Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på dette med samsoving. Har eldig lyst til det, men det virker så skummelt å legge baby mellom meg o g mannen, tenk om han ruller over den. Er det farlig om baby sover i babynest mellom oss, da har den i alle fall litt kanter rundt seg, men det er kanskje ikke anbefalt i forhold til krybbedød, eller? Vi har en sånn seng som det ikke går an å feste bedsidecrib på, så jeg vet ikke helt hva alternativet blir. Kaste ut mannen kanskje....

Anonymkode: 607ee...9c0

AnonymBruker
Skrevet

Nestet kan fort bli trangt. Vi bruker Dry Ammemadrass. Den er sikker for tisse lekkasje, gjør underlaget litt fastere for babyen, og ene kanten kan stå oppe og den andre legges flatt (har den åpen mot meg og kan amme uten å flytte babyen). Den passer også perfekt ned i babysengene på sykehuset. 

Anonymkode: 3bd3c...cd9

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nestet kan fort bli trangt. Vi bruker Dry Ammemadrass. Den er sikker for tisse lekkasje, gjør underlaget litt fastere for babyen, og ene kanten kan stå oppe og den andre legges flatt (har den åpen mot meg og kan amme uten å flytte babyen). Den passer også perfekt ned i babysengene på sykehuset. 

Den var fin, hvor lenge kan den brukes?

TS

Skrevet

Som selger av babynest så anbefaler jeg ikke å la babyer sove i babynest uten tilsyn en hel natt. Dette fordi at babyen kan snu seg og bli liggende med nese/ munn nedi madrassen/ ringen rundt og ikke få puste. Utover det så kan babynest som lages på bestilling fås ekstra langt, slik at barnet kan bruke det lengre. Har selv laget babynest til 1åringer. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Frøkenfryd30 skrev:

Som selger av babynest så anbefaler jeg ikke å la babyer sove i babynest uten tilsyn en hel natt. Dette fordi at babyen kan snu seg og bli liggende med nese/ munn nedi madrassen/ ringen rundt og ikke få puste. Utover det så kan babynest som lages på bestilling fås ekstra langt, slik at barnet kan bruke det lengre. Har selv laget babynest til 1åringer. :)

hmmm... vil ikke en ammemadrass (som beskrevet over)være like farlig da?

TS

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hmmm... vil ikke en ammemadrass (som beskrevet over)være like farlig da?

TS

Nå har jeg ikke erfaring med ammemadrasser selv (måtte faktisk google de), men slik jeg ser det ser det nesten skumlere ut. Hvis du skal kjøpe et babynest, så er det viktig å passe på at ringen rundt er stappet ordentlig (altså at det er mye fyll inni), dersom den er "slapp" og har lite fyll, vil naturligvis babyens ansikt sige nedi dersom den snur seg. Er ringen fast så vil nesen stoppe for.

Endret av Frøkenfryd30
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Frøkenfryd30 skrev:

Nå har jeg ikke erfaring med ammemadrasser selv (måtte faktisk google de), men slik jeg ser det ser det nesten skumlere ut. Hvis du skal kjøpe et babynest, så er det viktig å passe på at ringen rundt er stappet ordentlig (altså at det er mye fyll inni), dersom den er "slapp" og har lite fyll, vil naturligvis babyens ansikt sige nedi dersom den snur seg. Er ringen fast så vil nesen stoppe for.

ok, nå kan ikke jeg så mye om babyer enda, men hvor lenge er de så små at de ikke vil kunne greie å flytte ansiktet sitt om de begraver det i noe og ikke får puste?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ha senga inntil veggen på ene siden. Baby sover nærmest veggen, så du i midten og mannen på andre siden. 

Anonymkode: 7604c...dae

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha senga inntil veggen på ene siden. Baby sover nærmest veggen, så du i midten og mannen på andre siden. 

Det er det vi har planer om.

Anonymkode: 31cf6...a1a

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, det er en løsning, men vi har et vindu inntil veggen og jeg er litt redd for trekk også....

TS

Skrevet

Vi satte sprinkelsenga inntil dobbeltsenga, og skrudde av sprinklene på ene siden, slik at sprinkelsenga ble en naturlig fortsettelse/forlengelse av bredden på dobbeltsenga. Stroppet fast sprinkelsengbeina på den i beina på dobbeltsenga sånn at den ikke skulle skli unna. 

Hadde flaks med at høyden på dobbeltseng og sprinkelsenga var nøyaktig lik :P

Nå, en måned etter, sover hun på egenhånd i sprinkelsenga hvor sprinklene er på igjen, og den står litt lengre bort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke anbefalt. Det er også ikke bra for babyen å sove i dobbeltseng med tanke på økt krybbedød. Det er også en grunn til at man ikke skal bruke sengekant. Madrassen vi voksne bruker er heller ikke tilpasset små babyer. Ville styr unna med tanke på babyens sikkerhet.

Anonymkode: 611e5...526

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke anbefalt. Det er også ikke bra for babyen å sove i dobbeltseng med tanke på økt krybbedød. Det er også en grunn til at man ikke skal bruke sengekant. Madrassen vi voksne bruker er heller ikke tilpasset små babyer. Ville styr unna med tanke på babyens sikkerhet.

Samsover og har foreløpig forholdt meg til dette: https://ammehjelpen.no/artikkel/127/Samsoving. Dersom du har nyere forskning som stiller seg bak det du sier, leser jeg det gjerne og endrer sovevanene her. Jeg vil jo gjerne gjøre det som er tryggest mulig for baby.

Anonymkode: 20244...56d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Er jo ikke farlig å sove i dobbeltseng....Men barnet skal ha egen dyne og skal ligge trygt.

Anonymkode: 975c4...bd9

• Liker 3
Skrevet

Vår sov i Sleepyhead babynest og var aldri i nærheten av å kunne bli kvalt mot siden. Selv om baby lå med hodet til siden. Vi la et teppe over nestet og baby oppi, slik at kantene ikke er så bratte. Har inntrykk av at Sleepyhead er annerledes enn de selvsydde. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Til eldste brukte vi den til han var nesten fem måneder, sa sov han i sprinkelseng inntil voksensenga. Jeg liker den fordi den er såpass stor, det er lett og porøst materiale og kantene er myke, og flestes ut om man legger vekt på dem. Største fordelen (har en på to mnd i den nå) er når jeg ammer uten, så forsvinner babyen litt ned i søkket av madrassen som jeg lager. Men på denne madrassen så blir hans underlag fastere og han påvirkes ikke av noe søkk i madrassen og ligger bedre ved siden av. Er mest derfor jeg bruker den + at bunnsiden er av tisselaken. Så slipper jeg gulp og lekkasjer ned i vår overmadrass. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Dette er jo ren reklamefilm, men ignorer reklamen og heller se hvordan hun legger ned kanten osv, for å se litt hvordan den virker. Er vanskelig å gjøre seg en mening av bilder og i butikken selges de sammenpakket. :)

https://youtu.be/RBmgJRVdW9c

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du fått det for deg at dobbelt seng ikke er anbefalt? Det er motsatt av alt jeg har lest

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Babynest fra Filibabba er ikke så mykt at baby blir liggende med nesa inni kanten, men funker bra som soveplass for babyen. 

Ville likevel kanskje gått for ammemadrass så du slipper å flytte på babyen for å amme. 

Anonymkode: 9d39b...aff

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du fått det for deg at dobbelt seng ikke er anbefalt? Det er motsatt av alt jeg har lest

Hvor har du lest? På sidene til landsforeningen uventet krybbedød står det "Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret. Det anses som godt og trygt for barnet å høre og lukte foreldrenes nærvær." 

det tryggeste skal være at de sover i egen seng. Husker ikke hvor jeg leste om akkurat madrass i dobbeltseng. Men ser du inne på sidene til landsforeningen uventet krybbedød står det en god del om madrasser. I forhold til at de ikke skal være brukt, ikke myke, nye og harde. 

Har du nettopp kjøpt en madrass til dobbeltseng som er hard og ikke sølt noe væsker der så er det kanskje ok? 

hentet fra samme side 

"En godt brukt madrass er ofte blitt mykere med tiden, og anbefales derfor ikke. Dersom barnet kommer over på magen, risikerer barnet å få nesen ”gravd ned” i madrassen og pusterforholdene blir dårlige.

Brukte madrasser kan i tillegg ha rester fra gammel babyoppkast, urin o.l. som kan gi en uheldig/fremmed bakterieflora som barnet puster inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Dersom barnet har en genetisk defekt her, kan død bli et mulig resultat. Risikoen ved å arve madrass fra søsken er imidlertid veldig liten forutsatt at den ikke er for slitt."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...