AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #1 Skrevet 3. mai 2017 På min arbeidsplass er det praktisk at vi avvikler fem uker sammenhengende ferie. Kan arbeidsgiver kreve at jeg gjør det, eller kan jeg kreve å ta ut kun tre uker og spare to ferieuker til høsten f.eks? Anonymkode: cf0ce...298
Brunhilde Skrevet 4. mai 2017 #4 Skrevet 4. mai 2017 Hvis bedriften stenger i ferien kan arbeidsgiver kreve at du tar ut ferie, ellers har du som arbeidstaker krav på 3 uker sammenhengende ferie. Du finner mye informasjon på arbeidstilsynets faktaside om ferie. Arbeidstilsynets faktaside om ferie. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #5 Skrevet 4. mai 2017 7 timer siden, bobleplast_ skrev: Hva med å spørre arbeidsgiveren din? Har selvfølgelig gjort det Han sier han har styringsrett, jeg er usikker på om han har rett i dette! Anonymkode: cf0ce...298
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #6 Skrevet 4. mai 2017 11 minutter siden, Brunhilde skrev: Hvis bedriften stenger i ferien kan arbeidsgiver kreve at du tar ut ferie, ellers har du som arbeidstaker krav på 3 uker sammenhengende ferie. Du finner mye informasjon på arbeidstilsynets faktaside om ferie. Arbeidstilsynets faktaside om ferie. Vet at jeg har krav på 3 uker sammenhengende ferie. Bedriften stenger ikke i fem uker, men det er stille hele sommeren og alle ansatte er satt opp på fem uker ferie (puljevis) iløpet av juni-august. Begrunnelsen er at det er hensiktsmessig for bedriften, og at det spares penger på vikarbruk ved å gjøre det på denne måten. Vi har full aktivitet både i høst- og vinterferien, til jul og påske pleier vi å få avspasere noe dager hver! Synes lovverket er vanskelig å tolke😊 Anonymkode: cf0ce...298
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #7 Skrevet 4. mai 2017 Ferieloven sier det skal drøftes med den ansatte, men oppnås ikke enighett har arbeidsgiver styringsrett (ferieloven §6 (1)) Anonymkode: f5c7a...f8d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå