Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Carrot skrev:

Hæ? Er man mindre dedikert til partneren om man velger bort et stykke metall? :riste: ærlig talt, dette blir for dumt for meg. ER nesten enig med AB som skrev at enkete kvinner (og sikkert også menn for den del) har en eiertrang som er utenfor rimelighetens grenser, og når de i tillegg bruker "følelser" for å få viljen sin er det bare ikke OK. Da er det emosjonell utpressing:

"jeg blir så glad hvis"

"jeg blir såret"

"det viser at du bryr deg"

"hvis du elsker meg"

Fysj!

TS her!

Hei alle, ser at det er mange meninger om saken, og det er helt supert!! Jeg vil gjerne ha svar fra de som tenker annerledes enn meg også, og fra de som tenker likt. Det viser jo både hans og mitt ståsted.

Carrot skriver at det ligner emosjonell utpressing å si ting som "det betyr mye for meg hvis du..." f.eks. Men jeg lurer på; er ikke det noe man gjør i et forhold da, å prøve å innrette seg etter den andres ønsker. Mannen min hadde mange ønsker/krav til meg i krisefasen vår. det var nesten så jeg følte jeg måtte endre på grunnleggende ting ved den jeg er. Men jeg gjorde selvsagt det- for hans skyld. For at han skulle bli fornøyd! For å vise at jeg bryr meg om hans følelser og setter de først.. Fordi jeg elsker ham.

En ting er de som har yrker hvor det er farlig å gå med ring etc, da er det jo en god forklaring. Mannen min sier han ikke liker å ha noe på fingrene. Men likevel brukte han ringen i 8 år. Hvorfor ble han plutselig så steil på at det var uaktuelt? Hvorfor vil han ikke ta den ut når den er for liten? Hvorfor kan han ikke i det minste ta den på i sosiale settinger osv? Som en påpekte her så går  jo menn med slips på fest, samme hvor ubehagelig det er. .  Jeg ser det på en måte som en kjærlighetserklæring at han går med ringen, og en avkreftelse at han ikke gjør det. Flere andre her skriver at de ville tenkt ting som "er han ikke stolt over å være sammen med meg? Vil han ikke vise verden rundt at han er opptatt?" osv. slike tanker kommer lett. 

Det handler ikke om eierskap eller slikt, men giftering er et symbol som alle vet hva er- det er et signal til verden rundt. Over 90 % av parene vil jeg tro bruker ring. Det er klart det er sårt da, når mannen nekter å ha på dette symbolet.... 

Anonymkode: b2ab4...25f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du dum eller gjør du deg til? Nå bør man jo faktisk ta av seg ringen i en del arbeidsaktiviteter som et sikkerhetstiltak. At du sammenligner dette med å bruke ordinære gensere er dumskap. 

Anonymkode: 8a4ce...84d

Det er jo en helt annen diskusjon.... Så klart tar man av ringen om det er nødvendig i forhold til jobb/sikkerhet. Men her var det en person som mente at det generelt var livsfarlig å gå med ring, altså generelt, ikke som utvidet sikkerhetstiltak gjennom jobb etc.

Og det blir for tåpelig, ulykker kan skje i hverdagen også, men å bruke det som argumentasjon for å ikke bruke ring, det er dumskap det. 

Anonymkode: 3dfa5...494

AnonymBruker
Skrevet

Min mann er håndtverker. Han HAR ikke giftering engang. Bare jeg som har det. Men det bryr ikke meg. 

Anonymkode: 85465...e65

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min vil ikke bruke gifteringen. For meg er dette veldig sårt og sårende. Hva tenker dere andre som er gift om dette?

Selvsagt ikke. Er du klar over hvor hinsides ubehagelig den fingerlenka er? :klo:

Uansett så er ikke en ring romantisk. Det er et tegn på eiendomsrett. Like romantisk eller u-romantisk som et brennmerke eller en tatovering, bare mindre permanent. Sett ting i perspektiv. Det ville vært sårende for meg om min partner behøvde ha lenke på meg når jeg var utenfor synsvidde.. Din manns mening er altså like mye verdt som din, selv om du ikke ser det.

Anonymkode: 00057...50a

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Juniper skrev:

I mange tilfeller her inne så har jeg opplevd at en trådstarter lager en tråd hvor vedkommende er helt fortvilet over en ting som mange andre opplever nærmest som en ikke-sak. Men når man tar seg tid og graver litt i spørsmålet så viser det seg at den ikke-saken (slik det kanskje virket for meg) egentlig er et symbol over veldig mye som har gått galt lenge. 

Og akkurat nå opplevde jeg det i deg og din historie. Så du får ha meg unnskyldt fordi jeg nå kommer til å gå utover trådens tema og synse litt i livet ditt. Håper det kan være nyttig for deg. 

Min oppfatning er at et godt forhold skal være i balanse. Begge parter skal yte for å være sammen. Begge skal respektere den andre, og være villig til å gå noen meter ekstra for den andre. I en del forhold har man på et tidspunkt kommet i ubalanse. Der er det den ene parten som krever og den andre som yter. Og den som krever tar ikke nådig i at den som yter prøver å sette krav. Den som krever ønsker ikke javnbyrdighet. 

Jeg har en følelse av at du gjorde for mye for å tekkes mannen da disse problemene dukket opp, helt uten å sette krav til hva han skulle yte. Forholdet begynte å handle om hvordan ting skulle legges til rette rundt han, ikke hvordan du hadde det. Alt dette på bekostning av deg. 

Så spørsmålet er hva trenger du for å bli trygg og lykkelig? Hva gjør han for deg? Hvilke krav burde du satt da dere var oppi denne saken for et år siden? Jeg tror dere bør komme dere til en dyktig veileder, lære å snakke sammen, respektere hverandre og ta vare på hverandre igjen. Ting skal ikke gå bare på hans premisser, og du skal ikke strekke deg lenger enn skinnet rekker for å bevare forholdet. Jeg tror jeg ikke ville nevnt ringen oppi dette her, det handler om så mye mye mer enn den ringen! Det handler om at han neglisjerer deg og dine behov, overser dem, og har en generell negativ holdning til deg. (Som at du ville styre han da du foreslo å ta ut ringen). 

Hva om at du tar deg en skikkelig tenkepause, og lager lister over alt som er bra, og alt som ikke er bra. Og så ser du på hvilke løsninger du trenger for at ting skal fungere for deg. Men som sagt tror jeg dere trenger en tredjepart her for å sortere ting. 

Masse lykke til! 

Hei igjen Juniper,

Ja- jeggjorde alt for å tekkes ham da krisa kom. Og jeg satte ingen krav da. Jeg ble nemlig paralysert av redsel for å miste ham. Og et slags sjokk over at han utviste slik frustrasjon over en del ting. Det var sjokkerende fordi vi i alle år (i mine øyne) har hatt et relativt likeverdig, godt og trygt forhold. Vi matcher bedre enn veldig mange par på så mange ting, vi har et veldig lidenskapelig forhold- mye sex og mye kjærlighet. Hverdagen har vært stabil og fin til tross for stort arbeidspress på oss begge i faser. Merket at han var mye gretten en periode før krisa, og trodde det handlet om press på andre områder i livet, da han var i et hardt løp ift jobb og andre steder. Så kom da "oppgjøret" hans, der han plutselig dro opp ting han ikke hadde vært fornøyd med mellom oss. Jeg følte derfor jeg ikke kunne kreve noen ting, jeg ville bare at han skulle være fornøyd. Jeg ante jo ikke at han hadde følt på de tingene han tok opp - han hadde jo aldri sagt noe klart før-- :(

HAN mener nok at han har tatt for mye hensyn til mine behov opp gjennom årene, ikke at han neglisjerer de. Jeg tror derfor at han nå føler at jeg ikke kan ønske noe som helst fra ham. Tror motstanden mot ring delvis kan skrive seg derfra. At nå skal han brått bare gjøre det han selv vil. Han mener at så lenge han elsker meg og lever med meg så må det være nok. 

Og- vi går allerede i parterapi. :) Men han skjønner likevel ikke helt hva dette netyr for meg. han mener jeg ikke har tillit til ham når jeg snakker om at jeg vil han skal bruke ring. jeg vet jo selv at jeg stoler på denne mannen. Men jeg skulle ønske vi var to som hadde ring på i dette forholdet, jeg er romantisk og ser det fine i denne symbolikken. det er selvsagt mye følelser og historie knyttet til dette. Hadde vi ikke hatt denne kneika tidligere, ville ikke fokuset mitt på ringen blitt så stort, og det ville kanskje ikke blitt et tema i det hele tatt... 

ts

Gjest Gemini7
Skrevet (endret)
On 4.5.2017 at 9:55 AM, AnonymBruker said:

Selvsagt ikke. Er du klar over hvor hinsides ubehagelig den fingerlenka er? :klo:

Uansett så er ikke en ring romantisk. Det er et tegn på eiendomsrett. Like romantisk eller u-romantisk som et brennmerke eller en tatovering, bare mindre permanent. Sett ting i perspektiv. Det ville vært sårende for meg om min partner behøvde ha lenke på meg når jeg var utenfor synsvidde.. Din manns mening er altså like mye verdt som din, selv om du ikke ser det.

Anonymkode: 00057...50a

.

Endret av Gemini7
Skrevet

Jeg er gift og bruker ikke ring til min manns ergrelse.

Jeg liker ikke å gå med ring,  i tillegg er den for trang

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Carrot skriver at det ligner emosjonell utpressing å si ting som "det betyr mye for meg hvis du..." f.eks. Men jeg lurer på; er ikke det noe man gjør i et forhold da, å prøve å innrette seg etter den andres ønsker. Mannen min hadde mange ønsker/krav til meg i krisefasen vår. det var nesten så jeg følte jeg måtte endre på grunnleggende ting ved den jeg er. Men jeg gjorde selvsagt det- for hans skyld. For at han skulle bli fornøyd! For å vise at jeg bryr meg om hans følelser og setter de først.. Fordi jeg elsker ham.

Det handler ikke om eierskap eller slikt, men giftering er et symbol som alle vet hva er- det er et signal til verden rundt. Over 90 % av parene vil jeg tro bruker ring. Det er klart det er sårt da, når mannen nekter å ha på dette symbolet.... 

Nei jeg "inretter" meg ikke i mitt forhold og jeg ønsker virkelig ikke at min mann skal inrette seg heller. Jeg velger hver dag, hele tiden - jeg velger at for meg er hans ve og vel viktig, og det innebærer at jeg lytter til han og gir. Jeg velger om noe er viktig nok til å skape diskusjoner og kompromiss eller om det er noe jeg bare kan gøre / gi fordi det betyr mer for han enn meg. Men jeg "innretter" meg ikke andres ønsker. Hverken i parforholdet eller ellers, jeg kan tilpasse meg fordi jeg velger det og ønsker det - men det er noe helt annet.

Jeg syns det ås tille krav er feil, man kan ikke kreve noe av andre enn seg selv - man kan si hva man trenger, ønsker osv, og så er det opp til den andre om dette er noe de vil/kan osv og er det ikke det har man selv ansvar for hva man gjør videre. At du valgte endre deg selv og grunnleggende ting ved deg for å beholde han er ditt valg, det var noe han trengte for å fortsette forholdet, men like fullt ditt valg fordi du ville bli. En ting du gjorde for din egen del, ikke for hans - og ved å legge et ansvar for en endring på han fritar du deg selv, unnskylder deg og dine handlinger som førte dere dit - lar være å ta ansvar. For meg er det helt utenkelig. Å velge gjøre noen lykkelig fordi man elsker dem er en fin ting, men å gjøre det fordi man føler det er et krav? Da kan man velge noe annet..

Har du instagram - sjekk ut henriette lien sin profil det er mange kloke ord å hente styrke og lærdom fra for de som trenger innse at alle er herre i eget liv på godt og vondt.

Jeg tror at gifteringen har blitt et symbol og en slags maktkamp følelsesmessig, og hadde jeg vært din mann hadde jeg demonstrativt latt være å bruke den fordi det du bringer til bordet (slik du skriver i tråden) er emosjonell blackmail, et følelsesmessig press, og et ønske om manipulasjon for å få det som man vil ved å gi den andre parten dårlig samvittighet for ikke å gjøre som man ønsker. Veldig mange bruker gjerne et trist stemmeleie, tårer, skjelvende leppe osv for å vektlegge i tillegg.

”Jeg er ikke sint, men skuffet”. Det er en setning mange har hørt i en eller annen sammenheng. Å belemre noen med en følelse av skyld er et velkjent og effektivt middel for å kontrollere andre - linken går til en side hos webpsykologen.no

Skrevet
36 minutter siden, Ruccula skrev:

Jeg er gift og bruker ikke ring til min manns ergrelse.

Jeg liker ikke å gå med ring,  i tillegg er den for trang

At en ring er for trang, er det minste problemet å få gjort noe med.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

At en ring er for trang, er det minste problemet å få gjort noe med.

Jeg liker fortsatt ikke å gå med ring

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og samboer går uten ringene våre( forlove) pga jobbene våre. Han kan bruke sin, men det medfører stor risiko, så han velger å gå uten. Jeg jobber i helsevesenet, så jeg bruker ikke pga hygiene. Ikke alle som bryr seg om det har jeg sett... Vi bruker ringene i helgene, men ofte så glemmer en av oss å ta på oss ringen, men vi blir ikke sure eller såret. Vi er fortsatt forlovet uten at ringen sitter på;) 

Anonymkode: ca883...320

AnonymBruker
Skrevet

Ta av ringen og se om han synes det er ok at du går uten. 

Hvis han ikke legger merke til eller bryr seg, så viser det jo at han ikke ser på ringen som et symbol på samme måte som deg. 

Anonymkode: 04a77...4e3

Skrevet
På 3.5.2017 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Han er ikke utro. Forholdet er sterkt og godt, og jeg vet han elsker meg. Han er hjemme hver ettermiddag og hadde han villet være utro så kan jeg ikke begripe når han skulle fått til det. Jeg kjenner han inn og ut, så vet at det ikke er greia. Det står på face at vi er gifte og jeg vet han snakker med andre om meg etc så det er ikke noe slikt.

Han vil ikke bruke den fordi han synes det er ubehagelig. Han har alltid mislikt å ha noe på hendene , men har stort sett brukt den før når han forlater huset- men tatt den av med en gang han kommer hjem eller på kontoret f.eks. Periodevis har han ikke hatt den på. Inntil det siste året hvor den er blitt lagt helt bort. Han sier at for ham så betyr den ingenting, det som betyr noe er at han elsker meg. For meg betyr den masse, og derfor blir jeg trist av at han ikke vil gå med den.

TS

Du har alt du trenger, ikke skap deg et problem! En ring er en TING! Jeg skjønner han godt, det er ikke så deilig gå med noe på hånda som uten! Så lenge han ikke er den shady typen som vil late som han er singel, skjønner jeg ikke problemet. Prøv å løsriv deg fra andres forventninger, for jeg tror muligens det er noe av det som plager deg.

Skrevet
På 3.5.2017 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Han er ikke utro. Forholdet er sterkt og godt, og jeg vet han elsker meg. Han er hjemme hver ettermiddag og hadde han villet være utro så kan jeg ikke begripe når han skulle fått til det. Jeg kjenner han inn og ut, så vet at det ikke er greia. Det står på face at vi er gifte og jeg vet han snakker med andre om meg etc så det er ikke noe slikt.

Han vil ikke bruke den fordi han synes det er ubehagelig. Han har alltid mislikt å ha noe på hendene , men har stort sett brukt den før når han forlater huset- men tatt den av med en gang han kommer hjem eller på kontoret f.eks. Periodevis har han ikke hatt den på. Inntil det siste året hvor den er blitt lagt helt bort. Han sier at for ham så betyr den ingenting, det som betyr noe er at han elsker meg. For meg betyr den masse, og derfor blir jeg trist av at han ikke vil gå med den.

TS

Se uthevet.. Det er årsaken :) Synes det er helt greit av mannen din jeg. KJæligheten er sterkere enn en ring :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du skal bli så såret over...

Jeg er kvinne, og ikke faen om jeg går med ring. 

Jeg hater å gå med ringer. Av flere årsaker.

Det er uhygienisk - det er vist mange ganger at det samler seg mye bakterier i ringområdet. Om man ikke tar den av seg når man vasker hendene, samler det seg bakterier under, og om man tar den av seg er det fort gjort å glemme den igjen et sted. 

Jeg hovner ofte opp i fingrene i løpet av dagen, blant annet om jeg går langt, om jeg trener, om jeg blir varm, om jeg spiser mye salt, osv, og da er ring ikke behagelig. 

Det er vondt å håndhilse på folk. 

Det er mye som er vondt, å løfte ting for eksempel. 

Og jeg hater rett og slett bare å gå med det, et fremmedlegeme som klemmer rundt fingeren min. 

Det har da ingen verdens ting med mannen min å gjøre... 

Anonymkode: 814db...588

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Hei alle, ser at det er mange meninger om saken, og det er helt supert!! Jeg vil gjerne ha svar fra de som tenker annerledes enn meg også, og fra de som tenker likt. Det viser jo både hans og mitt ståsted.

En ting er de som har yrker hvor det er farlig å gå med ring etc, da er det jo en god forklaring. Mannen min sier han ikke liker å ha noe på fingrene. Men likevel brukte han ringen i 8 år. Hvorfor ble han plutselig så steil på at det var uaktuelt? Hvorfor vil han ikke ta den ut når den er for liten? Hvorfor kan han ikke i det minste ta den på i sosiale settinger osv? Som en påpekte her så går  jo menn med slips på fest, samme hvor ubehagelig det er. .  Jeg ser det på en måte som en kjærlighetserklæring at han går med ringen, og en avkreftelse at han ikke gjør det. Flere andre her skriver at de ville tenkt ting som "er han ikke stolt over å være sammen med meg? Vil han ikke vise verden rundt at han er opptatt?" osv. slike tanker kommer lett. 

Men dette endret du på frivillig. Du valgte å gjøre det for han skriver du. Om du virkelig gjorde det for han kan du ikke bruke det som argument for at han skal gjøre dette for deg. Da blir det en byttehandel, ikke for han.  

Du ser det som en kjærlighetserklæring at han bruker ringen. Det må ikke være det for han. For han kan det bare være en ring. Jeg synes du overanalyserer voldsomt hvis du tenker at det handler om at han ikke er stolt av å være sammen med deg. Kanskje det ikke har noe med deg å gjøre i det hele tatt? Kanskje han ikke har noe behov for å vise verden at han er opptatt fordi det er kjærligheten dere har mellom dere som er viktig, ikke at resten av verden må vite det? Kanskje det er sårt for han at det er så viktig for deg at han går med en ring han synes det er ubehagelig å gå med? Kanskje han ikke bryr seg om hva 90% av andre par gjør? Jeg hadde blitt såret om jeg skulle bli presset til å oppleve fysisk ubehag fordi partneren la så mye i en ring.

Anonymkode: 28c95...538

Skrevet
På 4.5.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Hei igjen Juniper,

Ja- jeggjorde alt for å tekkes ham da krisa kom. Og jeg satte ingen krav da. Jeg ble nemlig paralysert av redsel for å miste ham. Og et slags sjokk over at han utviste slik frustrasjon over en del ting. Det var sjokkerende fordi vi i alle år (i mine øyne) har hatt et relativt likeverdig, godt og trygt forhold. Vi matcher bedre enn veldig mange par på så mange ting, vi har et veldig lidenskapelig forhold- mye sex og mye kjærlighet. Hverdagen har vært stabil og fin til tross for stort arbeidspress på oss begge i faser. Merket at han var mye gretten en periode før krisa, og trodde det handlet om press på andre områder i livet, da han var i et hardt løp ift jobb og andre steder. Så kom da "oppgjøret" hans, der han plutselig dro opp ting han ikke hadde vært fornøyd med mellom oss. Jeg følte derfor jeg ikke kunne kreve noen ting, jeg ville bare at han skulle være fornøyd. Jeg ante jo ikke at han hadde følt på de tingene han tok opp - han hadde jo aldri sagt noe klart før-- :(

HAN mener nok at han har tatt for mye hensyn til mine behov opp gjennom årene, ikke at han neglisjerer de. Jeg tror derfor at han nå føler at jeg ikke kan ønske noe som helst fra ham. Tror motstanden mot ring delvis kan skrive seg derfra. At nå skal han brått bare gjøre det han selv vil. Han mener at så lenge han elsker meg og lever med meg så må det være nok. 

Og- vi går allerede i parterapi. :) Men han skjønner likevel ikke helt hva dette netyr for meg. han mener jeg ikke har tillit til ham når jeg snakker om at jeg vil han skal bruke ring. jeg vet jo selv at jeg stoler på denne mannen. Men jeg skulle ønske vi var to som hadde ring på i dette forholdet, jeg er romantisk og ser det fine i denne symbolikken. det er selvsagt mye følelser og historie knyttet til dette. Hadde vi ikke hatt denne kneika tidligere, ville ikke fokuset mitt på ringen blitt så stort, og det ville kanskje ikke blitt et tema i det hele tatt... 

ts

Det du skriver her bekrefter jo egentlig det jeg sier om ubalanse og enveiskjøring. 

Kanskje burde du også komme deg til en form for terapeut på egen hånd, for å finne mer ut av dine grenser og verdier. Og bygge deg opp. 

Egentlig burde han vært like redd for å miste deg som du er for å miste han. Men måten han kommuniserer på tyder jo ikke akkurat på det. Virker som om han gikk igjennom en form for midtlivskrise eller noe sånt, og tok det ut på deg. 

Ønsker deg lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet
På 4. mai 2017 den 9.47, AnonymBruker skrev:

Det er jo en helt annen diskusjon.... Så klart tar man av ringen om det er nødvendig i forhold til jobb/sikkerhet. Men her var det en person som mente at det generelt var livsfarlig å gå med ring, altså generelt, ikke som utvidet sikkerhetstiltak gjennom jobb etc.

Og det blir for tåpelig, ulykker kan skje i hverdagen også, men å bruke det som argumentasjon for å ikke bruke ring, det er dumskap det. 

Er det mitt innlegg du har gjort til fem høns?

Jeg skrev at ring, lange negler og dårlig hygiene er livsfarlig ja, og det står jeg for. Som andre nevner så er det mange som slurver med ring i helsevesenet. Samtidig er det stadig spredning av farlige og resistente bakterier i helsevesenet. Det skyldes dårlig håndhygiene.

Anonymkode: c2e95...6f7

AnonymBruker
Skrevet
På 4. mai 2017 den 9.47, AnonymBruker skrev:

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mitt innlegg du har gjort til fem høns?

Jeg skrev at ring, lange negler og dårlig hygiene er livsfarlig ja, og det står jeg for. Som andre nevner så er det mange som slurver med ring i helsevesenet. Samtidig er det stadig spredning av farlige og resistente bakterier i helsevesenet. Det skyldes dårlig håndhygiene.

"De fleste helsearbeidere erkjenner at håndhygiene er et sine qua non for å forebygge overføring av sykdomsfremkallende mikrober og nosokomiale infeksjoner, men etterlevelse av dette er sjelden over 40 %. Økende forekomst av multiresistente bakterier har heller ikke kunnet overbevise helsearbeidere om å følge de angitte retningslinjer for håndhygiene."

"Det forutsettes at hendene er uten ringer og har korte negler uten neglelakk."

http://tidsskriftet.no/2000/02/aktuelt-problem/handhygiene-er-handdesinfeksjon-den-beste-losning 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke ring, passer ikke.

Mannen bruker ikke ring pga jobb.

Ikke noe problem.

Anonymkode: 2bab1...2f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...