Gå til innhold

Utredning for laktoseintoleranse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har blitt utredet for laktoseintoleranse? Mistenker at jeg har hatt det i mange år, egentlig siden jeg var liten, men det var ikke før for tre år siden at å spise og drikke melkeholdige varer ble veldig trøblete og begynte å gå ut over hverdagen. Kan ikke drikke hel, lett eller ekstra lett melk, spise brunost, rømme eller creme fraiche, eller få i meg ting som inneholder fløte. Laktosereduserte varer går helt fint.

Lurer bare på hvordan prosessen med utredning er, hvilke undersøkelser man må igjennom og hvor lang tid det tar? Har hørt at en del av utredningen kan være å avstå helt fra meieriprodukter over en viss periode, men dette er vel ikke nødvendig når jeg har gjort det før, og garantert må rett på do om jeg drikker melk, samtidig som jeg uten problemer kan drikke f.eks laktosefri melk? Hvilke andre tester gjenstår da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ta blodprøver. Vurderer selv å få utredet meg for laktoseintoleranse, men vet ikke om det er noe vits når jeg vet jeg blir bedre av lakrosefrie produkter. 

Skrevet

Jeg sa til legen at jeg trodde jeg ikke tålte laktose. Så tror jeg det var 4 blodprøver på under 1 time. I mellom der skulle jeg på 10 minutter drikke 3 dl med melkesukker(?). Det tar altså ikke lang tid, og du får svar etter et par uker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk beskjed av legen om å kutte ut mat med laktose. Så jeg drikker bare laktosefri melk, spiser laktosefrie matprodukter osv. Magen forandret seg over natten.

Anonymkode: 6fd15...6e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke selv testet meg, for jeg orker ikke å drikke en laktoseblanding og bli dårlig, må ha do i nærheten ganske så fort, å fy!

Men man tar først en blodprøve, drikker en laktoseblanding og tar blodprøver etter en viss tid etterpå for å måle hvor mye som kommer over i blodet. Veldig enkelt egentlig, men fy så vondt!

Jeg er ikke i tvil, for symptomene blir borte når jeg holder meg unna laktose og kommer tilbake hvis jeg spiser laktose, så da dropper jeg det.

Anonymkode: e48f4...497

Skrevet

Takk for svar! Hadde ikke brydd meg jeg heller om det ikke var for at jeg trenger dokumentasjon på det til førstegangstjenesten. Får også litt problemer når jeg spiser kjøtt og poteter og litt diverse andre ting, så var tenkt å nevne det for legen i samme slengen.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo bare være du har et tregt fordøyelsessystem. 

Hvis du kutter ut laktose på egenhånd, så må du sørge for at du får i deg litt hver dag uansett. Feks en skive med hvitost. Kutter du ut alt er det stor sjans for at du utvikler totalt intolleranse til slutt, og da er det i hvert fall kjipt å ikke kunne ha melkepeodukter. 

Anonymkode: 4f028...9e3

Skrevet
14 minutter siden, klompi skrev:

Takk for svar! Hadde ikke brydd meg jeg heller om det ikke var for at jeg trenger dokumentasjon på det til førstegangstjenesten. Får også litt problemer når jeg spiser kjøtt og poteter og litt diverse andre ting, så var tenkt å nevne det for legen i samme slengen.

Hvorfor trenger du dokumentasjon på det? Jeg var i førstegangstjenesten for ikke så lenge siden og bare sa jeg var laktoseintolerant. No problemo - fikk mat hver dag og egen mat på øvelse. (ca 50% av feltrasjonene er laktosefri)

Skrevet
1 time siden, klompi skrev:

Noen her som har blitt utredet for laktoseintoleranse? Mistenker at jeg har hatt det i mange år, egentlig siden jeg var liten, men det var ikke før for tre år siden at å spise og drikke melkeholdige varer ble veldig trøblete og begynte å gå ut over hverdagen. Kan ikke drikke hel, lett eller ekstra lett melk, spise brunost, rømme eller creme fraiche, eller få i meg ting som inneholder fløte. Laktosereduserte varer går helt fint.

Lurer bare på hvordan prosessen med utredning er, hvilke undersøkelser man må igjennom og hvor lang tid det tar? Har hørt at en del av utredningen kan være å avstå helt fra meieriprodukter over en viss periode, men dette er vel ikke nødvendig når jeg har gjort det før, og garantert må rett på do om jeg drikker melk, samtidig som jeg uten problemer kan drikke f.eks laktosefri melk? Hvilke andre tester gjenstår da?

Stikk innom volvat eller lignende og ta en belastningstest, der får du time og svar på dagen. Koster en tusenlapp eller to. Enkelt og greit, får et klart svar. Kan være andre ting ved fordøyelse som krever mer utredning, men lakto test er ihvertfall for unnagjort. 

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Merk deg at det er forskjell på laktoseintoleranse og melkeallergi. De første kan spise laktosereduserte produkter, men det kan ikke de andre. Jeg fikk diagnosen melkeallergi i høst, og da sa legen min at den sikreste måten å sjekke om man er allergisk er å kutte ut alt av melkeprodukter i noen uker, og så spise det noen uker og merke seg forskjellen. Men ta deg en tur til legen, du.

Anonymkode: 10737...6fb

AnonymBruker
Skrevet

Harde oster som for eksempel Norvegia inneholder så lite laktose at det er trygt for de fleste å spise. Norvegia inneholder 0,01 g/PR. 100 g. ost. Den eneste måten å holde seg frisk på er å prøve seg fram. Noen tåler mer laktose enn andre med laktoseintoleranse. Jeg har aldri tatt meg bryet med å teste meg. Det hjelper ingen ting med et papir på dette. 

Anonymkode: c9af0...bb9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selverklært laktoseintolerant, med støtte fra lege. Jeg overvåket kostholdet og noterte reaksjoner. Det viktigste du må vite er at du mest trolig ikke trenger å kutte ut laktose fullstendig. Jeg kan spise ost eller drikke et glass melk til frokost, men da kan jeg ikke spise is til dessert senere feks. Har jeg vært laktosefri til ettermiddag kan jeg spise is. Kunsten er å ikke overskride grensen din. Dette lærer du veldig fort

Du bør ikke behandle deg som om du har melkeallergi. De fleste tåler litt, og det bør kroppen få jobbe med.

Anonymkode: 96996...83f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er selverklært laktoseintolerant, med støtte fra lege. Jeg overvåket kostholdet og noterte reaksjoner. Det viktigste du må vite er at du mest trolig ikke trenger å kutte ut laktose fullstendig. Jeg kan spise ost eller drikke et glass melk til frokost, men da kan jeg ikke spise is til dessert senere feks. Har jeg vært laktosefri til ettermiddag kan jeg spise is. Kunsten er å ikke overskride grensen din. Dette lærer du veldig fort

Du bør ikke behandle deg som om du har melkeallergi. De fleste tåler litt, og det bør kroppen få jobbe med.

Vil legge til at tabletter med laktase rett før jeg starter måltidet gjør at jeg kan spise hva som helst. Problemet er at laktase desverre ikke fungerer for alle. Laktase er helt ufarlig, så du kan prøve å se om dette gir noe resultat.

Skrevet
8 minutter siden, Nuttery skrev:

Hvorfor trenger du dokumentasjon på det? Jeg var i førstegangstjenesten for ikke så lenge siden og bare sa jeg var laktoseintolerant. No problemo - fikk mat hver dag og egen mat på øvelse. (ca 50% av feltrasjonene er laktosefri)

Har ikke så veldig lyst å gå inn på det dessverre, men har som nevnt over problemer med andre matvarer også som fører til mageproblemer som varer hele dagen og gjerne neste dag også. Synes det er greit å bare finne ut av alt sammen, for sånn som det er nå så føler jeg meg ikke i stand til å utføre førstegangstjenesten med vondt i magen 24/7.

Det er den mistenkte laktoseintoleransen som skiller seg mest ut siden akkurat den "diagnosen" føles ganske klar. Har ikke helt oversikt over de andre matvarene jeg også reagerer på, sånn som kjøtt og poteter som jeg nevnte. Hadde for eksempel ytrefilet av svin med stekte båtpoteter og salat til middag i 17-tiden i dag og det bar rett på do, og jeg har fortsatt veldig vondt i magen.

Spiste pølse i brød i går og hadde vondt i flere timer etterpå, i tillegg til kvalme. Hadde ikke spist noe laktoseholdig før de måltidene, begge dagene. Er utrolig glad i kjøtt og lager alltid noe med enten kylling, storfe eller svin når det er jeg som lager middag, som er ca en gang i uken. I den forbindelse har jeg merket et mønster, hver gang jeg lager middag( som vanlig med kjøtt), blir det magetrøbbel etterpå. Ris byr også på problemer til tider.

Herregud, dette ble langt!! Slenger egentlig bare ut litt informasjon her i tilfelle noen kjenner seg igjen eller har forslag til hva det kanskje kan være. Legen vet jo selvsagt best, men liker å være litt forberedt :ac:

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

No worries, noen ganger spiser jeg sjokolade og spiser alltid et kakestykke eller fem i selskap, selv om jeg alltid angrer i ettertid. Spiser smør også en gang i blant, og om jeg ikke skal noe senere på dagen så pleier jeg å spise middag også selv om den til tider inneholder melk og sånn :) Har pleid å ta laktasepiller på 17. mai med god effekt, men de smaker jo helt forferdelig så jeg tror ikke det blir en sånn pille på meg dette året.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, klompi skrev:

No worries, noen ganger spiser jeg sjokolade og spiser alltid et kakestykke eller fem i selskap, selv om jeg alltid angrer i ettertid. Spiser smør også en gang i blant, og om jeg ikke skal noe senere på dagen så pleier jeg å spise middag også selv om den til tider inneholder melk og sånn :) Har pleid å ta laktasepiller på 17. mai med god effekt, men de smaker jo helt forferdelig så jeg tror ikke det blir en sånn pille på meg dette året.

Du kan jo svelge tabletten uten å smake på de :P
Å ikke tåle laktose er ikke noe handicap. Man må bare tenke seg om. Jeg gafler i meg hva som helst så lenge jeg har tilgang på do i ok omgivelser :) Hadde aldri falt meg inn å opplyse om min intoleranse i selskap eller på resturant. Man spiser det man vet/tror man tåler :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan jo svelge tabletten uten å smake på de :P
Å ikke tåle laktose er ikke noe handicap. Man må bare tenke seg om. Jeg gafler i meg hva som helst så lenge jeg har tilgang på do i ok omgivelser :) Hadde aldri falt meg inn å opplyse om min intoleranse i selskap eller på resturant. Man spiser det man vet/tror man tåler :)

Går greit for meg å gafle innpå med kaker i familieselskap for der er alle klar over det, selv om jeg synes det er litt flaut med det lange dobesøket etterpå, haha :) I andre lag holder jeg meg ganske strengt laktosefri.

Pleier å legge tabletten så langt bak på tunga som mulig, men kjenner fortsatt smaken når jeg svelger. Dessuten er bare tanken på smaken nok til at jeg brekker meg, så holder meg helst langt unna:fnise:

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, klompi skrev:

Hadde for eksempel ytrefilet av svin med stekte båtpoteter og salat til middag i 17-tiden i dag og det bar rett på do, og jeg har fortsatt veldig vondt i magen.

Spiste pølse i brød i går og hadde vondt i flere timer etterpå, i tillegg til kvalme. Hadde ikke spist noe laktoseholdig før de måltidene, begge dagene.

Forklaringen på begge disse kan ha med melk/laktose å gjøre. Stekte du ytrefileten eller potetene i smør? Det er veldig ofte melk i pølser også, så sjekket du innholdsfortegnelsen?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklaringen på begge disse kan ha med melk/laktose å gjøre. Stekte du ytrefileten eller potetene i smør? Det er veldig ofte melk i pølser også, så sjekket du innholdsfortegnelsen?

Nope, stekte de i extra virgin olivenolje fra Eldorado, samme med potetene. Er klar over at det er melk i pølser så det kom ikke som noen stor overraskelse at jeg fikk vondt da, men tidligere har jeg ikke fått så vondt som det der, og da har jeg spist flere pølser også. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv beynnte jeg å reagere på jul- og nyttårmiddag. Det viste seg å være fløten i kålrabistappen som gav mageproblemer. Melkesukker finnes i mye mer enn vi tror. Melk i pølser tror jeg de fleste laktoseintolerante tåler.
Alternativt kan det være saus eller tilbehør som har skremt magen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...