, han valgte å ikke leve mer da hun også prøvde å fortelle skjedde en gang med bestefar også og jeg dro bare på besøk hvis jeg måtte og var livredd hvis vi tilfeldigvis havnet i huset alene, så ut fra mine opplevelser og reaksjoner i samme alder så tviler jeg meget sterkt på at de blir dårlig behandlet verken seksuelt eller psykisk og fysisk vold. Men denne saken er så vanskelig og komplisert ar selv om jeg stoler på besøket barna et hos så ville jeg fælt meg som en elendig mamma som svikter barna grovt hvis ikke jeg hadde valgt å også se det fra den "stygge" siden selv om jeg personlig ikle tror på den, Anonymkode: f06fa...612
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #7 Skrevet 6. mai 2017 De aller fleste på den alderen ville ikke bedt om å få dra et eneste sted de forbinder med noe som helst negativt. Selv kjedelig får dem som regel til å se rødt Anonymkode: 17eec...26f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå