AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #1 Skrevet 3. mai 2017 Hei! om fosteret slutter å leve å utvikle seg i f.eks uke 8, og man ikke vil betale for tidlig ul, hvordan oppdager man det før lenge etterpå?? (Altså MA, at kroppen ikke støter ut fosteret) Jeg er så redd for å gå lenge med ett dødt foster. For helsesøster kommer jo ikke nødvendig vis å høre hjerteslag på kontroll i uke 12 uansett? Kommer man ikke til å oppdage det før gratis UL i ca uke 19 da eller? Anonymkode: 68b7d...b2e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #2 Skrevet 3. mai 2017 Beklager, jeg mente å skrive dette i gravid-forumet. Men det er vel ikke så nøye. Anonymkode: 68b7d...b2e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #3 Skrevet 3. mai 2017 Man får som regel noen små tegn på at noe er galt, selv om aborten ikke kommer i gang av seg selv som ved SA. For min del mistenkte jeg noe galt alt rundt positiv test. Jeg spottet brunt helt fra starten av graviditeten og hadde nesten ingen symptomer. Fastlegen valgte på bakgrunn av spottingen og det at jeg selv sa at jeg trodde det var noe galt fordi jeg ikke følte meg gravid, mot normalen for meg i tidligere svangerskap, å ta hcg i uke 5-6, som bekreftet mistanken min: stigningen var for lav og da ble jeg satt opp til UL, som viste manglende hjerteslag i uke 6-7. Så ble det medisinsk abort. Noen få av de som blir gående lenge, har ikke noen symptomer, men de aller fleste av dem har faktisk det, der enten fastlegen eller de selv har tenkt at spotting/lett blødning/manglende symptomer ikke var noe alvorlig. Av god grunn: fordi mange har sånt selv i vitale svangerskap. Men der er som regel tegn. Anonymkode: 60b38...bb0
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #4 Skrevet 3. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får som regel noen små tegn på at noe er galt, selv om aborten ikke kommer i gang av seg selv som ved SA. For min del mistenkte jeg noe galt alt rundt positiv test. Jeg spottet brunt helt fra starten av graviditeten og hadde nesten ingen symptomer. Fastlegen valgte på bakgrunn av spottingen og det at jeg selv sa at jeg trodde det var noe galt fordi jeg ikke følte meg gravid, mot normalen for meg i tidligere svangerskap, å ta hcg i uke 5-6, som bekreftet mistanken min: stigningen var for lav og da ble jeg satt opp til UL, som viste manglende hjerteslag i uke 6-7. Så ble det medisinsk abort. Noen få av de som blir gående lenge, har ikke noen symptomer, men de aller fleste av dem har faktisk det, der enten fastlegen eller de selv har tenkt at spotting/lett blødning/manglende symptomer ikke var noe alvorlig. Av god grunn: fordi mange har sånt selv i vitale svangerskap. Men der er som regel tegn. Anonymkode: 60b38...bb0 Ok, takk så mye for svar! Anonymkode: 68b7d...b2e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #5 Skrevet 3. mai 2017 Jeg spottet litt rundt IKM og fikk så økende graviditetssymptomer. På ett tidspunkt ble kvalmen litt svakere i steden for sterkere, men jeg tenkte at jeg bare var heldig som slapp å ha den intense kvalmen så lenge. Var fortsatt kvalm, magen vokste, puppene ble ømmere og større. For meg ville det ikke ha vært mulig å vite at det hadde gått galt uten tidlig ultralyd. Det eneste som endret seg, var at kvalmen ble litt svakere, og det kan den bli selv om det går bra også. Neste gang kommer jeg til å bruke MYE penger på tidlige ultralyder. Skal ikke gå med et dødt embryo i livmora og tro at alt er bra i over fem uker en gang til... Anonymkode: 4c505...460
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #6 Skrevet 3. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg spottet litt rundt IKM og fikk så økende graviditetssymptomer. På ett tidspunkt ble kvalmen litt svakere i steden for sterkere, men jeg tenkte at jeg bare var heldig som slapp å ha den intense kvalmen så lenge. Var fortsatt kvalm, magen vokste, puppene ble ømmere og større. For meg ville det ikke ha vært mulig å vite at det hadde gått galt uten tidlig ultralyd. Det eneste som endret seg, var at kvalmen ble litt svakere, og det kan den bli selv om det går bra også. Neste gang kommer jeg til å bruke MYE penger på tidlige ultralyder. Skal ikke gå med et dødt embryo i livmora og tro at alt er bra i over fem uker en gang til... Anonymkode: 4c505...460 Huff, det hørest helt forferdelig.. akkurat dette jeg et livredd for. Anonymkode: 68b7d...b2e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #7 Skrevet 3. mai 2017 Jeg fikk tidlig ultralyd i uke 11 pga. komplikasjoner forrige svangerskap. Null symptomer på at noe var galt. Hadde begynt å kjøpe inn babyutstyr og skulle fortelle familie uka etter. På UL fikk jeg beskjed om at utviklingen hadde stoppet opp veldig tidlig. Rundt 4-6uker. Så det hadde gått over en måned uten tegn på at noe hadde gått galt. Etter 3 SA/MA kan jeg ikke forstå at jeg turte å tro på at det faktisk var et barn der inne med mitt første barn. Jeg ville betalt for tidlig UL nå, uten tvil. Anonymkode: 9e374...1a6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #8 Skrevet 3. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, det hørest helt forferdelig.. akkurat dette jeg et livredd for. Anonymkode: 68b7d...b2e Ja, det var forferdelig. Var nesten 12 uker da det ble oppdaget og hadde tenkt å fortelle det til "alle" noen dager senere. Godt vi ikke rakk det. Neste gang tenker jeg å ta privat ultralyd minimum annenhver uke fram til jeg kjenner spark. Ja, det blir dyrt, men vil ikke risikere å tro at alt er bra i over en måned etter at det har gått galt en gang til. Anonymkode: 4c505...460
