Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har over 6-er i snitt (6,3Pr dags dato, utenom eksamen), men ønsker ikke å gå medisin, økonomi, veterinær osv. Alle i familien "forventer" at jeg skal søke noe med høye karakterer,får god lønn og alt det der. Men jeg er sååå usikker på hva jeg vil bli.. skal jeg ta friår, gå noe for å få flere poeng? Tips mottas med stor takk😊

Anonymkode: b475b...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du bør tenke på er at du har bare denne ene muligheten til å søke med førstegangsvitnemål. Ha det i tankene før du bestemmer deg. Sekundærvitnemål har mye høyere krav og du vil måtte jobbe deg opp enda flere poeng for å komme inn på prestisjestudiene...

• Liker 4
Skrevet

Ville gått for nanoteknologi eller et av siving-studiene. Antar du tar realfag siden snittet er over 6? Til syvende og sist er det viktigste å velge noe du har lyst til å studere. Velg ut i fra interesser og ikke bare status eller forventninger, men husk også at det er lurt å utdanne seg til noe som kan gi jobb også om 10, 20 og 50 år. 

Tilleggspoeng (studie, førstegangstjeneste, alderspoeng) gjelder for øvrig bare i ordniær kvote.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har over 6-er i snitt (6,3Pr dags dato, utenom eksamen), men ønsker ikke å gå medisin, økonomi, veterinær osv. Alle i familien "forventer" at jeg skal søke på noe med høye karakterer,  god lønn og alt det der. Men jeg er sååå usikker på hva jeg vil bli.. skal jeg ta friår, gå noe for å få flere poeng? Tips mottas med stor takk😊

Hvis man har 6.3 i snitt trenger man ikke få flere poeng :fnise: Kommer inn på det meste med de karakterene.

Rettskrivingen din er ikke spesielt bra, så betviler at du faktisk har 6 i snitt. 

Markert ut noen småting jeg reagerer på. Du skriver  ar du skal søke på noe med høyere karakterer, mener du ikke søke på noen som krever høyere karakterer? Er en forskjell der, for det du skrev betyr at du søker på noe som har høye karakterer, og det gir ikke helt mening. Du glemte dessuten verbet å få i en av setningene, i tillegg til at du startet en setning med liten bokstav. Dette er så grunnleggende feil at jeg tviler på at du faktisk har 6er i snitt. 

Hva har du egentlig i snitt?

• Liker 3
Skrevet

Det å skrive et innlegg her inne stiller ikke krav til rettskriving da, så kan godt hende ts har over 6 i snitt uten å bry seg så mye om grammatikken akkurat her. 

Nå er vel fristen ute for å søke høyere utdannelse? 

Jeg begynte rett på økonomi etter videregående, og det er den største feilen jeg gjorde. Jeg søkte meg dit kun fordi det er jobber der og bra betalt. Mislikte studiet, men prøvde å gjennomføre en bachelor likevel. Kom meg halvveis i løpet av tre år siden jeg ikke likte fagene. Til høsten håper jeg på å komme inn på sosialt arbeid, og jeg klarer nesten ikke vente! Jeg har tatt et år med psykologi nå for å gjøre noe jeg virkelig hadde lyst til mens jeg fant ut hva jeg ville bli. Hvis du er usikker, så ikke gjør samme feil som meg! Ta deg et friår der du jobber, går folkehøyskole eller lignende, og prøv å se hva du har lyst til å bli! Jeg er 23 nå, og har studert med mange andre som er mye eldre, så det er aldri for sent å begynne med det du virkelig har lyst til! Årsstudium er faktisk en veldig bra greie også, men da bruker man førstegangskvoten sin. På psykologi kan man søke seg over til bachelor fra årsstudiet, så antar det er mulig på andre studieretninger også. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, QQbaby skrev:

Hvis man har 6.3 i snitt trenger man ikke få flere poeng :fnise: Kommer inn på det meste med de karakterene.

Rettskrivingen din er ikke spesielt bra, så betviler at du faktisk har 6 i snitt. 

Markert ut noen småting jeg reagerer på. Du skriver  ar du skal søke på noe med høyere karakterer, mener du ikke søke på noen som krever høyere karakterer? Er en forskjell der, for det du skrev betyr at du søker på noe som har høye karakterer, og det gir ikke helt mening. Du glemte dessuten verbet å få i en av setningene, i tillegg til at du startet en setning med liten bokstav. Dette er så grunnleggende feil at jeg tviler på at du faktisk har 6er i snitt. 

hva faen

Anonymkode: fa16c...19f

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, QQbaby skrev:

Hvorfor gjengir du det h*n skrev helt feil? Da blir jo også meningen med innholdet noe annet og du retter på noe som ikke nødvendigvis er feil. Det h*n faktisk skrev var: " Alle i familien "forventer" at jeg skal søke noe med høye karakterer(...)" Det kan jo bety at alle i familien forventer at h*n skal søke på noe (i det hele tatt, i steden for å ta friår, f.eks), siden h*n har høye karakterer.

Anonymkode: dd4f7...a1b

• Liker 5
Skrevet

Noen er bare ute etter å ta andre uten å bry seg om hva det faktisk spørres etter. Bedre å ignorere slike og heller komme med noe relevant selv. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gjør hva du vil! Hadde en venninne som gikk med de samme tankene da vi var ferdige på vgs. Hun endte opp med å gå noe hun hadde lyst til, uten at hun måtte ha så godt snitt som hun hadde for å komme inn. Det er jo kjempe bra å ha høyt snitt, fordi da får du mange valgmuligheter. Men det er ikke noe vits å søke basert på det, du bør jo også synes det du søker er spennende. Også bør du også ha litt i bakhodet at du skal få en jobb etterpå. Ønsker deg lykke til :) hvis du ikke søkte på noe innen søkefristen i år, så har du jo et drøyt år på å tenke ut hva du vil!

Anonymkode: ea903...995

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med strålende karakterer! Gi blanke i hva andre vil for deg, å fokuser på at DU har alle muligheter åpne for DEG. Ville brukt muligheten, men søkt etter egen interesse. Noe interesse for fag har du vel gjerne hatt underveis for å gå ut med et sånt snitt? :)

Anonymkode: e5c26...a60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har over 6-er i snitt (6,3Pr dags dato, utenom eksamen), men ønsker ikke å gå medisin, økonomi, veterinær osv. Alle i familien "forventer" at jeg skal søke noe med høye karakterer,får god lønn og alt det der. Men jeg er sååå usikker på hva jeg vil bli.. skal jeg ta friår, gå noe for å få flere poeng? Tips mottas med stor takk😊

Hva har du søkt på da? Siden fristene har gått ut. 

Det lønner seg å tenke på hva man har lyst til selv, men likevel ha i tankene at det er ved førstegangs vitnemål at man kan søke med kravene så lave som nå og at man gjør lurt i å tenke fremover. I hvilke yrkesretninger får man arbeid og muligheter? Hva slags liv ønsker du deg? Hvor er du om 10 år? 

Min søster en avgangsstudent i år, og har en venninne med over 6 i snitt. Hun har søkt bare på det mammaen hennes forventer. Det er liksom ikke snakk om at hun skal søke noe annet enn prestisjetunge studier. Selv er hun bare stresset over å møte alle forventninger og kjenner på press fra alle kanter. Trist å se på som en utenforstående. 

Anonymkode: 6fd05...bac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte feil studier flere ganger, og i etterkant angrer jeg på at jeg ikke jobbet et år eller to for å finne ut av hva jeg interesserte meg for. Du kan jo forsøke ta opp en popvitenskapbok om ulike emner og se om du finner noe du liker. Type "Det egoistiske genet" eller en av de mange popbøkene om hvordan universet fungerer. Ditt lokale bibliotek har sikkert mye rart. Kjøpe historieblader og vitenskapsblader og les ute i solen. 

Om du har en normal jobb kan du kanskje lære mer om hvilke arbeidsoppgaver du liker og hvilke du absolutt ikke liker. Liker du kundeservice? Rydde/ organisere? Sjefe? Jobbe raskt eller treigt? praktiske oppgaver? teoretiske oppgaver? osv

Anonymkode: 830b1...d82

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du søkt på da? Siden fristene har gått ut. 

Det lønner seg å tenke på hva man har lyst til selv, men likevel ha i tankene at det er ved førstegangs vitnemål at man kan søke med kravene så lave som nå og at man gjør lurt i å tenke fremover. I hvilke yrkesretninger får man arbeid og muligheter? Hva slags liv ønsker du deg? Hvor er du om 10 år? 

Min søster en avgangsstudent i år, og har en venninne med over 6 i snitt. Hun har søkt bare på det mammaen hennes forventer. Det er liksom ikke snakk om at hun skal søke noe annet enn prestisjetunge studier. Selv er hun bare stresset over å møte alle forventninger og kjenner på press fra alle kanter. Trist å se på som en utenforstående. 

Anonymkode: 6fd05...bac

Glemte å skrive at jeg hadde søkt litt div. Både medisin, veterinær økonomi osv både i Oslo og andre steder. Har også søkt sykepleien og vernepleier, men ønsker ikke å gå det, tror jeg. 

Man kan endre rekkefølgen på de 10 valgene i flere uker frem over, men siden jeg er så usikker på hva jeg skal vet jeg ikke om jeg ønsker friår, å gå noe bare for å gjøre det eller bare ta en utdannelse innen noe "random"

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke poenget med å begynne på et studium bare for å gjøre det. Tror det ville vært mer gunstig for deg å ta et friår for å jobbe og få tid til å tenke hva du ønsker å gjøre videre.

Anonymkode: d1491...348

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen med å ha et høyt snitt er at du kan bli hva du vil, men det betyr ikke at du må velge et studium som krever høyt snitt. :) Men fristen for å søke på høyere utdanning har vel gått ut nå?

Anonymkode: f83dc...dfa

AnonymBruker
Skrevet

Ta et friår! Jeg startet på flere studier fordi det var forventet av meg, droppa ut av alle. Da jeg var 27 startet jeg på det jeg faktisk ville, og har aldri angret. Er nå 35 og i en doktorgrad i et felt jeg aldri hadde valgt som 18-25-åring og ELSKER det!

Anonymkode: fed46...962

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har 15 i snitt. aner ike hva jeg skal bli

Anonymkode: b5ba1...ea4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke 6 toppkarakter? Hvordan kan man har høyere enn 6 i snitt?

Anonymkode: 03ba7...4d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke 6 toppkarakter? Hvordan kan man har høyere enn 6 i snitt?

Anonymkode: 03ba7...4d9

Realfagspoeng. Man får 0,5 poeng for alle realfag bortsett fra fysikk 2 og R2, som man får 1 poeng for.

Anonymkode: f83dc...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke 6 i snitt. Du har 63 i poengsum. Det er komplett umulig å få mer enn 6 i (karakter)snitt da 6 er høyeste karakter. Poengsum er karaktersnitt multiplisert med 10 addert med eventuelle realfags- og/eller språkpoeng (maksimalt 4). 

Jeg fatter ikke hvorfor det er så mange som ikke klarer å skille så grunnleggende begreper. Et snitt bør vel alle klare å forstå hva innebærer. 

Anonymkode: bacfb...e9e

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...