AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #1 Skrevet 3. mai 2017 Jeg har en liten søster på 6, jeg er selv 27. Mamma har to barn med min far og to med en annen mann. Men dette med at du blir et mobbeoffer og en ledertype, mp vel være ganske arvelig? For i går hadde min søster besøk av en jente fra klassen som hun pleier å leke med alene. Denne jenta falt utenfor når de ble flere i går. Min søster samler folk, men hun kan også angripe de svake. Et spørsmål her er; HVA er det som gjør at noen blir mobbet? Ja, de utstråler kanskje noe som ikke er så enkelt å sette fingern på. Når jeg ser barn som blir støtt ut, er de ofte stillere og litt mer "grå mus". Går også ofte etter voksne, da voksne er en trygget for dem. selv var jeg motsetningen da jeg var liten. Både jeg og min bror ble mobbet. Min bror har mest sannsnylig en sterkere grad av asperger. Da han er fornøyd med livet så lenge han har mat, en pc og et sted å bo. Han bryr seg ikke om å få seg jobb. Ikke om så veldig mye, han brydde seg heller ikke om at han ble mobbet. Og dermed ble han nok litt fremstilt som dum. Han visste liksom ikke bedre. Han skjønte at han ble det, men brydde seg ikke. Han fikk jo ødelagt skolepcn sin også. For meg var det verre. Jeg brydde meg faktisk.. jeg ville ikke være den stille jenta. Men det var jeg dessverre. Jeg ble frosset ut. Det ble tatt opp i klassen st jeg følte meg alene, det ble bedre en liten stund. Men det er ikke så kult, at man føler at folk blir vennene dine for å ta vare deg.. den dag i dag, er jeg litt alene av meg. Jeg har det egentlig greit. Problemet er at jeg skulle ønske jeg var mer snakkesalig osv .. Anonymkode: 4e9fa...77a
Gjest O.G. Skrevet 3. mai 2017 #2 Skrevet 3. mai 2017 Spørsmålet burde heller være hvordan kan det være at enkelte blir mobbere?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #3 Skrevet 3. mai 2017 1 minutt siden, O.G. skrev: Spørsmålet burde heller være hvordan kan det være at enkelte blir mobbere? Nei. For mobbere er ikke så enkle å oppdage på samme måte som de som blir fryst ut. Den som blir fryst ut blir det ofte i slle situasjoner. Mobberne blir mobbere fordi det er en svak tilstede. De mobber jo ikke hverandre. Anonymkode: 4e9fa...77a
Gjest Johannessen Skrevet 3. mai 2017 #4 Skrevet 3. mai 2017 (endret) Årsaken til at enkelte gutter blir mobbet er trolig fordi de ikke greier å beskytte seg selv og ikke er sterke nok psykisk/emosjonelt. De må bli litt tøffere. Endret 3. mai 2017 av Johannessen
Gjest O.G. Skrevet 3. mai 2017 #5 Skrevet 3. mai 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. For mobbere er ikke så enkle å oppdage på samme måte som de som blir fryst ut. Den som blir fryst ut blir det ofte i slle situasjoner. Mobberne blir mobbere fordi det er en svak tilstede. De mobber jo ikke hverandre. Anonymkode: 4e9fa...77a Mobbere blir mobbere pga de har en bøllepersonlighet som ikke blir holdt i sjakk av omgivelsene/de selv.
Arkana Skrevet 3. mai 2017 #6 Skrevet 3. mai 2017 For det første er det definitivt ikke bare de stille grå musene som blir mobbet. For det andre er spørsmålet feil, man skal heller spørre hva som gjør at noen mobber. Det er ikke mobbeofferet som har ansvar for ikke å bli mobbet og jeg reagerer på innlegget lenger opp hvor man framstiller mobbeoffere som svake og løsningen som at det er de som blir mobbet som må bli tøffere. Nei, de som mobbes er ikke svake og de må ikke bli tøffere. Det er mobberne som må slutte å mobbe. 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #7 Skrevet 4. mai 2017 På 5/3/2017 den 17.18, AnonymBruker skrev: Nei. For mobbere er ikke så enkle å oppdage på samme måte som de som blir fryst ut. Den som blir fryst ut blir det ofte i slle situasjoner. Mobberne blir mobbere fordi det er en svak tilstede. De mobber jo ikke hverandre. Anonymkode: 4e9fa...77a Desto viktigere å se etter hva de har felles. Det er først når mobberne identifiseres at man kan ta tak i problemet, det er ikke mye å hente på å be mobbeofre endre seg, det vil bare krenke dem uten at det vil føre til mindre mobbing. Om noen fryses ut, er det noen som gjør det, og enkelte som er mer aktive enn andre. Jeg er så lei av at folk, også lærere, ofte retter blikket mot mobbeoffer, som om det er de som er den aktive part. Det er alltids mulig å bli mobbet for noe. Man bør som O.G. heller se på hva det er som gjør at noen - i dette tilfellet den 6 år gamle søsteren - er/blir mobbere og/eller ledertyper. Anonymkode: 4675e...eea 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #8 Skrevet 4. mai 2017 Det er ikke bare de stille, rolige barna som blir mobbet. Jeg har 2 barn, ene barnet er supersosial, utrolig dyktig i sin idrett, snill, kunne bli venner med hvem som helst. Det barnet ble mobbet, for hun ble for populær blant guttene, og det var det noen jenter som ikke likte, så de bestemte seg for at de skulle ta henne. Og de fikk gradvis med seg flere, og det ble ganske ille. Vi fikk stopp på det, og hun blir ikke mobbet mer. Så har vi gutten, den stille, rolige, forsiktige, veldig sårbare, som gråter lett, redd for mye. Jeg var sikker på at, han kom til å bli mobbet. Men det blir han ikke, han har sine venner, og har hatt de i mange år nå. Og de andre aksepterer han, for den han er. Anonymkode: 024a7...0d6 1
Vera Vinge Skrevet 5. mai 2017 #9 Skrevet 5. mai 2017 Jeg husker at de for noen år tilbake ble presentert noen funn fra forskning rundt dette, som konkluderte med at det ikke var noen spesielle særtrekk ved de barna som ble mobbet, men at det var veldig sammensatte årsaker. Det ble vel trukket frem noen grupper, som at de barna som sliter med å forstå sosiale koder og ofte havner i konflikter, er litt mer utsatt enn andre. Og kanskje også litt noen av de veldig forsiktige barna. Men de mente også at det mange oppfatter som typiske trekk ved de som blir mobbet, og som blir brukt som en forklaring på hvorfor noen blir mobbet, er i veldig stor grad et resultat av mobbingen. Dvs. at mange blir usikre og tilbaketrukne fordi de blir mobbet, og ikke at de blir mobbet fordi de er usikre og tilbaketrukne, slik mange tror. Det er jo veldig logisk, tenker jeg, at man blir veldig vaktsom om man har opplevd at mange er slemme, og kanskje også at man kan bli oppfattet som litt annerledes dersom man får lite sosial trening pga. mye mobbing. Jeg syns også det er mye mer interessant å finne ut av hva som gjør at noen syns de trenger å hevde seg så voldsomt overfor andre - hva er det med mobberne og hvordan kan man hjelpe dem til å forholde seg annerledes til omgivelsene? Og ikke minst, noe som det har vært mye mer fokus på de siste årene; hvordan man skolene jobbe aktivt med et godt og inkluderende miljø? På noen skoler er det mye mer mobbing enn andre steder, og man kan ikke alltid si at det skyldes en mer belastet populasjon. Og hvis så, så stiller det jo bare enda høyere krav til hvordan skolen må jobbe. Et trygt og godt miljø er jo utgangspunktet for at barn skal lære, så det er jo noe alle nyter godt av at skolen jobber med, ikke bare de som blir mobbet (mest).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå