vscare Skrevet 3. mai 2017 #1 Skrevet 3. mai 2017 (endret) Er det noen flere her inne som har søkt sykepleien til høsten og venter i spenning på svar? Snittet mitt er bittelitt for lavt i forhold til poenggrensene i byen jeg har søkt (Bergen, poenggrensen er 50,8 på HVL og 49,4 på VID, andregangsvitnemål), så jeg er innmari spent på om det går min vei eller ikke Hvor har dere søkt? Tror dere at dere kommer inn? Har dere noe erfaring fra helsesektoren fra før? Endret 3. mai 2017 av vscare
yupyup Skrevet 3. mai 2017 #2 Skrevet 3. mai 2017 Jeg har søkt ved UiA. Har et snitt på 45.5 +- før eksamenene. I fjor var snittet på 43.3 men det er en del flere søkere i år. Er bekymra, trodde jeg uansett ville komme inn på andrevalget mitt så har liksom ingen backup. I sommer skal jeg være vikar innen helsesektoren så da får jeg hvert fall undersøkt litt nærmere om dette er noe for meg.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #3 Skrevet 3. mai 2017 Er sittet på hvl likt for alle sykepleiestudiende deres? Er det lettere å komme inn i førde? Anonymkode: b6067...475
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #4 Skrevet 3. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er sittet på hvl likt for alle sykepleiestudiende deres? Er det lettere å komme inn i førde? Anonymkode: b6067...475 Nei, snittene er ikke like på de ulike stedene! Hvis du trykker deg innpå Samordna Opptak finner du ut snittene på 3 min. Ser ut som at det er lettest å komme inn på Stord. https://sok.samordnaopptak.no/#/studies Førde: Ordinær kvote: 44 Førstegangsvitnemål: 39.3 Haugesund: Ordinær kvote: 45 Førstegangsvitnemål: 38.8 Bergen: Ordinær kvote: 50.8 Førstegangsvitnemål: 46.7 Stord: Ordinær kvote: 43.8 Førstegangsvitnemål: 38.3 Anonymkode: 3db1d...5c2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #5 Skrevet 3. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, snittene er ikke like på de ulike stedene! Hvis du trykker deg innpå Samordna Opptak finner du ut snittene på 3 min. Ser ut som at det er lettest å komme inn på Stord. https://sok.samordnaopptak.no/#/studies Førde: Ordinær kvote: 44 Førstegangsvitnemål: 39.3 Haugesund: Ordinær kvote: 45 Førstegangsvitnemål: 38.8 Bergen: Ordinær kvote: 50.8 Førstegangsvitnemål: 46.7 Stord: Ordinær kvote: 43.8 Førstegangsvitnemål: 38.3 Anonymkode: 3db1d...5c2 Tusen takk Anonymkode: b6067...475
vscare Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2017 55 minutter siden, yupyup skrev: Jeg har søkt ved UiA. Har et snitt på 45.5 +- før eksamenene. I fjor var snittet på 43.3 men det er en del flere søkere i år. Er bekymra, trodde jeg uansett ville komme inn på andrevalget mitt så har liksom ingen backup. I sommer skal jeg være vikar innen helsesektoren så da får jeg hvert fall undersøkt litt nærmere om dette er noe for meg. Huff, ja, er det jeg går og grubler på også; sånn som snittet er nå er det mulig jeg kommer inn, men sjansen er jo ganske stor for at poenggrensen kommer til å øke i år, så Hadde sommerjobb i helsesektoren i fjor og stortrivdes, det var faktisk sånn jeg fant ut at jeg ville bli sykepleier, så jeg ønsker deg masse lykke til! Håper du får en like bra erfaring som jeg fikk!
yupyup Skrevet 4. mai 2017 #7 Skrevet 4. mai 2017 9 timer siden, vscare skrev: Huff, ja, er det jeg går og grubler på også; sånn som snittet er nå er det mulig jeg kommer inn, men sjansen er jo ganske stor for at poenggrensen kommer til å øke i år, så Hadde sommerjobb i helsesektoren i fjor og stortrivdes, det var faktisk sånn jeg fant ut at jeg ville bli sykepleier, så jeg ønsker deg masse lykke til! Håper du får en like bra erfaring som jeg fikk! Ahr, at de ikke kan lage flere studieplasser når de vet sykepleiere kommer til å trenges i mye større grad innen få år! Håper du kommer inn!
