Gå til innhold

Dåps- og konfirmasjonsgave - hvor mye gir man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne måneden er jeg invitert i dåpen til barnet til en gammel studievenninne, og i konfirmasjon til min niese. I begge tilfeller tenker jeg å gi penger.

Særlig dåpsgave er jeg usikker på når det gjelder sum på gaven. De ønsker penger, og jeg tenkte kanskje å gi 750 kr. Er det lite, bør jeg gå opp til 1000 kr? Noen tips. Mor til barnet  er en venninne jeg ikke treffer veldig ofte på grunn av avstand, men vi har en god del kontakt for det.

Min niese tenkte jeg å gi 2000 eller 2500 kr til, er det lite/mye i forhold til hva som er vanlig. Om det er noe som er vanlig? Gave er bare fra meg. Konfirmasjonen er i en annen del av landet så jeg må også beregne noe utlegg til reise. 

Anonymkode: f99b4...730

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt 500 maks til dåpsbarnet. Til niese ville jeg f eks sjekket hva besteforeldre skal gi, så du ikke overgår dem. 2000 må da være nok.

Anonymkode: fc7dd...284

• Liker 5
Skrevet (endret)

Tenker at til niese ville jeg gitt 1000 til konfirmasjon, men det er fordi vi er så mange i familien at det blir mye penger på gaver i året. Kan du høre med andre i familien hva de gir konfirmanten? Trodde 1000 var vanlig fra tanter og onkler :/ Til dåp til venninne 500-1000 :)

Endret av altflyter
Skrevet

Min leveregel: Gi etter evne. Det er ikke noe fast minstebeløp man må opp i for at gaven skal være godkjent. 

Viktigere er det at det ligger en god tanke bak gaven - og at din omtanke for mottakeren kommer godt frem. Mye viktigere enn prislappen, synes jeg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips. Familien er liten og alle besteforeldre er døde. Jeg er eneste tante på min side, så ingen å sammenligne med. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok i alle fall. Om det er for mye må du jo vurdere selv ut fra egen økonomi og hvor mye du ønsker å gi. Vi er en familie på 4, og vi gir for rundt 750 til dåp og 1000 til konfirmasjon til nieser og nevøer. Har inntrykk av at 1000 til 1500 er vanlig til konfirmasjon.

Det er selvfølgelig ingenting i veien for å gi mer enn det som er vanlig dersom man ønsker det. :)

Anonymkode: d9f4c...d6b

Skrevet (endret)

Man gir etter evne og relasjon. Vi har pleid å gi 1500 i konfirmasjonsgave til nevøer og nieser (uavhengig av om man er fadder eller ikke). Til dåp har vi aldri gitt penger, kun gaver (f.eks. håndmalt personlig barnestol, fin eventyrbok e.l.).

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet

Max 500 i dåp (men har sjelden opplevd å få penger til barnas dåp. Det er heller gaver som små bunadssøljer, fine bøker, barnehagesekk, fint sett med kopp/fat etc.) vi gir 1000 i konfirmasjon til nieser og nevøer.

Anonymkode: 3297f...b65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

500 i dåp. 1000 om man er fadder.

Maks 1500 i dåp/konfirmasjon om det er nær familie. 

Særlig konfirmasjon synes jeg tar helt av og det dreier seg ikke om å gi mer enn man klarer og har økonomi til. Det er tanken som teller har jeg alltid lært og det burde andre lære og :)

Anonymkode: df66c...fd3

• Liker 1
Gjest Hummel34
Skrevet

Ville gitt 500 i dåp, 1000 til konfirmasjon 

AnonymBruker
Skrevet

De ØNSKER penge til dåpsgaver?  Helt hårreisende.  Hater sanne folk - her, mine snille snuppe skal døpes (men vi er ikke kristne, tror ikke på gud og vil egentlig bare ha tiggefest) men please- ta med penge! 

Anonymkode: f2c37...edd

• Liker 5
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ØNSKER penge til dåpsgaver?  Helt hårreisende.  Hater sanne folk - her, mine snille snuppe skal døpes (men vi er ikke kristne, tror ikke på gud og vil egentlig bare ha tiggefest) men please- ta med penge! 

Anonymkode: f2c37...edd

Hjertens enig!  Du snakker om å danse rundt gullkalven!! 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne måneden er jeg invitert i dåpen til barnet til en gammel studievenninne, og i konfirmasjon til min niese. I begge tilfeller tenker jeg å gi penger.

Særlig dåpsgave er jeg usikker på når det gjelder sum på gaven. De ønsker penger, og jeg tenkte kanskje å gi 750 kr. Er det lite, bør jeg gå opp til 1000 kr? Noen tips. Mor til barnet  er en venninne jeg ikke treffer veldig ofte på grunn av avstand, men vi har en god del kontakt for det.

Min niese tenkte jeg å gi 2000 eller 2500 kr til, er det lite/mye i forhold til hva som er vanlig. Om det er noe som er vanlig? Gave er bare fra meg. Konfirmasjonen er i en annen del av landet så jeg må også beregne noe utlegg til reise. 

Hadde maxs gitt 200 til dåpsbarnet

Konfirmant jeg ikke er fadder til får 1000

• Liker 1
Skrevet

Jeg har konfirmant nå, og ville blitt overrasket om h#n fikk mer en 1000 kr fra onkler/tanter m/familie i gave.. Til dåpsbarnet, synes jeg det burde være nok med 500 kr..

• Liker 1
Skrevet

1500 til niese og 500 dåpsbarn

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det bør vel utgjøre en forskjell på hva man gir om man er ett par eller ikke?? Ser flere skriver " vi gir". Du er alene, da hadde jeg halvert den summen. Jeg har vært i konfirmasjon til barn av venner, er alene, sjekket litt rundt da og mange som var par gav 500,- når de var invitert og relasjonen var venner av foreldre til konfirmanten. Jeg halverte den, dog rundet opp til 300,- da jeg syntest at 250,- var litt "dum" sum. 

Anonymkode: 43bad...2d8

Skrevet

Vi var i konfirmasjonen til datteren til bestevenninna mi forrige helg. Hun fikk en klokke til 600kr av oss. Ville ikke brukt mer enn 700kr på gave til henne.

Og neste helg skal vi i dåpen til nevøen vår. Da har vi kjøpt en barnehagesekk til 300kr og en bok til 150kr. Synes det er helt greit siden vi ikke ser søsteren til samboeren min så ofte. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips alle som har svart! 

Nå er det mulig at det går mot gave for niesen, i stedet for penger.  Synes det er bedre å gi noe som de kan ha i mange år framover enn penger, selv om penger jo kan komme godt med til for eksempel språkreise eller annet.

Har også kommet fram til at jeg vil gi en kombinasjon av penger og en liten gave til dåpsbarnet. Har gjort det tidligere og synes det gir mer mening å gi ei sangbok for barn enn penger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...