Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn generelt? Kan man komme opp i nærmere en million i lønn? :P Og hvem tjener mest av sivilingeniør, lege og psykolog? 😊

Anonymkode: 0cdcd...457

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sivilingeniør, nå jobber jeg ikke en stilling hvor det er tittelen, men tilsvarende, har 690 000  i året, har jobbet i 15 år nå så hadde nok ligget 100-200 000 over dette om jeg hadde vært enten mann, eller noe som helst  flink til lønnsforhandlinger...

Skrevet

PS

Det heter ikke sivilingeniør lengre, da jeg var midt i studiet byttet tittelen til master, siden vi var halvveis fikk vi velge tittel, jeg valgte siv. ing da jeg tenkte at de som skulle ansette meg da jeg var ferdig sikkert hadde mer forhold til hva siv. ing betyr enn master, da det var litt ny betegnelse da :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja absolutt, men det krever jo en viss innsats da.

Jeg jobber i en del av anleggsbransjen, der man vanligvis pendler til prosjektet man er på. Dette gir gode tillegg. 

Prosjektlederne er gjerne siv.inger og de tjener godt over millionen de fleste av de.. men da jobber de borte fire dager (12 timers dag++) samt at de ofte jobber fredagene, som vi andre har fri. 

Etter 3 år i jobb runder jeg straks 700 000 med tillegg for pendling :) 

Men jeg skal slutte da, penger er ikke alt. Normale dager og fri hver ettermiddag/kveld er viktigere for meg ;) 

Anonymkode: dc378...cfc

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av ekkoet
feil tråd
Gjest flaggermuskongen
Skrevet

Jeg tenker du får mer ut av å velge en utdanning der du faktisk trives, og at pengene kommer av seg selv.

Hvis du er dyktig i det du gjør, så spiller det veldig liten rolle hva du faktisk jobber med. Det finnes de med fagbrev som tjener mer enn høyt utdannede, og det finnes høyt utdannede som tjener mer enn de med fagbrev. 

Etterhvert vil du også verdsette ting som fritid og hvile. Penger er ikke alt. Velg en utdannelse du vil trives med, og som gir deg glede. 

“Find a job you enjoy doing, and you will never have to work a day in your life.” - Mark Twain

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man tjener bra, men de fleste sivilingeniører har ikke millionlønninger :) Enig i det AB sier om hvor mye arbeid det egentlig er. Som f.eks. prosjektleder har man mye ansvar og jobber til jobben er gjort, altså ingen faste arbeidstider. 

Anonymkode: 5aa77...eb8

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hva slags siving du er, og hvor du jobber. Mitt inntrykk er at sivinger som jobber i byggebransjen har de høyeste lønningene. Selv har jeg jobbet flere år i oljeleverandør-industrien, og tjener rundt 530 000 med 5 års erfaring. Ikke noe enormt bra med andre ord. En fra min arbeidsplass gikk over til byggebransjen og økte lønnen sin med ca 150 000 kr i året i fastlønn. Har generelt inntrykk av at vi som jobber innen ikt, som programmerere, systemutviklere, automasjon, ikke har de beste lønningene. Deler av bransjen er internasjonal og mye blir outsourcet. Jeg tror blant annet at timeprisen for konsulenter har ligget på rundt 1000 kr pr time i mange år nå og har ikke steget noe (bedriften du jobber for tjener 1000 kr pr time, ikke du). 

Når det gjelder psykologer, så vet jeg at psykologer uten spesialisering ikke tjener så veldig bra. Jeg vet om en som er nyutdannet psykolog, og hun tjener bare litt mer enn de nyutdannede sykepleierne på sykehuset hun jobber. Du kan derimot tjene bra hvis du starter for deg selv og driver privat. Problemet er at det kan være mye jobb, og det er ikke gitt at du vil klare å få nok pasienter siden konkurransen mellom private psykologer er stor. Du kan derfor ende opp med å tjene ganske dårlig hvis du ikke får nok pasienter. 

Anonymkode: ff44c...12b

Skrevet

Jeg jobber i bygg- og anleggsbransjen, og opplever at du får ikke mer lønn enn andre som siv.ing. bare i kraft av tittelen i seg selv. Jeg har kolleger som tjener bedre enn jeg gjør selv om de "bare" har fagbrev fordi de gjerne sitter med økonomi- og personalansvar. Du får betalt for det du gjør - ikke for hva du er.

• Liker 1
Skrevet

Når får man vel tittelen "Master i teknologi / master of science" eller lignende, istedenfor sivilingeniør? Ikke at det burde spille så stor rolle. Oppnådd kompetanse skal jo være lik. 

Både ingeniør og psykologi kan gi deg jobb med høy lønn, men alt avhenger av spesialiseringer, arbeidssted (offentlig vs privat) osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som jobber i anleggsbransjen, han har over 1 mill i året. Og jobber på samme sted. Men han måtte jobbe seg opp dit, og reiste mye rundt i Norge og jobbet forskjellige steder, de første 15 årene. Så kjenner jeg en i bygge bransjen, og han har 650 000 i året. Jobbet på samme sted i 20 år.

Hva leger og psykologer tjener, er utrolig varierende. En lege på sykehus, tjener ikke så bra. En privet kirurg, som gjør det bra, tjener millioner. Psykologer og, har veldig varierende lønn, men jobber de i kommunen, så tjener de ikke veldig mye.

Anonymkode: 5482e...2fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...