Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg skal reise til Norge fra Sverige i helgen. Problemet er at passet mitt gikk ut på dato forrige måned.

Jeg skal ta toget. Jeg har ikke lappen. Kun bankkort og svensk id kort.

Jeg har bestilt nytt pass men det vil ta 2 uker før jeg får det.

Vil jeg bli stoppet på grensen til Norge og sendt tilbake til Sverige ?

Jeg er norsk statsborger men bosatt i sverige.

Dette er ett seriøs spørsmål så vil ha ett seriøst svar 

Takk på forhånd.

Anonymkode: 7736a...a6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gyldig legitimasjon

Politiet kan kreve fremlagt den dokumentasjon som er nødvendig for å fastsette rett identitet. Som et utgangspunkt er det gamle passet ditt tilstrekkelig legitimasjon hvis det er gyldig eller det er mindre enn tre måneder siden utgikk

Endret av Minamemina
Ble for mye tekst
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg skal reise til Norge fra Sverige i helgen. Problemet er at passet mitt gikk ut på dato forrige måned.

Jeg skal ta toget. Jeg har ikke lappen. Kun bankkort og svensk id kort.

Jeg har bestilt nytt pass men det vil ta 2 uker før jeg får det.

Vil jeg bli stoppet på grensen til Norge og sendt tilbake til Sverige ?

Jeg er norsk statsborger men bosatt i sverige.

Dette er ett seriøs spørsmål så vil ha ett seriøst svar 

Takk på forhånd.

Anonymkode: 7736a...a6b

Der er nye og strengere regler for passering av grensen i schengen nå. Hva som skjer, må du nesten teste ut selv. Generelt skal alle ha pass også mellom Norge og Sverige. 

Anonymkode: 122ba...3ae

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Minamemina skrev:

Signatur i passPassfotoPass til funksjonshemmedeGyldighetstid for passForsendelse av passPass med biometri (e-pass)Mistet passGrensekontrollInnreise til USAMidlertidig passTillatelserPolitiattestSkaffe våpenOpphold/ImmigrationAsylsøkerKonfliktrådTvangsfullbyrdelseForliksrådetGjeldsordningHovudstemnevitneØvrige sivile gjøremålForhåndsmelde crew- og pax-listerBli politiKlage på politietTilskudd

Søknad om pass

Flere politidistrikter tilbyr elektronisk timebestilling for søknad om pass, se linkene til høyre. 

Kontakt ellers politidistriktet der du bor eller oppholder deg for informasjon om hvor du kan søke om pass.

I perioden april til august kan det være lange køer på passkontorene. Du må derfor være forberedt på å bli henvist til å søke om pass i eget politidistrikt fordi distriktene ønsker å prioritere egne passøkere. I denne perioden kan leveringstiden på pass være lenger enn garantitiden på 10 arbeidsdager.

Huskeliste når du skal søke om pass

Gyldig legitimasjon, se nedenfor

Søker må ha norsk fødselsnummer

Eventuelle fullmakter hvis du skal søke om pass til barn, fullmaktskjema (samtykke) finnes under linken til høyre på siden

Tidligere pass skal innleveres når det søkes om nytt pass

Kort (ikke kredittkort) eller kontant betaling av passgebyr

Pass koster kr 450 for personer over 16 år

Pass koster kr 270 for barn under 16 år

Alle som skal søke om pass må møte personlig.

Gyldig legitimasjon

Politiet kan kreve fremlagt den dokumentasjon som er nødvendig for å fastsette rett identitet. Som et utgangspunkt er det gamle passet ditt tilstrekkelig legitimasjon hvis det er gyldig eller det er mindre enn tre måneder siden det ble utgått

Hun spør ikke om hvordan hun skal søke på pass. Hun sier jo at passet er utgått og at hun har søkt nytt men får det ikke før om 14 dager..

Anonymkode: acdd3...d1a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun spør ikke om hvordan hun skal søke på pass. Hun sier jo at passet er utgått og at hun har søkt nytt men får det ikke før om 14 dager..

Anonymkode: acdd3...d1a

Du svarte på innlegget jeg redigerte. Jeg tok med for mye tekst. Det er det nederste som skulle bli postet

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Minamemina skrev:

Alle har vi lest lenken.

Det er jo den hun snakker om.

Spørsmålet er hva som vil skje. Satt i fengsel? Sendt tilbake til Sverige?

Spørsmålet er besvart over. Jeg gjentar, hun må prøve og se hva som skjer. Med mindre noen vil påta seg jobben med å se i krystallkulen og offentliggjøre hva ts sin fremtid vil bringe. Overskriften på tråden burde gjerne endres til: Er det noen synske her? :ironi: 

Anonymkode: 122ba...3ae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...