Gå til innhold

Klikkertrening. Hvor lang tid brukte hunden din å lære det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har begynt med Klikkertrening og synes det virker på alle nettsider, nettkurs osv at det skal være SÅ lett og at hunden forstår ting raskt. Men jeg har ikke opplevd det slik. Har meldt meg på canis sitt nettkurs hvor jeg får en ny oppgave jeg skal utføre hver dag i en uke som en intro til Klikkertrening. 

Hunden forstår første del noe. Han ser på meg, jeg klikker og for godbit. Har trent på dette litt før kurset også. Så skal jeg avansere og trekke meg bakover, snu meg osv. Det er ikke alltid han følger med da. Men klikker jo de få gangene han gjør det. Nå skal jeg lære han å ta snuten bort på en target stick (fant noe lignende hjemme). Virker i kurset som hunden så lett skal ta snuten borti av nysgjerrighet og da skal man klikke. Min gjør ikke det. Han ser dumt på meg eller går vekk. 

Sørger for å trene kun korte økter. 

Har dere noen tips? Andre øvelser? Hvor lang tid brukte hunden din å forstå klikker? Er det noen hunder som kanskje ikke egner seg for klikking?

Anonymkode: 8ffbf...3f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da gjør du det for vanskelig. Klikk for at hunden ser i retning av target. Og så gradvis mot at det er target det handler om.  Men når du tar frem target stick, viser hunden null interesse? 

Anonymkode: d2a63...2ff

• Liker 1
Skrevet

Først av alt: har du lært inn ordentlig hva klikket betyr?

Det at han ikke interesserer seg for targeten, behøver ikke bety at han ikke har forstått treninga. Det kan være at han ikke er interessert i å jobbe. Forsøk å finne en bedre belønning, noe han er villig til å jobbe for. Enten bedre godbiter, en leke eller whatever. Jeg ville forsøkt å shape inn targeten. Start med å klikke og belønne når hunden bare ser på targeten, når han virker som om han har fattet det avanserer du med at han må gå mot den etc.

Mine tar ting veldig lett, trenger sjelden mer enn et par-tre repetisjoner før vi avanserer. Men mine er arbeidsnarkomaner av rang. Mine synes også fort det kan bli kjedelig hvis det går for tregt fremover. Jeg må derfor være veldig oppfinnsom og nøye med å se når jeg bør avansere for at de ikke skal kjede seg ihjel.

Alle hunder kan nok lære av klikkertrening, men det er nok ikke alle som gidder. Hvis hundene er gamle og ikke er vant til å ta initiativ i treninga kan det være ganske sirup i starten. Er hunden din treningsvillig ellers?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har faktisk trent inn klikker med både hunder, kaniner og minigris, og alle har tatt det veldig fort. Men du må legge lista lavt nok sånn at dyret lykkes og får et klikk, får du ikke klikket ofte nok vil ikke treningen lykkes heller. Og husk å gi deg mens interessen fra hunden er på topp, ikke vent til den blir lei. Ta heller frem klikkern ofte, og tren bare bittelitt. Etter hvert blir hunden mer utholdende.

• Liker 1
Skrevet

Legg lista lavt! Begynte med hunden min og jeg ble bare mer og mer frustrert, for den gadd jo ikke! Men det løsna når jeg tok mange skritt til bake (for eksempel belønne for å se på targetstick istedenfor å være borti) og fant frem bedre belønning. Ha en jackpot hvis hunden er ekstra flink i form av en leke eller mange godbiter ekstra.

Klikkertrening er fantastisk! Når det løsnet her i gården fikk jeg en gøy hund som var motivert til trening og gjorde meg motivert! :yvonne:

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen vær så snill å fortelle meg enkelt hva klikker -trening er? Tusen takk!

Anonymkode: f6049...8c1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen vær så snill å fortelle meg enkelt hva klikker -trening er? Tusen takk!

Anonymkode: f6049...8c1

Kortversjonen:

Klikkertrening er en metode for innlæring av øvelser. Den baserer seg på fire prinsipper:

1. Fokus på å belønne riktig adferd 
2. Hunden skal tilby adferder frivillig 
3. Bruk av en betinget forsterker (f.eks klikker)
4. Vi fokuserer på det vi kan se 

Man kan fint trene med klikker uten å bedrive klikkertrening, selvsagt. :)

Liitt mer utfyllende:

http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=205

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Alle hunder egner seg for klikkertrening, men det er en ekstra utfordring for oss å lære det når vi har en tradisjonelt trent hund som gjerne sitter og venter på instruksjoner før den gjør noe.

Denne øvelsen hjalp meg og hunden min:

https://clickertraining.com/node/167

Skrevet
22 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Alle hunder egner seg for klikkertrening, men det er en ekstra utfordring for oss å lære det når vi har en tradisjonelt trent hund som gjerne sitter og venter på instruksjoner før den gjør noe.

Det er sant, til og med når man begynner å trene valper har de gjerne tilbøyelighet til å sitte og vente på beskjed i stedet for å være kreative, for det er sånn hunder fungerer med mindre de lærer noe annet. De vil helst se etter signaler for å finne ut hva man ønsker at de skal gjøre.

Det dyret jeg har trent med klikker som tok det desidert kjappest var faktisk en liten kaninunge, kanskje fordi kaniner ikke er typen til å gjøre folk til laks.:) I løpet av noen få dager med klikkertrening hadde hun lært å hoppe opp på en liten kasse, spinne rundt en gang og reise seg på to før klikk og godbit. Så søtt at det var til å smelte av.:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...