Gå til innhold

Delt omsorg, men ulike rettigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn med en kvinne fra et tidligere forhold, og frem til nå har hun hatt hovedomsorgen for barna da de var svært små da vi skilte lag. Fra høsten av skal vi ha delt omsorg, 50/50. 

Jeg ønsker at vi kan ha ett barn adressert på hver vår adresse, og at vi da får en barnetrygd hver. Mor vil ikke gå med på dette.

Hva er rimelig her? Jeg skal betale utgifter til barna på lik linje som henne, men jeg skal ikke ha noen rettigheter? Hvilke andre fordeler har du ved at barnet har adresse hos deg, ut over at du får barnetrygd? Skattefordeler? Rettigheter ifht flytting, skole osv? 

Anonymkode: 9713e...68c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har delt bosted (Ikke det samme som delt omsorg, det går an å ha delt bosted og ikke delt omsorg (50/50) og det går an å ha delt omsorg mens den ene forelderen har fast bosted) så har du rett på halvparten av barnetrygden uansett. Hvis du bor alene har du faktisk rett på 1,5 barnetrygd, samme med mor (hvis dere har to barn får hun nå tre barnetrygder). Du må bare søke nav om dette. Du har også rett på halvparten av skattefradraget. Alt dette gjelder altså hvis dere har delt bosted. 

Hvis dere ikke har delt bosted (men mor har fast bosted) så skal hun stå for utgiftene og du skal betale bidrag. Sannsynligvis mindre enn du gjør nå da. Dette kan dere også be nav fastsette. Hun har også rett til å bestemme hvilken skole de skal gå på. Hun kan flytte, men hun må varsle deg 6 uker før. 

• Liker 1
Skrevet

Du trenger altså ikke ha noen av barna adressert hos deg så dere har avtalt delt bosted. Du har samme rettigheter.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Så delt bosted gir de samme rettighetene som at vi har ett barn registrert på hver vår adresse? 

Jeg ønsker at ett av barna har adresse hos meg, det andre barnet hos mor, at begge barna er hos meg 50% av tiden og at vi deler likt på utgifter til barnehage, SFO, fritidsaktiviteter osv. Jeg la frem forslag om dette, og sa at vi bør evt. få det ned i en samværsavtale, men mor ønsket ikke dette. 

Derfor blir jeg så usikker på hvordan dette fungerer, skjønner ikke hvorfor hun ikke ønsker at ett av barna skal ha adresse hos meg. Men hvordan får vi delt bosted på papiret da? Hun må vel også signere på at hun er enig i det.

Skrevet

Delt bosted gir samme rettigheter ja, men ikke delt OMSORG.

Hun er nok nødt til å signere på en samværsavtale hvor det står at dere har delt bosted. 

Kanskje du skal spørre mor om dere kan ha delt bosted? Kanskje hun bare ønsker at all post angående barna skal komme til henne? Jeg vet ikke, men jeg regner jo egentlig med at det er av økonomiske årsaker at mor ikke ønsker det, så hun går nok ikke med på delt bosted heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller ikke gått med på bosted på ett barn hver med mindre jeg stolte 100% på eksen. Det betyr jo at han hadde hatt rett til å flytte til den andre kanten av landet med det ene barnet om han fant det for godt, og så måtte jeg gå til retten for å prøve å hindre det.

Delt bosted for begge barna blir noe annet, det kunne jeg fint hatt. Men økonomisk er det jo godt mulig du "tjener" på at hun har bosted og du betaler bidrag. Det blir lite bidrag med 50% samvær, og så må hun stå for alt av bhg, sfo, klær og utstyr alene.

Anonymkode: c7d34...ab1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig at hun ønsker å ha rettighetene og de økonomiske fordelene for seg selv, men det blir bare spekulasjoner fra min side. Tror ikke det handler om at hun ikke stoler på meg eller at hun er redd for at jeg skal flytte med barnet. Jeg er etablert på nytt, har en stabil jobb, så jeg blir værende her jeg er, og det vet hun. 

Dersom hun ikke går med på delt bosted, hva gjør jeg da? Kan hun nekte det, når hun ønsker en 50/50 deling? 

TS

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig at hun ønsker å ha rettighetene og de økonomiske fordelene for seg selv, men det blir bare spekulasjoner fra min side. Tror ikke det handler om at hun ikke stoler på meg eller at hun er redd for at jeg skal flytte med barnet. Jeg er etablert på nytt, har en stabil jobb, så jeg blir værende her jeg er, og det vet hun. 

Dersom hun ikke går med på delt bosted, hva gjør jeg da? Kan hun nekte det, når hun ønsker en 50/50 deling? 

TS

Det er ikke helt som du er blitt fortalt over her .

Delt bostedavtale gir deg IKKE like rettigheter som bosted barn. Dere må dele skattefordel. Dele en barnetrygd pluss de vanlige. Alt må søkes de rette innstanserer. Ved fokeregistert bosted barn får du alle rettigheter, og plikter tilhørende barnet du har boende folkeregistrert. Deriblant skolekrets og flytterett med barnet. 

Det er litt annerledes barnbidrag ved delt bosted - nettobidrag. 

Er du medlem av en fagforening har du mest sannsynlig noe fri advokat hjelp. Jeg ville benyttet meg av dette. Det virker være mor vil lure deg

Endret av Peter007
Skrevet

Det bør vel nevne at delt omsorg utrykket ikke er ikke definert I Barnelova og det brukes på folkemunnet forskjellig.

Det et lurt om du leser deg opp på delt bosted, bosted, foreldreansvar,og farskap.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...