Gå til innhold

Baderomsgolv - hva er rimeligst og mest enkelt å legge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helst et jeg kan legge selv uten innleie av fagfolk. 

Badet er 8 kvm, hvor våtromsdelen er ett trinn høyere enn øvrig baderom.  Der er det hvite fliser på alle vegger, og lys grå fliser på golvet. 

Altså er delen som trenger nytt gulv uten sluk, og et tørrere område, men må tåle våte føtter. Det er betonggulv der, med våtromsbelegg oppå.  Det lyse belegget er ikke pent lenger, så noe må gjøres.  Å male kunne vært et alternativ, men vet det krever forsiktig bruk.  Siden badet er i en utleieleilighet kan jeg ikke regne med det. 

Kan man legge nytt våtromsbelegg oppå det gamle, eller må det gamle fjernes?  

Gjest gunnar72
Skrevet

Gamle må nok fjernes. Det belegget du har kan ha løsnet litt her og der fra undergulvet.Undersøk pris på et vinylbelegg. Slitesterk og et bra belegg. 

Skrevet
59 minutter siden, gunnar72 skrev:

Gamle må nok fjernes. Det belegget du har kan ha løsnet litt her og der fra undergulvet.Undersøk pris på et vinylbelegg. Slitesterk og et bra belegg. 

Kan jeg legge et vinylbelegg selv, eller må jeg ha fagfolk?

AnonymBruker
Skrevet

Badet høres ut som det ikke er godkjent i utgangspunktet. Om man bare har et sluk skal det være tilgjengelig slik at om det blir lekkasje på f.eks så kan vannet renne til sluket.

Når du har en forhøyet kant så burde du hatt et hjelpesluk. 

Mye man kan gjøre selv om man har kompetanse. Dessverre er det mange uten kompetanse som ødelegger for andre. Regelverket har blitt strengere de siste årene med henhold til dokumentering. Forsikringsselskapene betaler ut svimlende summer på grunn av vannskader hvert år.

Anonymkode: 67b32...08b

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Badet høres ut som det ikke er godkjent i utgangspunktet. Om man bare har et sluk skal det være tilgjengelig slik at om det blir lekkasje på f.eks så kan vannet renne til sluket.

Når du har en forhøyet kant så burde du hatt et hjelpesluk. 

Mye man kan gjøre selv om man har kompetanse. Dessverre er det mange uten kompetanse som ødelegger for andre. Regelverket har blitt strengere de siste årene med henhold til dokumentering. Forsikringsselskapene betaler ut svimlende summer på grunn av vannskader hvert år.

Takk for svar.  Badet ble bygget av fagfolk og var godkjent etter gjeldende regler i 1980.  Skjønner det er best å sjekke hva vi kan gjøre selv og ikke. 

Skrevet
2 timer siden, Zienna skrev:

Takk for svar.  Badet ble bygget av fagfolk og var godkjent etter gjeldende regler i 1980.  Skjønner det er best å sjekke hva vi kan gjøre selv og ikke. 

For å få et baderomsgulv tett, med belegg som er det sikreste på lang sikt, er det fagfolk som må gjøre det. Fordi det må sveises i alle skjøter. Og skal dere selge om noen år f.eks, har dere et dokument liggende i Biligmappa deres på at det er gjort forskriftsmessig om det blir spørsmål etter det. Alt av dokumentasjon kommer i den mappa. Var ikke klar over den selv, men ble dét etter at jeg hadde besøk av elektriker :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når badet nærmer seg 40 år gammelt så trenger du nok en totalrenovering. Skjønner det er kjipt siden du ikke skal bo ser selv. Men det lønner seg ikke å "lappe" på så gamle bad.

Det blir ingen verdistigning på det om det bare lappes på

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...