Gå til innhold

Hjelp til stor og tom hage!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hagen vår er kjempestor og kjempetom. Jeg er helt fersk og kan absolutt nada om planter eller trær. 

Jeg lurer på om jeg bare kan grave vekk gress, fylle på med litt ny jord, plante og voilá? Hvis det er så lett: hvilke planter bør jeg gå for?

Jeg har veldig lyst på et duftsyrin tre, og lurer på om jeg rett og slett bare kan kjøpe et, grave det ned og så er det greit? Må det vannes ofte.

Siste: har noen tips til planter/stauder som overlever vinteren?

Takk <3

Anonymkode: cc0b6...248

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siteringskrøll. Slettet.

AnonymBruker
Skrevet

Du må finne ut hvilken sone av landet du bor i ang hardførhetsgrad for planter og trær. Hele landet har soner fra 1-7 hvor 7 er de områdene hvor klimaet er mest hardt for planter. 

Syriner er ganske hardføre og tåler opp til sone 7. 

Vil tro du vil få mye info om dette hos den lokale gartneren.

Anonymkode: 7642c...63f

Skrevet

Kjøp noen sekker solsikkefrø og kast ut! :sol:

Skrevet (endret)

Hvis du et helt fersk, anbefaler jeg deg boka "Hjelp, vi hatt fått hage". Den lærte jeg masse av da jeg var fersk.

Det er veldig enkelt å lage et nytt bed. Du kan også plante busker, frukttrær o.l.

Stauder overlever vinteren, men det kommer også an på hvor du bor. Landet er delt inn i herdighetssoner. Se kart i lenke: http://www.efferus.no/Norge.html. Bor du i sone H5. Kan du ha planter som tåler H5 og høyere tall. 

Er det brunsnegler i området, er det lurt å velge planter som ikke er så populære hos sneglene. Sneglene er f.eks. ikke så glad i krydderplanter.

Se også på solforhold når du velger stauder. Fullsol, halv sol eller skygge.

Jeg anbefaler deg også å se på blomstringstid slik at du sprer blomstring utover sesongen. Kikk gjerne også litt på høyde. Få hjelp på hagesenteret.

Noen av mine favoritter er kattemynte, kryptimian, lavendel, fjellflokk, oktoberbergknapp, solhatt, storstjerneskjerm, løyntnanthjerte og kaprifol (klatreplante). Alle disse er snegletrygge (hos meg).

Stauder kan virke litt puslete når du kjøpe dem, men de vokser masse på et par sesonger. Jeg ville plantet dem med god avstand, og plantet sommerblomster (ettårige planter) mellom (tenk på snegler her også) Vann godt ved planting, og gi hønsegjødsel en gang i mai og juni. Jeg dekker jorda med kakaoskall. Da blir det nesten ikke luking, jorda holder bedre på fuktigheten (=mindre/ingen vanning) og det gir næring til jorda når det brytes ned. Kakaoskall er farlig for hunder, så velg noe annet som jorddekke om du har hund.

Hvis du vil plante et tre, så gjør det! Plant det gjerne om våren eller høsten slik at det får utviklet rotsystemet før sommeren, da det ofte kan bli litt lite vann (=plantes trær/planter om sommeren må man vann en del i starten). Snakk med de ansatte på hagesenteret. De kan hjelpe deg.

Dersom du vanner trær og bed, bør det ikke gjøres i solskinn eller midt på dagen, for da fordamper vannet, og mange planter får brannskade på bladene (tror vanndråpene fungerer som forstørrelsesglass på solstrålene). Har du snegler, vann om morgenen. Har du ikke snegler, kan du vanne om kvelden. Vann skikkelig masse når du først er i gang. Da utvikles rotsystemene bedre.

Anbefaler deg å bare prøve deg fram. Senk skuldrene. Se på bedene tilog naboene for å få tips til hva som kan trives i ditt område. Om noe dør og ikke fungerer, så er det helt greit.

Hage er gøy! Lykke til!

Rettelse: Skrivefeil

Endret av Grønt blad
  • Liker 4
Skrevet

Ja, så enkelt er det egentlig.  Graver du et hull og planter en syrin, så klarer den seg selv.  Syrin er hardfør.  Stauder er flerårige planter, men med forskjellig hardhetsgrad, dvs. hva de tåler av frost/klima.  Ditt lokale gartneri kan alt om dette. 

Når man lager hage bør man likevel planlegge.  Vil du ha en lettstelt hage, en hage for lek og spill, en frodig hage, eller vil hage bli din hobby?  Noen trær og planter liker skygge, andre sol.  Noen er kresne på jordkvalitet, andre mindre krevende.  Ofte lurt å se hva som vokser og trives i naboenes hage. 

Siden du kan lite enda,  ville jeg startet i det enkle.  Kanskje bare med ett område av hagen først.  PS.  Husk at busker og trær vokser fort, så ikke plant for tett eller slik at de tar utsikt etter få år. 

Skrevet

Bare å spa opp, gjødsle og så plante

AnonymBruker
Skrevet

Wow! Tusen takk alle sammen :helen: Nå fikk jeg lyst å grave i hagen med en gang! Ser ut til at jeg bor i en ganske allsidig del av landet med tanke på planting av trær og blomster :)

Jeg vil gjerne lære mer om hagestell og tror virkelig dette er noe jeg kan få glede av. Vet dere forresten om en busk som vokser fort, som fugler trives i? :)

Jeg har bestemt meg for å grave er lite bed med noen krydderplanter og et annet med planter nevnt over her. Tenker også å plante en staude og en duft syrin. Så håper jeg virkelig at det går bra :5:

TS

Anonymkode: cc0b6...248

Skrevet

Høres ut som fine planer, TS. Så gøy at du også hatt muligheter når det gjelder planter. 

Masse lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å lage noen bed, og plant stauder som er enkle å få til i starten (peoner, ridderspore, primula, solhatt og akeleie er fine og lettstelte stauder som trives hos de fleste). Kjøp plantejord, grav store hull og ta plantejord rundt plantene når du skal plante. :) Syrin er veldig fin og lettstelt, planter du den så klarer den seg selv når den vokser seg til. 

Anonymkode: caccd...fb1

AnonymBruker
Skrevet

Ville også blandet ut jorden med noe gjødsel slik at den får et bedre utgangspunkt :) Når du velger planter er det også viktig å huske på klima, skyggeside av huset, om den trenger sur jord, osv. Og når du først skal grave opp plenen så kan du jo alltid legge noen steinheller også slik at det blir litt mindre jobb i hagen. Veldig fint med bord og stoler på heller :) 

Anonymkode: 7db51...a71

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har god plass, er nyttevekster noen en sjelden angrer på, som frukttrær/busker og kanskje et bed/kasse til urter evt grønnsaker. 

Anonymkode: f700d...4bf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du skriver ikke hvilken herdighetssone du bor i, men jeg har lyst å tipse deg om Sommerfuglbusken. Den er akkurat hva navnet tilsier. Den blomstrer med store klaser med blomster, og sommerfuglene elsker den og flokker seg om sommefuglbusken. Den har H sone 3 til 4, da, som er bl.a.rundt østlandet, hvis jeg ikke husker feil.

Planter du noen sommerfuglbusker rundt om i hagen, vil hagen din yre av humler og sommerfugler :) En levende hage.

http://solsikkehjerte.blogspot.no/2013/05/sommerfuglbusk.html

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Mye kule tips her.

Skar av en kjukk grein  syrin. Det ble en meter lang pinne kappet i begge ender. Så kom det mange skudd rett opp av stokken mens den lå og venter til den ble kastet.

Hadde jeg gravd den ned så hadde det nok konmet et nytt tre. Har noen gule busker som har blomster før det er blader. Stakk en kvist i jorda så kom det nytt tre. Har noen ugress tre som kommer over alt. Borret en 20mm hull dypt ned i stokken og fylte hulle med roundup ugressdrepernpulver . Den vokser som bare det. 

Anonymkode: b34d9...7ff

Skrevet

Du kan spørre i omgangskretsen din om det er noen som vil dele planter med deg. Stauder er enkle å dele, og man kan få mange planter fra en enkel staude. Du kan også spørre på kjøpe/selge på facebook, eller se om det finnes en gruppe for et hagelag eller hageinteresserte i ditt område. Hadde du bodd i nærheten her kunne du fått en seks-sju sorter av meg, om du kom og hentet. De fleste hageinteresserte er glad i å dele planter og kunnskap med andre som er i startfasen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...