Gå til innhold

Ansatt i bhg står og røyker utenfor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg har verdens tetteste spørsmål. Jeg har flere gange i hente og leveringssituasjon sett en bestemt ansatt røyke. Det er ikke utenfor porten eller noe, men rett utenfor døra. Hun kaster sneipene rett ned på bakken. 

Nå er et av barna i bhg syke fordi h*n har spist en sneip. Eller muligens flere. Jeg føler jeg burde si noe, men er leder riktig person? Jeg har sagt ifra til den ansatte selv. Flere ganger, og klaget til avdelingsleder. 

Har noen noe tips? 

Anonymkode: d1320...acb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si fra til styrer. Evt gå direkte til rådmannen. Det er én ting at de ansatte røyker, men å slippe sneipene rett ned der småtråkket leker?!

Anonymkode: a3aaa...fb7

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Si i fra. Jeg er selv en innbarka storrøyker, men dette er ikke bra. En ting er å røyke ute i friluft (hvis det ikke er ikke-røykere i umiddelbar nærhet). Men man slipper ikke fra seg sneiper på bakken. Farlig for barn. Og for dyr. Dessuten er det forsøpling. Alle røykere bør investere i et lite "lomme-askebeger" der man kan legge sneipene i. Koster nesten ingenting. 

Hilsen en storrøyker som prøver å ikke la min røyking være til bry for andre

Anonymkode: da5ae...1bd

• Liker 14
Gjest Cicero
Skrevet

Si fra til leder, eller snakk med personen selv. 

Gjest Cocosa
Skrevet

Kommunalsjefen for helse? Uaktuelt at noen står og røyker i barnehagen. Men å slippe sneiper på bakken? Aldri hørt om verre! Sier ingen av de ansatte noe?!?!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg røyker selv og syns dette er uakseptabelt. Hvis hun ikke røyker hele røyken og barna spiser tobakken, kan de bli veldig dårlige og i verste fall forgiftet. Bare å spise en sigarett kan være livsfarlig for et barn. 

Anonymkode: 87c0c...3b7

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet

Barnehage ansatte har ikke lov å røyke på tomta der barnehagen ligger! De barnehagene jeg har jobbet i har vært strenge. Vi røykere skal gå så langt unna for å røyke at vi ikke kan knyttes til barnehagen av forbipasserende. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, førstedamen skrev:

Barnehage ansatte har ikke lov å røyke på tomta der barnehagen ligger! De barnehagene jeg har jobbet i har vært strenge. Vi røykere skal gå så langt unna for å røyke at vi ikke kan knyttes til barnehagen av forbipasserende. 

Har ansatte lov å forlate arbeidsplassen i arbeidstiden? Trodde alle barnehager var røyk og snusfrie i dag.

Ts: Send mail til styrer og barnehagekontoret i kommunen.

Anonymkode: 6191f...be2

• Liker 4
Gjest førstedamen
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ansatte lov å forlate arbeidsplassen i arbeidstiden? Trodde alle barnehager var røyk og snusfrie i dag.

Har ikke jobbet i store barnehager bare på små plasser. Men det var lov, men bare i lunsjen eller når man sa man tok seg en tur ut på pause. Er ikke mer enn en røyk per arbeidsdag egentlig så i teorien er de røyk og snus fri ja.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke har betalt pause, kan man forlate atbeidsplassen og dermed gjøre som msn vil. Hvis man har betalt pause får man ikke forlate arbeidsplassen, og dermed kan man heller ikke røyke/snuse. 

det er helt uakseptabelt at en ansatt røyker på barnehageområdet. Si ifra til styrer, eller hvis hen ikke gjør noe, klag til kommunen. Du kan også ta det opp med foreldrerepresentanten på avdelingen din.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: d90dd...c24

• Liker 1
Skrevet

Dette hadde jeg tatt så langt oppover som behøves! Begynn med styrer, og si fra at du tar det videre på kommunen hvis det ikke blir rask bedring. Dra inn FAU også. Jeg hadde levert formell klage på personen til styrer, inkl

- Krev at barnehagen skal være røykfri

- Ansatte får ikke røyke inne på barnehagens område

- Ansatte skal absolutt ikke slenge sneiper på bakken!

- Ansatte slal ikke røyke i løpet av arbeidsdagen slik at ungene må lukte røyk av klær, hender og pust

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, ViljaH skrev:

- Krev at barnehagen skal være røykfri

- Ansatte får ikke røyke inne på barnehagens område

- Ansatte skal absolutt ikke slenge sneiper på bakken!

- Ansatte slal ikke røyke i løpet av arbeidsdagen slik at ungene må lukte røyk av klær, hender og pust

Trodde dette var en selvfølge etter at røykeloven kom.

Ta dette opp i SU, med styrer og kommunens barnehagekontor.

• Liker 1
Skrevet

Ville definitivt ha sagt fra om røykinga. Men synes det er veldig rart om ikke de andre ansatte vet at kollega står og røyker i barnehagen. Er man ikkerøyker, så er det vel knapt noen lukt man kjenner bedre enn den fra en røyker som kommer rett inn fra en blås. Det er også rart dersom de andre ansatte ikke har merket at det er kastet sneiper på et bestemt sted. Slikt er vanskelig å skjule.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg har verdens tetteste spørsmål. Jeg har flere gange i hente og leveringssituasjon sett en bestemt ansatt røyke. Det er ikke utenfor porten eller noe, men rett utenfor døra. Hun kaster sneipene rett ned på bakken. 

Nå er et av barna i bhg syke fordi h*n har spist en sneip. Eller muligens flere. Jeg føler jeg burde si noe, men er leder riktig person? Jeg har sagt ifra til den ansatte selv. Flere ganger, og klaget til avdelingsleder. 

Har noen noe tips? 

Du skriver en e-post. I denne skriver du at et barn har blitt syk av sneip, og at du gjenntatte ganger har klaget på røyking og forsøpling av barnehagens uteområde til styrer og den ansatte. 

E-posten sender du til styrer, sjef for barnehagene, rådmann, kommunelege og politi. Dette fremstår som en straffesak - ta det på alvor.

Anonymkode: 57e67...958

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Sukrin skrev:

Trodde dette var en selvfølge etter at røykeloven kom.

Ta dette opp i SU, med styrer og kommunens barnehagekontor.

Jo, men tydeligvis håndhever ikke bhg loven. Da kan man vise til loven når man fremsetter krav.

• Liker 1
Gjest Loffeliten
Skrevet

Når du har observert dette i hente- og leveringssituasjon flere ganger virker det lite trolig at de ansatte og styrer ikke allerede er klar over at denne ansatte røyker og legger fra seg sigarettsneiper på området. Derfor hadde jeg gått videre, og sendt mail til styrer med kopi til kommunens barnehageavdeling. Eventuelt barnehageledelsen/barnehageeier. Gjør samtidig oppmerksom på at du alt har sagt fra til den ansatte dette gjelder, samt til avdelingsleder, uten at det har blitt noen bedring. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, førstedamen skrev:

Jobber selv i kommunal bhg. Ingen får lov til å røyke i arbeidstiden. Vi har betalt pause. På personalmøtet MÅ de (2)  som røkyker gå 500m unna bhg. 

Anonymkode: a8438...a2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle sammen. Jeg har bestemt meg for å ta det opp med kommunen nå, om det ikke gir gode svar så tar jeg det videre. Det virker som for meg at styrer vet at ansatt røyker utenfor ja. Det er ingen som reagerer, utenom vi foreldre. Jeg har snakket med to andre foreldre om det tidligere som har reagert. En av de hadde tatt det med styrer. Ble ikke gjort noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva??!! Røyker den barnehageansatte inne på barnehagens område OG kaster sneipene på bakken der barna leker?! Det høres helt utrolig ut! Dette kan umulig være lovlig. Det er jo direkte helseskadelig for barna. Du gjør rett i å ta dette videre. Dette må dere foreldre ikke akseptere. 

Anonymkode: 2b219...354

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags sykdom fikk barnet som spiste sneipen? Hvordan kunne de konstatere at det var årsaken?

Meld fra til kommunen ja, dette er jammen ikke greit!!!

Anonymkode: 6531a...2d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...