Gå til innhold

Flytte med hund fra enebolig til firemannsbolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter samlivsbrudd har jeg nå kjøpt en leilighet i en firemannsbolig. Jeg beholder hunden. Hunden er vant til enebolig, stille og rolige omgivelser. I den nye leiligheten er det ganske lytt, og hunden kommer til å høre langt flere lyder, samt når de andre beboerne kommer og går. Jeg er litt bekymret for dette, at hunden vil bjeffe støtt og stadig.. men samtidig har jeg hørt at hunder tilpasser seg lett. 

Har dere noen erfaring med dette? 

I eneboligen bjeffet han når noen var utenfor huset. Men når vi flytter kan han ikke bjeffe hver gang han hører noe, da vil han bjeffe uten stopp.. 

Anonymkode: 50019...894

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å trene på det fra dag en. Ikke stress rundt problematikken for det kan føre til at hunden plukker opp ditt stress. 

Som regel så går det seg til etterhvert som at hunden blir vant til lydene rundt seg, men for å være på den sikre siden så belønner du god adferd, dvs om den ikke reagerer nevneverdig på at noen smeller med en dør eller går rett utenfor stuevinduet, og så distraherer du dårlig adferd for så å belønne god adferd etterpå

Skrevet

Jeg ville også belønnet med godbit uansett om hunden bjeffer. I begynnelsen, hver gang du hører en lyd, så ville jeg sagt "bra!" og gitt en godbit. Ha gjerne en skål godbiter lett tilgjengelig i stua/kjøkken for dette.

Jo mer du får vært i forkant med dette før bjeffingen fester seg, jo raskere går det å få det bort. Men ikke alle hunder vil varsle, så det er ikke sikkert det blir et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...