Gå til innhold

Flytte hjem til foreldre eller leie et sted?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke helt om dette er riktig forum, men jeg prøver meg her, så får heller en moderator flytte tråden om den er i feil forum :)

Jeg er 25 år og er ferdig med å studere om en måneds tid og jeg har fått meg jobb. Dessverre har jeg ikke råd til min egen leilighet med en gang og vil tro jeg må spare i hvertfall 1.5 år, om ikke 2 år før jeg har råd til egen leilighet (dette er utifra at jeg ikke bruker noe av lønnen min). Muligens lengre og hvis jeg skal ha noe inventar.

Nå bor jeg i en sio-hybel som jeg har sagt opp kontrakten på. Dilemmaet mitt er om jeg skal bo gratis hjemme hos foreldrene mine og kun bruke noen tusen i måneden på togbilett etc, eller finne en liten leilighet/hybel jeg kan leie. Slik jeg ser det er det jo økonomisk smart å bo hjemme hos foreldrene mine i et par år for å spare, men det er jo utrolig kjipt å flytte hjem igjen og bo hjemme hos mor og far til man er 27 år.  Om jeg skal leie vil jeg helst bo for meg selv, men selv på romerike må man jo ut med hvertfall 10 000 om man skal ha noe som er litt ålreit, og ofte kommer strøm+nett i tillegg. Det ender jo med at jeg må spare mye lengre før jeg har råd til leilighet.

Jeg har gått gjennom dette mange ganger i hodet, men klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal gjøre.

Håper noen har et par kloke ord å komme med :)

Anonymkode: f1e09...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er helt vanlig å måtte leie før man kjøper, og det er dårlig gjort å flytte hjem dersom den enste grunnen er at du ikke har råd til å kjøpe noe eget. 

Anonymkode: cdd89...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puttee

Vanskelig valg. Jeg hadde nok klart å bodd hjemme en kortere periode, men å bo hjemme i voksen alder etter å ha bodd for seg selv er nok svært utfordrende for mange. Jeg flyttet hjem i sommerferien etter endte studier, mens jeg søkte jobb. Jeg holdt på å bli helt gal av å ikke ha den friheten jeg var vant til. Foreldre som skal vite hvor du skal, når du kommer hjem, hva du har gjort, hvem du er sammen med osv. Veldig slitsomt. Nå vet jeg jo ikke hvordan dine foreldre bor, og hvordan de er, men om det er rom for litt privatliv for eksempel at du bor på loftet/kjelleren med egen stue og slikt, kan det jo gå bra for en lengre periode :) Du kan jo prøve å bo hjemme, og hvis det ikke funker kan du leie en billig hybel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...