AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #1 Skrevet 4. mai 2017 Jeg er en jente på 15 og har en drøm om å gå på harvard, studere juss og flytte til NY og eventuelt gründer skole i Housten. Jeg har omtrent 5,5 i snitt og går i 10 klasse på ungdomskolen. Jeg har så lyst at jeg klær i fingrene!!! Jeg har hatt drømmen lenge og jeg vil bli noe stort og nå langt. Har alltid hørt at jeg kommer til å nå langt pga personligheten min. Spørsmålet mitt er om dere tror dette er mulig? Tror dere jeg har sjans i havet? Tror dere jeg faktisk kan klare det? Og hvordan går jeg fram? Altså alt av søking, og lånekasse osv... Er noen kjent med dette? Anonymkode: e5b18...81e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #2 Skrevet 4. mai 2017 Harvard er et universitet, så du må fullføre vgs først. Husk at det blir ekstremt dyrt, og at amerikansk jus først og fremst gir jobbmuligheter i USA. Hvis du vil jobbe i Norge bør du studere jus i Norge. Hvorfor er du så opptatt av å studere på Harvard? Anonymkode: 7657e...4e6 12 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #3 Skrevet 4. mai 2017 Hvis du studerer juss i utlandet og finner ut av at du vil bo i Norge etter noen år betyr utdannelsen din i fra Harvard omtrent null, da det er store forskjeller på lover og regler her i Norge og i USA. Du kan ikke jobbe som jurist eller advokat i Norge om du har utdannelsen i fra utlandet. Derfor er juss det dummeste studiet man kan ta i utlandet, om man er ikke bestemt på å bo der i flere år. Anonymkode: 2f469...bb6 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #4 Skrevet 4. mai 2017 Sjansen for at du får arbeidstillatelse i USA som jurist er tilnærmet lik null, ergo er hele utdanningen din bortkastet. Det høres ut som du ser for mye film. Ellers er det bare å søke opp nettsidene til Harvard, så står alt du trenger å vite ifm sønadsprosessen der. Og så kan du begynne å spare, for Lånekassen gir ikke støtte til jusstudier på Harvard, og årsprisen for 2017-2018 er 92 000 dollar, altså vel 800 000 kr pr år, + reise, forsikring, lommepenger osv. Anonymkode: 1fdc1...305 9 1
Million Skrevet 4. mai 2017 #5 Skrevet 4. mai 2017 Å betale omtrent en million i året for å gå en juss-utdannelse du kun får brukt i USA, virker på meg som bortkastet. Da må du bo og jobbe i USA, og helst resten av livet, for å få utnyttet og brukt utdannelsen som har kostet deg millioner av kroner. Høres ut som galskap, spør du meg, for du vet ikke engang om du får Green Card/tillatelse til å jobbe i USA, og langt mindre vet du om du som innvandrer får jobb der etter endt studie!? Skal du studere juss, ta det i Norge, der lovene du studerer vil gjelde. 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #6 Skrevet 4. mai 2017 Ville heller satset på juss i Norge av overnevnte grunner. Mest sannsynligvis er det lettere å komme inn i Norge også med tanke på at "alle" som søker seg inn topp universitetene i USA allerede har et perfekt snitt, flere verv, frivillig arbeid, gjerne kontakter på universitetene, osv. Karakter 6 i Norge er noe vanskeligere å oppnå enn et snitt på A i USA, og da stiller man muligvis dårligere enn amerikanere når man har et snitt på f.eks. 5,6. Anonymkode: 27d44...7ec 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #7 Skrevet 4. mai 2017 Ja, dette hadde ikke jeg heller satset på om du ikke har planer om å bo i USA resten av livet. Skolen er ekstremt dyr, vanskelig å få arbeidsvisum, dyre boligpriser, ikke autorisasjon i Norge. Kjenner flere med ulik utdannelse fra USA som måtte begynne på nytt i Norge (mest innen helse). Jeg skjønner drømmen om å bo i store New York og være juss-jente på Harvard, men på ekte er det ganske vanskelig og risikabelt å gjennomføre. Hvis du ikke har rike foreldre må du kanskje vinne i lotto Anonymkode: 3b5b9...e24 2
Grandidosa83 Skrevet 4. mai 2017 #8 Skrevet 4. mai 2017 Hei! Jeg synes det er kult at du drømmer stort. Som mange har nevnt ovenfor er det kanskje hensiktsmessig å bare ta deler av utdannelsen i utlandet - slik at du kan jobbe i Norge. Studerer du juss i Norge - med påfyll fra en Eliteskole vil fu ha mange gode muligheter. Husk at det er en del norske firma med avdelinger i utlandet. vedrørende studering på type Harvard og lignende tror jeg det kan være lurt å begynne og sette deg inn i de ulike stipendene og legatene man kan søke. Her er det mye å hente. Send gjerne oss en e-post til studieveilederne ved de ulike universitetene og hør hvordan dette kan gjøres mtp videre studier i utlandet osv. Jeg har alltid angret på at jeg ikke var mer offensiv når jeg studerte på disse tingene. Litt av det som passiviserte meg tror jeg var at jeg ikke visste hva og hvordan det skulle gjøres.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #9 Skrevet 4. mai 2017 Et år på Harvard koster rundt 600 000kr, ifølge hjemmesidene deres. Til sammenligning betaler du ca 1200kr for et år på universitetene i Norge, i tillegg til bøker. Prisen er én ting, i tillegg er utdannelsen unyttig utenfor USA. Å betale 600000 i året for en utdannelse du ikke kan bruke i Norge er håpløst, med mindre du satser på å bo i USA resten av livet. Hvor sannsynlig det er er også en annen sak, hvor det er liten sjanse for at du får arbeidsvisum som jurist. Om dette likevel er overkommelig for deg, er det helt sykt vanskelig å komme inn. Alle som søker har A eller tilnærmet i snitt, så karakterer holder ikke. Husk at de har et helt annet system der, hvor de vektlegger arbeid utenfor skolene. På high school driver jo mange med aktiviterer utenfor, som diverse skoleklubber og andre frivillige ting som inngår som en del av skolene. Skolene i Norge kan ikke tilby det samme, derfor stiller du mye svakere allerede der. I tillegg krever de også diverse anbefalinger fra lærere og andre som kan gi deg en relevant anbefaling. Det er ikke meningen å knuse drømmen din TS, men det er viktig å være litt realistisk. Hva med et utvekslingsår i USA? Anonymkode: 29455...c1d 4
bobleplast_ Skrevet 4. mai 2017 #10 Skrevet 4. mai 2017 Sett for mye på Suits? Fra spøk til alvor: Harvard er som tidligere nevnt et universitet. Du må altså fullføre vgs i Norge eller i utlandet før du kan søke der. Anbefaler deg å ta en titt på IB-prorgrammet (International baccalaureate) dersom du ser for deg å studere i utlandet. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #11 Skrevet 4. mai 2017 Kult at du har store drømmer, det respekterer jeg. Men du får ikke brukt utdannelsen i Norge, det koster mange hundre tusen i året, det er vanskelig å få arbeidstillatelse, da må du ha et ettertraktet yrke, noe jurist ikke er. Anonymkode: 8b411...ede 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #13 Skrevet 4. mai 2017 Husk at utdanningssystemet i Norge og USA ikke er likt. I Norge kan man begynne på en femårig jussutdannelse rett etter videregående. I USA er juss en videreutdannelse/master som man tar etter man først har tatt en bachelor/fireårig collegeutdannelse. Du kan altså ikke søke på juss i USA direkte fra videregående Anonymkode: 632b3...92e 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #14 Skrevet 4. mai 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et år på Harvard koster rundt 600 000kr, ifølge hjemmesidene deres. Til sammenligning betaler du ca 1200kr for et år på universitetene i Norge, i tillegg til bøker. Prisen er én ting, i tillegg er utdannelsen unyttig utenfor USA. Å betale 600000 i året for en utdannelse du ikke kan bruke i Norge er håpløst, med mindre du satser på å bo i USA resten av livet. Hvor sannsynlig det er er også en annen sak, hvor det er liten sjanse for at du får arbeidsvisum som jurist. Om dette likevel er overkommelig for deg, er det helt sykt vanskelig å komme inn. Alle som søker har A eller tilnærmet i snitt, så karakterer holder ikke. Husk at de har et helt annet system der, hvor de vektlegger arbeid utenfor skolene. På high school driver jo mange med aktiviterer utenfor, som diverse skoleklubber og andre frivillige ting som inngår som en del av skolene. Skolene i Norge kan ikke tilby det samme, derfor stiller du mye svakere allerede der. I tillegg krever de også diverse anbefalinger fra lærere og andre som kan gi deg en relevant anbefaling. Det er ikke meningen å knuse drømmen din TS, men det er viktig å være litt realistisk. Hva med et utvekslingsår i USA? Anonymkode: 29455...c1d I tillegg stiller internasjonale søkere generelt mye svakere enn amerikanske søkere. Anonymkode: c4b7c...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #15 Skrevet 4. mai 2017 TS her: Når det gjelder penger så er det ikke det som er problemet. Vil ikke høres skrytete ut på noen måter osv, men foreldrene mine har flere ganger sagt at de kan dekke det. Skjønner selvfølgelig at dere tenker at det kanskje ikke er så realistisk av meg, og det har jeg heller ikke sagt - men det er bare en drøm jeg alltid har hatt. Vet det er så og si umulig å få til, men lov å prøve likevel. Vet jo naturligvis at jeg må gå vgs først, har jo søkt osv på det:) Og dette handler ikke om ting jeg har sett på serie, men jeg kommer fra en advokat familie hvor de aller fleste i hele stor familien min enten er jurister eller økonomer, så har fått spikret inn dette fra jeg var liten. Og grunnen til at jeg vil studere på akkurat Harvard er bare noe jeg alltid har hatt lyst til, og hadde da planer om å evt flytte dit, men forstår at det fremstår urealistisk, og det er det jo også. I alle fall med tanke på green card osv. Anonymkode: e5b18...81e
gobbledigook Skrevet 4. mai 2017 #16 Skrevet 4. mai 2017 Bare gjør ditt beste på videregående og finn ut av dette om et par år. Det er ikke noe å stresse med nå... 2
Cuntzilla Skrevet 4. mai 2017 #17 Skrevet 4. mai 2017 Du må begynne nå med å jobbe beinhardt på VGS og få toppkarakterer, samt ha flere verv og aktiviteter på siden. I tillegg må du vel ta amerikansk high school "eksamen" (SATs) engelsktesten TOEFL og eventuelle andre opptaksprøver. Så studer engelsk beinhardt, du må kunne det bedre enn den norsken du skriver nå, og du må også studere litt amerikansk high school pensum. Kanskje det kan være en idé å søke seg inn på IB, der er vel all undervisning på engelsk og pensum er vel også litt mer internasjonalt såvidt jeg har forstått. Så er det vel også intervjuer og motivasjonsbrev og noe greier. Men du kommer altså ikke inn på Harvard bare med personligheten din, du må ha ekstremt bra akademiske resultater. Stå på! Ingenting er umulig =) Harvard er å sikte veldig høyt da, det finnes andre universiteter i USA og andre veier til New York Ville søkt på flere universiteter når den tid kommer og du fremdeles er fast bestemt på å ta hele utdannelsen i USA. 3
Gjest Herr Heftig Skrevet 4. mai 2017 #18 Skrevet 4. mai 2017 (endret) OK. 1. Ha veldig gode karakter. Minimum 5.5 i snitt fra VGS 2. Driv med frivillig arbeid. Rotary er ypperlig til dette. Det er en forening som i praksis eksisterer for at unge skal bygge CV. Sørg også for å ha medlemskap i AUF eller i Grønn Ungdom, og gjerne ha verv i disse. 3. Bli valgt inn i elevrådet. 4. Reis på utveksling til et land som ikke snakker engelsk. Gjerne et som snakker det du har hatt som fremmedspråk på ungsdomsskolen 5. Bruk en sommerferie på å jobbe som frivillig i utlandet. Gjerne Afrika eller Sør-Amerika. 6. Vær god i en sport. Gjerne en sport hvor det ikke som ikke er typisk jentesport. Dans og håndball funker ikke. Hvis du klarer nummer 1 + 4/5 andre vil jeg si du har gode sjanser. Endret 4. mai 2017 av Herr Heftig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå