Gjest Utlogget! Skrevet 26. desember 2004 #1 Skrevet 26. desember 2004 Jeg jobber som hudpleier, er ikke organisert (organiserer meg ikke i frykt for å miste jobben) og jobber 6 dager i uka fast, minimum 7 timer daglig og maksimum 10 timer daglig - aldri noen fast matpause, ingen pauser. Ingen provisjon og ikke noe ekstratillegg for kvelds - helge - og julejobbing. (jobber fast hver eneste lørdag, har liksom aldri helg og aldri ferie). Gikk opp i lønn til 100 kr/timen for noen uker siden. Fikk unfluensa nylig og fikk beskjed om å komme på jobb uansett, for det lønte seg ikke for de å ansette vikar... Samtidig er vi underbemannet på jobben, og det er bare stress og styr. Hva skal man gjøre med sånt, vet jo at jeg blir utnytta men vil ikke komme i noen tvister heller. Noen andre hudpleiere som har det slik? Eller i andre yrker?
Gjest Gjesta Skrevet 26. desember 2004 #2 Skrevet 26. desember 2004 Da vil det jo være dummest av de og sparke deg når du er organisert.. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med noe annet... Men høres jo ikke noe særlig ut
Snuppelure Skrevet 26. desember 2004 #3 Skrevet 26. desember 2004 oyoy! Mente de virkelig det?? Som kunde hadde jeg blitt skikkelig grinete om en hudpleier med influensa skulle stelle ansiktet mitt rett før jul, ( eller når som helst ellers også egentlig)! Men det som er enda værre er jo hvordan de behandler deg! Det finnes en arbeidsmiljølov som gjeller for alle enten du er organisert eller ikke. Og er du syk handler det ikke om hva som lønner seg for dem eller ikke! er du syk er du syk. Basta. og passer best under dynen. Arbeidstiden din er ikke så mye å si på de dagene du jobber 7imer, da jobber du 1,5 timer overtid i uken. Det er innenfor lovligheten. Du skal ha 30 min pause hver dag. Det er ingen regler til når på dagen den skal intreffe. Men når du kommer opp i 10 timer om dagen begynner vi å nærme oss klare overtramp om dette pågår over tid. Det er regler som begrenser antall overtids timer pr. dag, pr uke, pr mnd, og pr. år. Overtid har du krav på at kompenseres med 1,4. vanlivis 1 time avspasering pluss 40% betalt. "Kravet til helg" er ikke formulert mer enn at det bør være minst et opphold på 36 timer fra arbeidet en gang i uken gjerne i tilknyttning til helg. Eller noe i den duren. Hva som er normal lønn for hudpleiere vet jeg ingen ting om. Men at du skal få være hjemme når du er syk det vet jeg .... og ønsker jeg som kunde at du er også....
Gjest Anonymous Skrevet 26. desember 2004 #4 Skrevet 26. desember 2004 Glemte å legge til at jeg hver eneste kveld må jobbe minimum 1/2 time gratis overtid pga at det tar ca 1/2 time å stenge salongen (vaske gulv, gå med søpla, vaske & brette håndklær, kassaoppgjøret osv) fordi jeg har kunder helt til stengetid. Blir det forsinkelser blir det enda mer overtid igjen. De nekter å betale for overtiden jeg jobber selv om de pålegger meg å jobbe overtid. Vet utrolig godt at de utnytter meg, har hatt andre jobber før det, men ikke innen den bransjen.
Gjest Utlogget! (Trådstarter) Skrevet 26. desember 2004 #5 Skrevet 26. desember 2004 Med "de" i "Det lønte seg ikke for de å ansette vikar" så mener jeg sjefen, som er i entall... det er jo ingen andre over meg.
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 26. desember 2004 #6 Skrevet 26. desember 2004 Da vil det jo være dummest av de og sparke deg når du er organisert.. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med noe annet... Men høres jo ikke noe særlig ut Enig. Du vil stille mye sterkere med en fagforening i ryggen.
Lilleba Skrevet 27. desember 2004 #7 Skrevet 27. desember 2004 Har du arbeidskontrakt? Hvis ikke, foreslår jeg at du ber om å få det. Hvis du nektes, så bør du ringe til arbeidstilsynet og be om hjelp. Det er lovstridig å ikke gi arbeidskontrakt. Hvis du ikke vil organisere deg, er det bare deg selv som kan rydde opp i dette. Arbeidsgiver vil jo bare drive på, så lenge du godtar det.
Gjest Twigi igjen Skrevet 28. desember 2004 #8 Skrevet 28. desember 2004 Dette er ikke bra i det hele tatt. Faktisk så er det så ille at jeg blir litt bekymret for formalitetene rundt lønnsutbetaling: Får du lønn på konto, med lønnsoppgave som viser skattetrekket ditt? Hvis ikke så er det krise på gang. Arbeidsgiver er nemlig forpliktet til å trekke skatt og betale det til myndighetene. Hvis de trekker deg skatt, men du ikke har dokumentasjon på trekket (dvs lønnsoppgave) så kan du risikere å bli holdt ansvarlig for dette beløpet hvis sjefen din har "glemt" å betale det videre. Mulig at jeg overreagerer her - forhåpentligvis er ikke dette noe problem hos deg. Det er bare det at jeg nesten ble lurt av en upålitelig sjef en gang...... Og en sjef som driver for seg selv, og er useriøs mht arbeidsforhold, kan også fort risikere å rote med skattetrekket også......
Gjest Trådstarter (Utlogget) Skrevet 28. desember 2004 #9 Skrevet 28. desember 2004 Jeg har arbeidskontrakt, fikk den etter å ha mast et par måneder... Får lønnsslipp hver måned, og har tatt godt vare på de. Det første jeg skal gjøre etter nyttår er å organisere meg og se etter ny jobb. Det var jo lett å få jobb der, og jeg tok den tross 1000 advarsler fra andre som jobba der før. Heretter skal jeg høre på folk...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå