Gå til innhold

Hovne mandler konstant, operasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har en 4 åring, og jeg har i en tid fulgt med litt på halsen hennes da hun titt og ofte har vond lukt derfra-samt hovne mandler. Det slår liksom aldri helt ut med feber og skikkelige smerter, men altså lukt samt at hun virker ekstra sliten i periodene lukten kommer så sykdomsfølelse må hun vel ha. Vi har vært hos lege som ber oss vurdere å fjerne disse. Vi tenker også i den retningen men skulle gjerne hørt litt erfaringer fra andre som har gått igjennom et slikt inngrep! 

Ble halsen bedre etterpå? Gikk det ukomplisert for seg? Er mest av alt redd for komplikasjoner, fjernet mandlene selv som barn og fikk store blødninger. 

Anonymkode: 941f1...856

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn fjernet mandlene da han var fire år, og så vidt jeg forstod fjerner man i dag mandler på to indikasjoner: dersom barnet har over et visst antall antiobiotikatrengende halsbetennelser i året eller dersom barnet har søvnapne/pustestans/plagsom snorking om natta. De har blitt mer restriktive med hvem som får fjernet mandlene i dag enn tidligere. Når det er sagt, gikk alt fint med inngrepet for sønnen min, men det var et skikkelig inngrep, og han brukte flere uker på å bli seg selv igjen. Men han sluttet med snorkingen og de små pustestansene om natta, og var mye mer opplagt på dagtid som følge av det. Og mindre syk. Han fikk mao. et helt annet overskudd, og slet mindre mer tegn på hyperaktivitet, som han kunne få når han ble sliten (dvs. han kan fortsatt være litt sånn når han blir overtrøtt, men da var det mye oftere og han skadet seg flere ganger som følge av det).

Men det er ikke noe jeg ville gjort uten en god grunn, og vi diskuterte det med ønh-lege i flere runder først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...