Gå til innhold

Hund- Er det dumt å ha maten stående fremme hele dagen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også dette dilemmaet. Anthon er vant til å ha mate framme hos oppdretter, mens jeg gjerne vil fordele det på tre-fire ganger om dagen. Lettere å disponere tidene.

Hittil har vi latt det stå framme, men kommer til å justere det til uken...tror jeg.

Skrevet

Vi har hatt maten stående framme hele tiden til alle våre hunder, men erfaringsmessig har de bare spist på kvelden uansett.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi ga hunden vår mat om morgenen og kvelden, og tok vel egentlig ikke fra han maten ellers, men han spiste den gjerne opp. Maten blir jo fort mindre frisk, da, selv om det sikkert ikke spiller noen rolle om det bare er tørrmat.

I noen sammenhenger, feks før hard trening, kan det være viktig å ha kontroll over hvor mye hunden har spist i forkant, men for en valp... da har det sikkert mer å si hvordan dere vil gjøre det seinere...

Skrevet

Ingenting er "galt", men man bør nok se an hunden litt.

Vår hund er et matvrak og ville mest sannsynlig spist til hun sprakk om det sto mat fremme til enhver tid.

Skrevet
Jeg har også dette dilemmaet.  Anthon er vant til å ha mate framme hos oppdretter, mens jeg gjerne vil fordele det på tre-fire ganger om dagen.  Lettere å disponere tidene.

Hva mener du med at det er lettere å disponere tiden? Hva har det å si for din disponering av tid at hunden din har maten stående framme, slik som den er vant til?

Skrevet

Vår hund har maten stående framme hele tiden.

Men han får jo sin tilmålte mengde , og om han skulle spise alt opp før kl 1400, så får han ikke ny dose før neste dag likevel.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det jeg mente med disponering av tid, er at han skal ut med en gang han har spist (ni uker gammel), og om han spiser hele tiden er det vanskelig å bestemme når han skal ut. Det var det jeg mente.

Skrevet

Bestem deg for hvilke tider du mener han skal ut. Noen tider med intervaller som han kanskje burde klare å holde seg. Han blir sikkert fort vant til når utetidene er.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hittil i dag har vi vært ute ca seks ganger. Mener su at jeg skal kutte ned på turene, og heller la han gjøre fra seg inne? Kom gjerne med råd!

Skrevet

Jeg har maten fremme hele tiden, mindre fuzz for min del og bikkja kan spise når som helst (dvs noen ganger aldri, noen ganger hele tiden..). Har hørt to grunner til å ikke ha maten fremme: Har du en super-matglad hund som gjerne vil spise seg i hjel (eller en hund som er overvektig) eller en hund som er matlei, skal du ikke la maten stå fremme. For den første situasjonen er vel svaret opplagt, for den andre situasjonen kan det å la maten stå fremme forsterke det at den ikke spiser.

Hva slags hund har du?

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ikke om du mente meg, men jeg har en jack russell terrier på ni uker i dag. Han småspiser litt hele dagen, og får vel i seg det han trenger av mate med litt hjelp fra Kongen. Tror han er både sunn og frisk, men han stormer ikke til matskålen når det er mattid. Han går på Hill's og har god avføring, så vil ikke bytte merke ennå heller...

Skrevet
Hittil i dag har vi vært ute ca seks ganger. Mener su at jeg skal kutte ned på turene' date=' og heller la han gjøre fra seg inne? Kom gjerne med råd![/quote']

Det å kutte ned på turene pr dag kommer vel naturlig etter som den lille krabaten vokser til.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det jeg mente med disponering av tid, er at han skal ut med en gang han har spist (ni uker gammel), og om han spiser hele tiden er det vanskelig å bestemme når han skal ut.  Det var det jeg mente.

Er det ikke mere riktig at en valp på 9 uker får faste måltider?

De må o på do med en gang?

Når jeg glemmer å ta vekk tørrforet, så har det hendt han har spist sent og da blir vi vekt om natten at han må ut.

Skrevet

Jeg mener at det beste er at hunden får mat til faste måltider. Om ikke blir hunden gjerne småspist og vanskelig å kontrolle mat inntaket, og enda mer vanskelig å fore den når det trengs.

Jeg har jakthunder og jeg er avhenig av at de spiser mat når de får det/trengs ( eks etter en jakt dag ).

Mine hunder får to måltider om dagen, og det er dermed lett for meg å kontrollere volum, nøyaktig hva de spiser og jeg vet at hundene får i seg det de trenger.

Min vennine som har maten hele tiden har en hund som er småspist, den spiser litt hele tiden, og vanskelig å fore - siden den er vandt med å spise når det passer den. Mitt inntrykk er vidre at man også får hunder som fort blit matleie - siden de har maten fremme hele tiden.

Så for meg og mine hunder fungerer det best med faste måltider.

Skrevet

Vi har nå fått valpen vår hjem, og etter råd fra oppdretter har vi ikke maten fremme hele tiden. Vi gir ham mat fire ganger om dagen, og har det stående fremme et kvarters tid. Etter det tar vi skåla bort, enten han har spist opp eller ikke.

Dette har funka veldig fint. Hvis han spiser lite ved det ene måltidet tar han det gjerne igjen ved det neste, og på den måten regulerer han greit selv hvor mye han spiser.

Det er veldig greit når det gjelder dotreningen også, for det slår nesten aldri feil at han må på do, enten midt i måltidet, eller rett etter. Dermed kan vi følge med og gå ut med ham med en gang vi ser tegn til det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det ikke mere riktig at en valp på 9 uker får faste måltider?

De må o på do med en gang?

Når jeg glemmer å ta vekk tørrforet, så har det hendt han har spist sent og da blir vi vekt om natten at han må ut.

Det er det jeg mener...

Skrevet

hunder er ikke like flinke til å dele opp måltidene sine selv som det katter er. De har en tendens til å kjedespise,så derfor råder jeg deg til å sette maten bort mellom måltidene. dette skjerper også apetitten hos dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...