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #8 Skrevet 4. mai 2017 Ser ut som det er færre søkere per plass på HVL bergen enn det var i fjor ts hvis jeg leser rett. bare såvidt da men det er i alle fall ikke flere! Anonymkode: 492d1...576
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #9 Skrevet 4. mai 2017 Lykke til alle sammen! Jeg søkte sykepleien i fjor og husker hvordan jeg stresset angående antall søkere og snitt helt frem til 20. juli! Ble nesten gal i den perioden. Anbefaler dere virkelig å søke sykepleie. Studiet er veldig interessant! Ikke hør på de som ikke har gått studiet og sier det er plankekjøring. Anatomi, fysiologi, sykdomslære og mikrobiologi kan være ganske krevende. Mye pensum! Begynn å les anatomi tidlig, anbefaler dere sykepleiepluss.no. Ikke sett dere opp på mange vakter i praksisperioden. Jobb heller i forkant slik at dere ikke trenger å jobbe når dere har praksis. Det kan nemlig bli ganske slitsomt da mange må stå opp 04-05 hver dag og er hjemme 17-18. Krysser fingrene for dere alle! Anonymkode: ec577...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #10 Skrevet 4. mai 2017 Har søkt sykepleien på alle 10 valga. Håper jeg kommer inn i Kongsvinger. Hva er snittet der? Hvor gamle er dere? Jeg er 22, så vet ikke hvilket snitt jeg må se etter Anonymkode: e1e86...7da
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #11 Skrevet 4. mai 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har søkt sykepleien på alle 10 valga. Håper jeg kommer inn i Kongsvinger. Hva er snittet der? Hvor gamle er dere? Jeg er 22, så vet ikke hvilket snitt jeg må se etter Anonymkode: e1e86...7da Ordinær kvote konkurrerer du i. Poenggrenser ser du på Samordna opptak. Anonymkode: 5ac06...03a
vscare Skrevet 4. mai 2017 Forfatter #13 Skrevet 4. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har søkt sykepleien på alle 10 valga. Håper jeg kommer inn i Kongsvinger. Hva er snittet der? Hvor gamle er dere? Jeg er 22, så vet ikke hvilket snitt jeg må se etter Anonymkode: e1e86...7da Du konkurrerer med ordinær kvote, og der var poenggrensen 44,3 i Kongsvinger fjor
vscare Skrevet 4. mai 2017 Forfatter #14 Skrevet 4. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser ut som det er færre søkere per plass på HVL bergen enn det var i fjor ts hvis jeg leser rett. bare såvidt da men det er i alle fall ikke flere! Anonymkode: 492d1...576 Er det færre søkere i år enn i fjor?! Herregud, det var en stor lettelse Hvordan fant du ut av det? Visste ikke at man kunne se antall søkere noe sted!
vscare Skrevet 4. mai 2017 Forfatter #15 Skrevet 4. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Lykke til alle sammen! Jeg søkte sykepleien i fjor og husker hvordan jeg stresset angående antall søkere og snitt helt frem til 20. juli! Ble nesten gal i den perioden. Anbefaler dere virkelig å søke sykepleie. Studiet er veldig interessant! Ikke hør på de som ikke har gått studiet og sier det er plankekjøring. Anatomi, fysiologi, sykdomslære og mikrobiologi kan være ganske krevende. Mye pensum! Begynn å les anatomi tidlig, anbefaler dere sykepleiepluss.no. Ikke sett dere opp på mange vakter i praksisperioden. Jobb heller i forkant slik at dere ikke trenger å jobbe når dere har praksis. Det kan nemlig bli ganske slitsomt da mange må stå opp 04-05 hver dag og er hjemme 17-18. Krysser fingrene for dere alle! Anonymkode: ec577...9bb Merker jeg gleder meg som en unge, håper så inderlig at jeg kommer inn Tror nok du har rett i at å sette seg opp på mange vakter i praksisperioden ikke er en god idé, ja, merker jeg er kjørt nok etter én vanlig vakt nå, så å kombinere det med praksisvakter (som jeg bare må gå ut ifra at er enda mer slitsomt i og med at du alltid har noen som henger over skulderen din og ser på alt du gjør) høres ikke ut som en superplan heheh
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #16 Skrevet 5. mai 2017 8 timer siden, vscare skrev: Er det færre søkere i år enn i fjor?! Herregud, det var en stor lettelse Hvordan fant du ut av det? Visste ikke at man kunne se antall søkere noe sted! Joda hehe men det kan jo endre seg om folk bytter prioritering osv. Jeg bare googlet men tror det ligger under statistikk eller noe på Samordna opptak. Så kan du og se f.eks hvordan søkertallene har endret seg fra år til år og hvordan det har påvirket snittet. Jeg søkte i fjor og det var hobbyen min å sjekke statistikk skjønner du 😂😂 kom inn med 50,7 forresten og siste som kom inn hadde 50,6 tror jeg så bittelitt kan det forandre seg også etter suppleringen. Anonymkode: 492d1...576
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #17 Skrevet 5. mai 2017 Søkertallene for 2017 kan ses her https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2017/ Anonymkode: c874e...671
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2017 #18 Skrevet 5. mai 2017 På 4.5.2017 den 8.39, yupyup skrev: Ahr, at de ikke kan lage flere studieplasser når de vet sykepleiere kommer til å trenges i mye større grad innen få år! Håper du kommer inn! Det er mange studieplasser, faktisk. Det er bare at studiet begynner å bli mer populært i storbyene Jeg har selv søkt på 2 skoler i Oslo og en i Drammen. Har et snitt på 5,2 (ordinær) Anonymkode: de3e7...a83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå