Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal starte på folkehøgskole til høsten. Og lurer mer på sånne ting som hva gjør man når det er fritid? Har man muligheten til og få litt tid for seg selv om man trenger det? Jeg vet ganske mye om det faglige, men lurer på hvordan ting var uten det faglige. Fritiden deres der. 

Hvordan opplevde du folkehøgskole året ditt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen år siden jeg gikk på folkehøyskole, men jeg kan prøve å svare så godt som mulig.

Jeg trivdes veldig godt på folkehøyskolen, men skulle ønske jeg var mindre innadvent og sjenert da det sosiale miljøet er veldig viktig. Det meste av fritiden går jo på å være sosiale med medelevene. Så vidt jeg husker ble det arrangert ting i fritiden til tider, eller så kunne man bestemme selv hva man ville. Det er klart du har mulighet for å få tid for deg selv om du ønsker det. Jeg delte rom med noen i begynnelsen, men da hun sluttet fikk jeg alenerom- noe som var veldig deilig for da kunne jeg trekke meg tilbake på rommet mitt om jeg ønsket det. 

Jeg føler jeg vokste veldig og ble mer moden på folkehøyskoleåret mitt. Det var en fantastisk år som jeg husker med glede.

Lykke til på folkehøyskole til høsten! :D

Anonymkode: 51dd2...786

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slutter på folkehøgskolen nå den 20 mai. I starten hadde jeg det veldig fint, men ble dessverre etterhvert mye drama der 2 av vennene mine slutta og 3 ble kastet ut. Opplevde dessverre veldig mye drama her jeg har gått. Jeg har hatt mange fine stunder også, turene vil jeg si har vært det aller beste med skolen. Jeg trives egentlig helt ok her, heldigvis har jeg noen gode venner her jeg kan være med, hvis det ikke hadde vært for de to hadde jeg nok sluttet. Skolen føler jeg selv har generelt veldig dårlig miljø, veldig gjengete generelt. Jeg trodde miljøet skulle være mer åpent, der alle hang med alle, men sånn ble det ikke for min del. Vi har skole fra sånn ca 9.30 til klokken 15.00, etter dette kan man egentlig gjøre som man vil. 

Anonymkode: 34d05...bff

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg overdriver, men jeg tror alt dramaet ødela veldig mye for året for min del. Hvilken skole skal du starte på?

AnonymBruker
Skrevet

Mitt år var heeelt topp 😍 Begynner å bli endel år siden. Jeg hadde enkeltrom, så det var ikkenoe problem med alenetid. 

På fritiden var jeg med på noe opplegg i regi av skolen, blant annet helgeseminarer. Eller vi hang sammen, enten i fellesområder, på rommene, på gangen.. vi samlet en gjeng og så serier eller filmer sammen. Shoppingtur, bytur på kvelden, kino, eller gå tur. Vi gjorde yoga, trente.. innimellom lagde vi mat i stedet for å spise det vi fikk servert. Åååh, gled deg! 😍 Håper du får et supert år. 

Anonymkode: 0d18c...ab1

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt år var heeelt topp 😍 Begynner å bli endel år siden. Jeg hadde enkeltrom, så det var ikkenoe problem med alenetid. 

På fritiden var jeg med på noe opplegg i regi av skolen, blant annet helgeseminarer. Eller vi hang sammen, enten i fellesområder, på rommene, på gangen.. vi samlet en gjeng og så serier eller filmer sammen. Shoppingtur, bytur på kvelden, kino, eller gå tur. Vi gjorde yoga, trente.. innimellom lagde vi mat i stedet for å spise det vi fikk servert. Åååh, gled deg! 😍 Håper du får et supert år. 

Bare siterer alt dette jeg. Er det samme jeg skulle skrive :laugh:

Anonymkode: 53c38...5b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt år på folkehøgskole var både spennende og lærerikt. Jeg ble kjent med mange folk, men var dessverre ikke så sosial som jeg burde ha vært...Noe jeg angrer fryktelig på i dag. Der jeg gikk var det god mat, flinke lærere og et flott uteområde. Men det var også litt drama og stjeling av mat, så det var noe negativt også...Mitt råd til deg er å være sosial hele tiden, og det er spesielt viktig de første ukene. Det kan også være lurt å velge enkeltrom, slik at du kan trekke deg tilbake dersom du ønsker det. Hvilken folkehøgskole skal du på? Jeg gikk på Fana fhs. Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du vil trives! :)

Anonymkode: 7559b...95b

Skrevet

Alt det positive du hører om folkehøgskole er sant, iallfall for min del! Fritiden er full av muligheter. Skolen steller ofte istand spennende arrangementer, ellers har man alltid venner å være sammen med. Det er nok av fritid, så det å trekke seg litt bort er heller ingen problem. Jeg har ikke angret på at jeg valgte dobbeltrom, men så klikket jo jeg veldig godt med roomien også. En av mine beste venninner den dag i dag, og vi hadde aldri fått den kontakten om det ikke var for at vi bodde sammen. Som brukeren over så anbefaler også jeg å være mye sosial, spesielt i starten av skoleåret. Lykke til! Jeg misunner deg, hadde gjort mye for å spole tilbake tiden og oppleve alt på nytt! 

• Liker 1
Skrevet

Meeget spesielle folk. Faglig sett var opplegget helt ok. Oppholdet for øvrig var kanskje litt ensomt, veldig klikkete som flere nevner! Skolen lå langt ute i gokk så man ikke hadde noe sted å gå for å komme seg vekk - dette ble litt trangt for min del. Over 12 år siden, heldigvis! 

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Gikk på folkehøyskolen i 2001-2002

Synes det var et veldig bra år. Har egentlig ingenting negativt å si om det året.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt år på folkehøgskole var både spennende og lærerikt. Jeg ble kjent med mange folk, men var dessverre ikke så sosial som jeg burde ha vært...Noe jeg angrer fryktelig på i dag. Der jeg gikk var det god mat, flinke lærere og et flott uteområde. Men det var også litt drama og stjeling av mat, så det var noe negativt også...Mitt råd til deg er å være sosial hele tiden, og det er spesielt viktig de første ukene. Det kan også være lurt å velge enkeltrom, slik at du kan trekke deg tilbake dersom du ønsker det. Hvilken folkehøgskole skal du på? Jeg gikk på Fana fhs. Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du vil trives! :)

Anonymkode: 7559b...95b

Jeg gikk også på Fana 😁 Nesten 10 år siden nå. Vi hadde ingen stjeling av mat da, hehe.

Ellers er jeg enig med deg i at det er viktig å være sosial de første ukene, slik at man blir godt kjent med folk både i din egen klasse og utenfor. Så kan man heller trekke seg mer tilbake etter hvert.;)

• Liker 1
Skrevet

14 år siden mitt år på folkehøgskole. Jeg har masse gode minner fra det året. Det aller beste er de flotte menneskene jeg ble kjent med der:hjerte: Jeg delte rom med en annen jente, og vi hang sammen som erteris fra dag en, var alltid sammen og lå å pratet utover kveldene. Jeg var utrolig heldig med romvenninna da, og vi har fortsatt kontakt. 

På fritiden hang vi sammen rundtomkring på skolen, vi trente, gikk turer, bada, gikk på kafé osv. Ellers var det endel valgfag på ettermiddagene, og jeg tok flere av disse. I helgene var det seminarer og elevkvelder med middag og underholdning. Det var aldri tid til å kjede seg. Jeg fikk egentlig lite alenetid, men det gikk greit siden jeg og romvenninna var så gode venner. 

AnonymBruker
Skrevet

Har gått folkehøyskole i år, og er ferdig 13. Mai. Det har vært mye positivt, men også veldig mye negativt. Ekstremt mye drama, rykter og drittslenging i fra alle kanter. Mye alkohol, høy musikk, stjeling av mat og drikke, utvisning og generelt dårlig miljø. Ikke for å skremme deg, men i mitt tilfelle har folkehøgskole året vært verre enn de tre årene jeg gikk på videregående. Det kan være til tider veldig vanskelig å bo så tett sammen i hele 9 månender. Selvfølgelig er det mulig å trekke seg tilbake på rommet, men likevel blir det ikke det samme. Til tider har jeg følt at jeg har levd i ett fengsel. 

Det positive med folkehøyskoleåret er jo selvsagt turene og alt det andre gøye vi får være med på. Jeg er veldig fornøyd med skolen jeg valgte. Snille og flinke lærere, fine uteområder, gode muligheter til å kunne lære og utvikle seg, morsomme valgfag og interessante seminarer osv osv. Jeg sier ingenting dårlig generelt om folkehøgskole, men bare miljøet i det året jeg har gått nå har vært hardt å delta i.

Anonymkode: 536a8...0f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra år. Usunn mat bare. Brød.

Anonymkode: 0bd76...f2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått folkehøyskole i år, og er ferdig 13. Mai. Det har vært mye positivt, men også veldig mye negativt. Ekstremt mye drama, rykter og drittslenging i fra alle kanter. Mye alkohol, høy musikk, stjeling av mat og drikke, utvisning og generelt dårlig miljø. Ikke for å skremme deg, men i mitt tilfelle har folkehøgskole året vært verre enn de tre årene jeg gikk på videregående. Det kan være til tider veldig vanskelig å bo så tett sammen i hele 9 månender. Selvfølgelig er det mulig å trekke seg tilbake på rommet, men likevel blir det ikke det samme. Til tider har jeg følt at jeg har levd i ett fengsel. 

Føler akkurat det samme som deg! Har vært mye positivt å gøy, men utrolig mye negativt for min del også. Mye alkohol, rykter, grupperinger, weed og ikke minst stjeling av mat, klær og drikke. Miljøet er ikke noe å skryte av heller, etter alt dramaet mistet jeg mye av motivasjonen på skolen. Sov mye og var mye på rommet en periode fordi jeg rett å slett var skikkelig i kjelleren. Årene på videregående har også vært bedre totalt sett enn året på folkehøgskolen. Har sikkert vokst veldig mye som person av å gå her, men ble dessverre mentalt dårlig av å gå her i lengden, har blant annet fått angst. Skal til psykologen når jeg kommer hjem for å få hjelp, med angsten. Det mest positive har vært alle turene vi har dratt på, festene vi har vært på, og innimellom har vi gjort veldig koselige ting sammen. Lykke til! Et godt tips er å være veldig sosial i starten av året! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...