Gå til innhold

Ikke fadervår og velsignelse i kirka?!?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva mener dere om at en skolegudstjeneste i Tromsø ble avholdt uten at fadervår kunne bes og velsignelsen lyses over barna?

Jeg mener at den skoleavslutningen kunne vært holdt et annet sted, dersom det ikke kunne være en gudstjeneste. Jeg mener at det ikke er en gudstjeneste dersom skolen bestemmer at bønn og velsignelse ikke får være med. Total feilvurdering av den presten, spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig med deg i det. Skal det være en gudstjeneste så skal det være bønn og fader vår. De kunne jo heller ha droppet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke ha en Gudstjenteste i det hele tatt? Religion er en privatsak og har ingenting i skolen å gjøre.

Er litt enig med deg der - fins jo mange forskjellige religioner blant barn - det er vel kanskje derfor det ikke var bønn.....

Men skal det først være i kirka, mener jeg, skal det være bønn og velsignelse ja. Bare min mening :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8)

Dette viser bare hva for et unødvendig dilemma denne blandingen av skolevesen, statskirke og forskjellige religioner og livssyn fører med seg.

Er det ikke på høy tid at religion og livssyn blir ansett som en privatsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det var vel en eller annen prest eller biskop som gikk ut og lurte på hvorfor bønn og velsignelse skal utelates, mens juleevangeliet og julesalmene skulle være med. Hva i alle dager er det for en merkelig idé? Betyr det at juleevangeliet er et hyggelig lite eventyr som vi kan kose oss med i en førjulstid..? Greit nok det, men da synes jeg i likhet med trådstarter at seremonien kunne vært holdt et annet sted enn i kirken.

Jeg tror på Gud, men synes det er på tide å innføre konfesjonsfri skole og et skille mellom stat og kirke, av hensyn til alle som ikke tror eller har andre religioner. Litt sprøtt for eksempel å kritisere Iran for sin blanding av religion og politikk når vi ikke er noe bedre selv.

Løsningen som ble valgt i dette tilfellet var i alle fall helt bak mål. Synes det er rart at kirken det gjaldt har gått med på å la seg vingeklippe på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

En gudstjeneste bør inneholde fadervår og velsignelse.

Makan til tull, denne presten må jo være feig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
En gudstjeneste bør inneholde fadervår og velsignelse.

Makan til tull, denne presten må jo være feig.....

:enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattsol

På tide at norsk skole blir livssynsnøytral. Norge ligger årevis etter andre land når det gjelder dette, og jeg syns det er helt feil.

Det sier jo litt når KRL-faget blir erklært som menneskerettighetsmotstridende av FN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...