Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har vært inne og tittet på karakterkalkulatoren på utdanning.no for å beregne poenggrenser. Har valgt "påbygg til generell studiekompetanse", da det er dette jeg tar nå. Får derimot ikke opp om det er noen forskjell for oss som har gått VG3 yrke og ikke bare VG2...?

Uansett, ser at de har endret litt på fagene som kommer opp og at kroppsøvning ikke står der lenger, derimot har fremmedspråk kommet opp. Er det sånn at de ikke bruker kroppsøvingskarakteren lenger? Fremmedspråk har jeg ikke tatt, og ikke fått noe beskjed om jeg skal ta når jeg har snakket med fylkeskommunen, så den regner jeg med at jeg bare kan krysse ut. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må krysse ut fagene du ikke har tatt, og legge til de som står på vitnemålet ditt (de fagene du har tatt). Kroppsøving brukes fortsatt. 

Anonymkode: 18c97...e3b

Skrevet

Ok, ser at det kanskje var litt dårlig formulert :P For å si det på en annen måte da. Har forstått det som at det er disse karakterene som teller for inntak til høyskole:

• Engelsk 1003
  • Historie 1003
  • Naturfag 1003
  • Norsk 1231
  • Norsk 1232
  • Norsk 1233 (alle disse for påbygg)
  • Samfunnsfag 1001
  • Matematikk 2-PY (evt 2-TY?)

Har trodd at Kroppsøvning 1003 teller også, da det har ligget inne på kalkulatoren tidligere, men ble usikker nå som det er fjernet. Ser at matte 1 plutselig har dukket opp også :klo: 

Synes dette var litt vanskelig, vet liksom ikke helt hva jeg skal google etter heller...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må krysse ut fagene du ikke har tatt, og legge til de som står på vitnemålet ditt (de fagene du har tatt). Kroppsøving brukes fortsatt. 

Men jeg har jo tatt flere fag enn dette, f.eks. norsk i første- og andreklasse. Skal vel ikke fylle ut alle de?

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Virilja skrev:

Men jeg har jo tatt flere fag enn dette, f.eks. norsk i første- og andreklasse. Skal vel ikke fylle ut alle de?

Nei, det er bare den avsluttende VG3 norsk karakteren. Fyll ut alle de avsluttende karakterene i fra vg1, vg2 og vg3.

Har du gått yrkesfag er det Naturfag for vg1, Matematikk 1P-Y og alle programfagene som er avsluttende på Vg1. På vg2 er det alle programfagene,  samfunnsfag og engelsk. På vg3 er det Naturfag for vg3, matematikk 2P-Y, Norsk muntlig, norsk skriftlig, sidemål, kroppsøving og historie + 1 programfag som er avsluttende. 

Det er som sagt forskjellige fagkoder på naturfag og matematikk. Begge skal være med.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er bare den avsluttende VG3 norsk karakteren. Fyll ut alle de avsluttende karakterene i fra vg1, vg2 og vg3.

Har du gått yrkesfag er det Naturfag for vg1, Matematikk 1P-Y og alle programfagene som er avsluttende på Vg1. På vg2 er det alle programfagene,  samfunnsfag og engelsk. På vg3 er det Naturfag for vg3, matematikk 2P-Y, Norsk muntlig, norsk skriftlig, sidemål, kroppsøving og historie + 1 programfag som er avsluttende. 

Det er som sagt forskjellige fagkoder på naturfag og matematikk. Begge skal være med.

Ok. Takk for svar. Så helsefagene mine skal med også?? Både programfag og prosjekt til fordypning?

I så fall: Har gått VG2 helsefag to ganger, på to ulike linjer. Skal alle disse karakterene med eller bare det året jeg tok sist? Karakterene det første året er nemlig veldig mye dårligere enn det siste :sad:

Siste spørsmål nå altså :fnise:

Endret av Virilja
Skrevet

Alle avsluttende karakterer skal med.

Anbefaler deg å ta kontakt med rådgiver så du er sikker på at du gjør det riktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...