Gå til innhold

ABCD, føflekker sommeren 2017.

Gjest

Anbefalte innlegg

Alt du må vite om dine føflekker denne sommeren og fremover i tid.

Når du sjekker føflekkene dine må du ha "ABC-regelen" i hodet.

A = Asymetri, dersom føflekken din har en merkelig asymmetrisk form bør du vurdere å oppsøke lege for å utelukke Malignt melanom.

B = Boarder, hvordan er kantene på føflekken du inspiserer? Dersom det er uklar overgang mellom føflekk og huden forøvrig kan dette være tegn på Malignt melanom, rådfør deg da snarlig med lege.

C = Color, dette er et svært viktig punkt. Dersom du opplever flere forskjellige farger/ nyanser i din føflekk så er dette tegn på at du bør få en legetitt på den. MERK, Særlig er fargene Blå, Svart og mørkerød særlig alarmerende. Har du disse fargetonene tilstede bør du agere snarlig!

D = Diameter, dersom din føflekk har en diameter på mer enn 5 mm bør du være påpasselig med hyppig selvsjekk, rådfør deg gjerne med lege.

Dersom du opplever en eller flere av symptomene nevnt over bør du snarlig oppsøke lege. Føflekkreft kan oppstå i både nye og gamle føflekker og sprer seg raskt.

Vent ikke med konsultasjon dersom du mistenker kreft, dette er en kreftform med svært god prognose ved tidlig utredning. Dersom man oppdager spredning er tilstanden svært alvorlig og potensielt livstruende.

Andre symptomer på Malignt melanom er kløe i, på og/ eller rundt føflekk.

Svie må også tas alvorlig samt blødninger.

Blødninger er tegn på fremskreden kreft å bør føre til akutt igangsetting av behandling og prøvetaking.

Tenkte bare å dele kunnskapene mine om føflekker nå som vi går deilige solfylte måneder i møte.

Nyt sommeren med solkrem og ta vare på deg selv og huden din.

God Sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Takk. Hvor vil du med dette?

Anonymkode: cfa1b...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk TS, opplysning og påminnelse er fint :danse:

Anonymkode: aec3f...0a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Hvor vil du med dette?

Jeg vil at folk skal oppdage kreft tidlig slik at de kan overleve å bli gamle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler bare at jeg blir pepret med dette overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Vi vet dette og det blir ikke mindre kreft om man er oppmerksom på forandringer vedr. føflekker. Man kan kun sette igang med behandling litt tidligere.

Anonymkode: 13d82...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, unnskyld at jeg postet dette da... sjeldent har vel «utakk er verdens lønn» passet bedre lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som også er en stor pekepinn på at det kan være noe galt er om føflekken klør og blør.

Anonymkode: b2fea...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel noe man ikke akkurat kan bli minnet på for ofte. Hilsen ei som har hatt to ondartede føflekker, og som faktisk ikke var klar over hvor alvorlig det kunne være, og hvilke forandringer man burde være obs på.

Anonymkode: 84476...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel noe man ikke akkurat kan bli minnet på for ofte. Hilsen ei som har hatt to ondartede føflekker, og som faktisk ikke var klar over hvor alvorlig det kunne være, og hvilke forandringer man burde være obs på.

Anonymkode: 84476...8cd

De fleste jeg har møtt har heller ikke visst om ABCD regelen eller "uglyDuck" metodikken.

Folk må vite dette siden det er så lett å unngå at denne kreftformen blir uhelbredelig. Da får jeg heller irritere på meg noen få...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...