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #9 Skrevet 6. mai 2017 Det er ikke noe annet enn ultralyd, alle andre tegn er stort sett noe som kan skje i andre graviditeter også. Jeg har blødd i graviditeten som endte opp med et barn, og ikke i det som endte med MA. Har også mistet symptomer i en graviditet som gikk bra og ikke i en annen som gikk bra. Kan ikke huske å ha mistet symptomer i graviditeten som endte i MA. Selv om det også er vanlig å miste symptomer etter uke 10-12. Og jeg var på ultralyd der fosteret var mindre enn forventet og derfor fikk hcg prøve. Den var så høy at de ikke tok nr 2. Men dro til ny ultralyd et par uker etter og fosteret var fortsatt like lite og kroppen hadde ingen anelse. Så jeg måtte inn og ta en abort. Anonymkode: 96083...fdf
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #10 Skrevet 6. mai 2017 På 3.5.2017 den 13.01, AnonymBruker skrev: Man får som regel noen små tegn på at noe er galt, selv om aborten ikke kommer i gang av seg selv som ved SA. For min del mistenkte jeg noe galt alt rundt positiv test. Jeg spottet brunt helt fra starten av graviditeten og hadde nesten ingen symptomer. Fastlegen valgte på bakgrunn av spottingen og det at jeg selv sa at jeg trodde det var noe galt fordi jeg ikke følte meg gravid, mot normalen for meg i tidligere svangerskap, å ta hcg i uke 5-6, som bekreftet mistanken min: stigningen var for lav og da ble jeg satt opp til UL, som viste manglende hjerteslag i uke 6-7. Så ble det medisinsk abort. Noen få av de som blir gående lenge, har ikke noen symptomer, men de aller fleste av dem har faktisk det, der enten fastlegen eller de selv har tenkt at spotting/lett blødning/manglende symptomer ikke var noe alvorlig. Av god grunn: fordi mange har sånt selv i vitale svangerskap. Men der er som regel tegn. Anonymkode: 60b38...bb0 Men det er jo ikke nødvendig noe tegn på at noe er galt, for som du sier så er det også vanlig å miste symptomer i vitale svangerskap. For hadde det vært et tegn så hadde kroppen visst det, ettersom den gir deg tegn og fosteret hadde ikke fortsatt vært i livmoren flere uker i etterkant uten at kroppen støtet det ut. I mitt tilfelle sa gynekologen at kroppen ikke hadde oppdaget det og det kunne også ta mange uker. Så hcg var høyt fortsatt, men en abort starter ikke med blødninger før kroppen faktisk har oppdaget det. Anonymkode: 96083...fdf 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #11 Skrevet 7. mai 2017 Jeg tror ikke du kan oppdage dette dessverre. Jeg mistet i uke 9, men hadde ingen tegn på at dette hadde skjedd. Gikk til privat gynekolog i uke 13. Jeg ville sjekke at alt var i orden før jeg fortalte jobb. Når jeg tenker tilbake nå begynte jeg føle meg bedre rundt uke 11. Jeg var mye sliten og kvalm. Jeg trodde dette var naturlig fordi jeg snart var ferdig med første trimester. Hvis jeg blir gravid igjen vil legen sende meg gjevnlig til gynekolog. Dette tror jeg blir bra. Jeg vil ikke gå en månede til med et dødt foster i magen og tenke at alt er bra. Da betaler jeg heller gladelig de 1100 kr det koster for å sjekke. Anonymkode: de2c3...e1d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #12 Skrevet 7. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du kan oppdage dette dessverre. Jeg mistet i uke 9, men hadde ingen tegn på at dette hadde skjedd. Gikk til privat gynekolog i uke 13. Jeg ville sjekke at alt var i orden før jeg fortalte jobb. Når jeg tenker tilbake nå begynte jeg føle meg bedre rundt uke 11. Jeg var mye sliten og kvalm. Jeg trodde dette var naturlig fordi jeg snart var ferdig med første trimester. Hvis jeg blir gravid igjen vil legen sende meg gjevnlig til gynekolog. Dette tror jeg blir bra. Jeg vil ikke gå en månede til med et dødt foster i magen og tenke at alt er bra. Da betaler jeg heller gladelig de 1100 kr det koster for å sjekke. Anonymkode: de2c3...e1d Så om man ikke vil koste på seg tidlig ultralyd... så kan man komme til UL i uke 19 med et foster som døde i uke 8 liksom?? Anonymkode: 68b7d...b2e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #13 Skrevet 8. mai 2017 Jeg følte meg også bedre i uke 11-12. Alle symptomer på graviditet forsvant. Men har i dag en datter på 1 år. Så dette med symptomer og ikke, er veldig individuelt. Tviler på at man går helt til uke 19, med et foster som døde i uke 10, kroppen ordner nok opp før den tid. Anonymkode: 32514...ba5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå