Gå til innhold

Sølvkopp i dåpsgave. Hva er vitsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt fikk en inngravert Sølvkopp i dåpen og jeg skjønner bare ikke vitsen? Akkurat nå ligger den innpakket i boksen den kom i. Altså, skal den stå til pynt? Skal man drikke av den? Brukes som minivase? Sølv oksiderer jo om det står fremme. Ikke særlig pent. Så jeg skjønner virkelig ikke vitsen i å bruke så mye penger på noe som bare ligger i en skuff. Har jeg gått glipp av noe? :klo:

Anonymkode: 9493f...486

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selg den eller få den smeltet om

Anonymkode: cc12c...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølfelig kan den stå fremme til pynt. Sølv skal pusses og det er en enkel jobb. 

Vær takknemelig for gaven din sønn fikk!

Anonymkode: 6e856...fca

• Liker 35
Skrevet

Jeg tror det handler om at det tradisjonelt har blitt satt pris på å få ting i sølv. Moren min er f.eks veldig glad i å gi bort ting i sølv ved merkedager, bursdager og barnedåper. For det er noe som varer, og som man kan minnes for livet. Det var vanlig før.

Nå for tiden er det bedre å få/gi f.eks penger som kan spares. Mange foreldre oppretter sparekonto for sine barn ved fødsel/dåp, som fylles på gjennom oppveksten. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet ditt blir eldre så kommer h*n å synes det er så morsomt å få drikke av sin kopp! 

Anonymkode: 707bd...1e0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sølvkopp til dåpen og drakk av den da jeg var liten. Må pusses i blant da. Nå står den til pynt.

Jeg tenker det er en veldig gammel tradisjon med sølvkrus her i landet. 

Anonymkode: 0524a...757

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når barnet ditt blir eldre så kommer h*n å synes det er så morsomt å få drikke av sin kopp! 

Anonymkode: 707bd...1e0

Nemlig. Ingen jul uten julebrus i sølvkoppen. Jeg og mannen har hver vår og ungene har arvet hver sin, kjempekoselig og mange gode minner.:hjerte: Ikke undervurder den sølvkoppen ts.

• Liker 9
Gjest frøken_1975
Skrevet

Vi har alle sølvkopper med stjernetegnene våre på i familien. Kjempe koselig tradisjon! 

Skrevet

Tradisjonelt var gjenstander i sølv ting som holdt seg i verdi og som fungerte som en sikkerhet gjennom livet fordi det kunne selges hvis man havnet i pengenød. Denne tradisjonen oppsto lenge før det var vanlig å ha penger i banken og mengder med andre verdigjenstander og siden det ikke er så alt for lenge siden nordmenn flest var forholdsvis fattige, har den altså holdt seg helt opp til våre dager.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tradisjon. Var omsettbare verdier. Status. Beskyttet mot onde makter og underjordiske. Sølv er antiseptisk og beskytter mot bakterier. Selvsagt kan barnet drikke av koppen. Hver dag. Hadde det selv som barn og også sølvbestikk. Mine barn har også alltid hatt det. Puss sølvet ditt og sett pris på det.

Anonymkode: d8f0f...8d3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg er ikke vant med den type tradisjon, og har aldri hatt noe i sølv selv så visste ikke at man f eks kunne drikke brus av det etc. Men hvordan vasker man den da mellom bruk? For jeg antar den ikke går i oppvaskmaskin. 

Takket selvfølgelig så mye for koppen. Selv om jeg ikke forstår vitsen med sånt dill som rammer, sølvbøsser og kopper. Jeg er da ikke uhøflig. Jeg skrev heller ikke at jeg ikke var glad for det i HI. Jeg har bare mer sansen for mer praktiske ting. Barnet har i all hovedsak mer nytte av barnehagesekken han fikk enn ett sølvbeger. Det må være lov å mene det uten å være utakknemlig. I seg selv er begeret flott det, men jeg synes det er spinnvilt å bruke så mye penger på slik.

Ts

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selg den eller få den smeltet om

Anonymkode: cc12c...3bf

Det er da ikke i min rett å selge eller smelte om noe barnet har fått i gave. Det må i så fall barnet bestemme selv når den tid kommer.

Mitt spm var hva greia med sånne beger var og jeg synes jeg har fått mange gode forklarende svar i denne tråden.

Ts

• Liker 11
Skrevet

Jeg fikk en sånn kopp selv som jeg nå har stuet bort et eller annet sted, den er veldig fin men jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre med den. Nå skjønner jeg heller ikke hvorfor jeg ble døpt i det hele tatt da jeg meldte meg ut av kirken så fort jeg fikk muligheten..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akuratt som med gaffel og skje, syns de gavene er noe herk. Blir ligende i en skuff å blir stygge, og ikke vil man spise med det, for det avgir en ekkel metallsmak👻

Anonymkode: 18478...7be

• Liker 5
Skrevet (endret)

Sølvkoppen skal selvfølgelig ikke stå i skapet men brukes! 

Etter hvert plasseres den i skapet til pynt, da med skraper og bulker etter bruk, og ikke minst alle minnene om bruken av den. 

Noen bruker den som en minivase etterhvert også. 

Er enkelt å holde en slik kopp fin, er bare til å google, det dukker da opp tips. En trenger ikke bruke penger på sølvpussemidler men salt og sølvfolie holder, eller tannkrem for eksempel..

Endret av Forundret..
AnonymBruker
Skrevet

En sølvkopp varer da også mye lenger enn en barnehagesekk og diverse andre praktiske gaver. Til dåp er det hyggelig med noe mer varig. 

Anonymkode: 029db...209

• Liker 9
Skrevet (endret)
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akuratt som med gaffel og skje, syns de gavene er noe herk. Blir ligende i en skuff å blir stygge, og ikke vil man spise med det, for det avgir en ekkel metallsmak👻

Anonymkode: 18478...7be

Ekkel metallsmak????? Spiser du bare med plastbestikk??? Barna mine spiste alltid med sølvbestikk da de var små, og det samme gjorde jeg og min mann. Vi har også sølvbestikk nå som vi bruker når vi har gjester og dekker fint bord. Har ALDRI merket mer metallsmak av sølvbestikk enn av stålbestikk. 

Endret av tirben
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagesekk i dåpsgave? Blir ikke den veldig umoderne når den skal brukes?

Anonymkode: 522a7...c08

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min mors venninner sa det likte å gi dåpssymboler i stedet for gaver av verdi. De feiret mer begivenheten. At gaven hadde pengeverdi eller bruksveri hadde ingenting å si.

Da jeg var 23 så jeg over dåpsgavene mine. Fikk 3 flotte smykker som nå er smeltet om til et veldig fint smykke som brukes flere ganger i uken. Mye av gleden ligger i at jeg har eid det hele mitt liv :)

Anonymkode: 774ef...0fb

• Liker 3
Skrevet

hahaha - herregud.  Synd at gave giveren viste ikke bismaken du får av sølv. Da kunne de ha fint gitt barnet en sparebøsse fra Nille og brukt den andre 1000kr på en fin spa besøk for seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...